Guvernul a aprobat, astăzi, un plafon de garanţii în valoare de 50 de milioane de lei pentru programul Prima Maşină din 2017. Fondurile provin din diferenţa neutilizată din plafonul de 100 de milioane de lei alocat pentru anul 2016.
„Prima Maşină” a debutat practic în luna aprilie 2015, plafonul total de garanţii pentru primul an de funcţionare fiind de 350 milioane de lei. Dar atât perioada scurtă avută la dispoziţie de bănci pentru promovare, cât şi condiţiile de creditare foarte apropiate de cele ale pieţei financiare au dus la o utilizare extrem de redusă a acestuia. Astfel, până la la data de 31 decembrie 2015 au fost acordate un număr de 193 garanţii în valoare totală de 3,257 milioane lei, adică sub 1% din plafon.
Pentru anul următor, plafonul alocat a fost de 100 milioane de lei, provenind din diferenţa neutilizată din 2015. În plus, în martie 2016, autoritatile au incearcat sa reanimeze programul „Prima Masina”, prin introducerea unei noi facilitati la achizitia prin credit a unui autoturism nou. Concret, a fost creată posibilitatea acceptarii primei de casare din programul “Rabla” pentru justificarea achitarii avansului minim obligatoriu de 5% din pretul de achizitie. Dar lucrurile nu au mers nici asa mult mai bine, pentru că această facilitate a devenit operaţională de abia peste trei luni, în data de 14 iunie, adică în momentul în care a demarat Rabla 2016.
Ca atare, Fondul de Garantare pentru IMM a acordat anul trecut doar 75 de garanţii, cu o valoare de 1,411 milioane lei, adică 1,41% din plafonul alocat.
Dintre conditiile de incadrare in program enumeram :
- la data solicitarii creditului garantat, beneficiarul are varsta de minimum 18 ani si capacitate deplina de exercitiu;
- prin autoturism nou se intelege autovehicul definit conform OUG 27/2011 privind transporturile rutiere, produs in spatiul intracomunitar sau provenit din import, care indeplineste cel putin cerintele minime ale standardului EURO 5, achizitionat de la persoane juridice care au ca obiect de activitate vanzarea autovehiculelor si al carui pret de achizitie nu depaseste suma de 50.000 de lei, la care se adauga TVA dupa caz;
- garantia statului va fi de maximum 50% din finantarea acordata;
- beneficiarii trebuie sa dispuna de un avans de minimum 5% din pretul de achizitie a autoturismului nou.
- beneficiarul se obliga sa asigure autoturismul printr-o polita de asigurare de tip CASCO.
Potrivit reprezenatnţilor Ministerului de Finante, prin Programul de stimulare a cumpărării de autoturisme noi, se încurajează achiziţia de autovehicule situate în palierele joase de preţ sau maşinile puţin poluante cu litraj mic şi consum redus de combustibil.
De asemenea se doreşte implementarea unui mecanism care va conduce la diversificarea paletei de produse de credite auto la costuri inferioare celor practicate la momentul actual, având în vedere gradul ridicat de colaterizare a unui credit pentru achiziţia de autoturisme noi în comparaţie cu un credit de consum pentru nevoi personale fără garanţii materiale.
După cum se vede, de la intenţia la rezultat, inca mai este un drum lung de facut, daca este sa conducem “Prima masină”.
Comentați?