Fraudarea odometrelor aduce pagube de miliarde de euro cumpărătorilor de mașini second hand din Europa, potrivi datelor transmise de car Vertical. Compania estimează că ponderea mașinilor rulate al căror odometru a fost modificat a scăzut totuși de la 5,2% în 2023 la 4,9% în acest an.
Rezolvarea problemei fraudării odometrelor nu este o sarcină ușoară. Mașinile rulate traversează întreaga Europă, migrând în general de la Vest la Est. Matas Buzelis, expertul auto carVertical, subliniază că ori de câte ori un vehicul este importat de persoane care au moralitate îndoielnică, aceștia încearcă să-și mărească marjele de profit, deseori dând înapoi kilometrajul sau ascunzând daunele suferite în trecut de mașinile pe care le vând.
Compania de date auto carVertical a măsurat în unele țări care este suma de bani plătită în exces pentru vehiculele care au odometrul manipulat. Anual, numai în Polonia șoferii plătesc în plus cel puțin 1,1 miliarde de euro, urmați de cumpărătorii de mașini second hand din Franța care plătesc pe mașini cu 0,8 miliarde de euro mai mult decât ar fi trebuit să plătească în mod normal. Cumpărătorii din Italia cheltuiesc peste 720 de milioane de euro pe mașini la mâna a doua care au avut kiloemtrajul dat înapoi. Dar acestea sunt doar 3 piețe ale Uniunii Europene și avem de luat în considerare și alte piețe și mai mari.
Nivelul de transparență din piața mașinilor second hand le dă de multă vreme dureri de cap politicienilor și factorilor de decizie, dar până acum nu a existat nicio soluție care să aducă schimbări majore. Potrivit lui Buzelis, abia dacă au existat încercări timide de a combate escrocii. Acest lucru a creat o cerere puternică pentru produse digitale, bazate pe date cum ar fi verificările istoricului vehiculelor.
„Combaterea fenomenului de fraudare a odometrelor nu este o sarcină ușoară. Mecanicii amatori sau cumpărătorii experimentați mai pot găsi dovezi ale unui kilometraj dat înapoi, dar cei fără experiență se află într-o poziție destul de vulnerabilă. De multe ori cumpărătorii de mașini la mâna a doua ajung să realizeze că starea reală a mașinii pe care au achizitionat-o este departe de așteptările pe care le aveau. În acest context, valorificarea datelor internaționale actualizate despre kilometraj, daune, foști proprietari și înmatriculări din peste 40 de țări poate fi utilă, în special pentru cei care au folosit verificarea istoricului doar pe piețele lor locale, pline cu vehicule importate”, explică Matas Buzelis de la carVertical.
Parteneriatele ajută la parcuregea drumului către o industrie transparentă
Nevoia clienților pentru o mai mare transparență transformă gradual piața de mașini second hand, deși progresul este mai lent în unele regiuni, în special în Europa de Est. Indicele de Transparență a Pieței de Mașini Rulate din 2024 a arătat că Ucraina, Letonia, Lituania, România și Estonia rămân printre cele mai puțin transparente piețe din Europa, păstrându-și clasările scăzute de anul trecut.
Este nevoie de mai mult decât instrumente bazate pe date pentru a transforma piața de mașini second hand, mai ales din moment ce fraudele sunt la ordinea zilei. Parteneriatele dintre companiile de date și platformele online de vândut mașini joacă un rol crucial în promovarea acestei schimbări și în îmbunătățirea vechilor moduri de a face afaceri. Tocmai de aceea carVertical colaborează cu platforme online locale de top din diferite țări. Un exemplu notabil este parteneriatul de trei ani cu Autovit.ro în România, companie care recent ne-a oferit premiul Strategic Partner la gala lor anuală.
Prioritate maximă pentru fiabilitatea, securitatea și scalarea datelor
Datele autentice protejează deja milioane de cumpărători de mașini din regiune, deoarece informațiile sigure și de încredere ajută la evitarea multor probleme potențiale.
„Datele ajută la evaluarea stării unei mașini și fac deciziile de cumpărare mai ușoare ca niciodată. Faptul că ne-am bazat servicul pe surse de date sigure și de încredere s-a dovedit a fi o miscare câștigătoare. Cea mai bună parte este că nimeni nu poate edita sau șterge informații despre o anumită mașină. Acest lucru creează un factor de descurajare puternic împotriva fraudei. Escrocii știu deja că nu pot manipula istoricul vehiculelor lor deteriorate”, spune Buzelis, expert auto carVertical.
Rapoartele carVertical se bazează pe un cumul imens de date obținute de la autoritățile de aplicare a legii, din bazele de date ale instituțiilor financiare, aparținând registrelor naționale, organizațiilor non-profit și partenerilor de afaceri. Aceste date brute trebuie procesate de profesioniști IT înainte ca informațiile să poată fi utile pentru cumpărătorii de mașini second hand.
CITEȘTE ȘI:
RAR: Activitatea stațiilor ITP este complet sistată din cauza unui incident neprevăzut
Italia va înăspri, din 2025, sistemul de impozitare pentru mașinile de serviciu neelectrice
Comentați?