Franța rescrie ideea de transport prin Planul de austeritate energetică. Ce exemplu dau instituțiile statului

Guvernul de la Paris a dat publicității Planul de austeritate energetică, în care sunt cuprinse o serie de măsuri destinate sectorului public și privat, toate având însă un obiectiv clar: reducerea consumului de energie cu 10% până în 2024, prin implicarea „statului, companiilor, comunităților și cetățenilor”.
Planul de austeritate energetică

Astfel, guvernul speră să pună la dispoziție toate elementele necesare pentru ca „administrațiile publice de stat, autoritățile locale, companiile și, în sens mai larg, actorii majori din viața de zi cu zi a poporului francez să întocmească foi de parcurs operaționale pentru a aplica măsuri eficiente și acceptabile de economie de energie”.

Mobilitatea este una dintre pârghiile principale vizate. „Sectorul transporturilor reprezintă 32% din consumul final de energie și 30% din emisiile de gaze cu efect de seră din Franța”, se arată în document.

Elaborarea planului de austeritate energetică s-a bazat pe nouă grupuri de lucru sectoriale – statul, companiile, unitățile deschise publicului și marile zone comerciale, industria, locuințele, transportul, tehnologia digitală, sportul și autoritățile locale. „Pentru fiecare măsură, se acordă sprijin cât mai mult posibil (consiliere, ajutor financiar, angajament de informare din partea profesioniștilor etc.)”, se mai arată în textul planului, în condițiile în care măsurile trebuie să fie implementate din această iarnă.

Printre altele, Guvernul francez va acorda o serie de subvenții companiilor, una dintre ele fiind cea pentru închirierea bicicletelor electrice de către angajați. Sprijinul financiar va fi acordat din ianuarie 2023.

Totodată, se mizează și pe Pachetul de mobilitate durabilă și pe transferul modal (de la avion sau mașină la tren), dar și pe utilizarea pe scară largă a bicicletelor, transportului în comun, precum și pe eliminarea deplasărilor inutile (în favoarea videoconferințelor) și a carpooling-ului (folosirea în comun a unei mașini dintr-un parc auto dedicat). Sprijinul financiar pentru această formă de mobilitate va fi acordat tot de la 1 ianuarie 2023, în cuantum de aproximativ 100 de euro pentru fiecare abonat la platforma de carpooling.

Din 2023, un „Fond verde” dedicat tranziției ecologice în comunitățile locale va dispune de 1,5 miliarde de euro. Fondurile nu vor viza exclusiv mobilitatea, ci vor fi destinate oricăror proiecte care țintesc economiile de energie.

Pentru a da un exemplu în ceea ce privește implementarea planului, statul francez a introdus o serie de reguli pentru propriile companii și instituții. Astfel, pentru vehiculele de serviciu, viteza va fi limitată pe autostrăzi la 110 km/h, în loc de 130 km/h, și la 100 km/h, față de 110 km/h, pe șoselele rapide. Măsura ar trebui să genereze „o economie de combustibil de 20%”. Această modificare ar reprezenta doar „câteva minute în plus per călătorie”, timpul suplimentar fiind „inclus în programul de lucru”.

Pentru angajații săi, guvernul mai dorește să accelereze pregătirea în domeniul condusului ecologic, precum și crearea de parcări securizate pentru biciclete. Totodată, pentru munca la distanță a propriilor angajați este prevăzută „o creștere a indemnizației forfetare de 15%” pentru „acoperirea creșterii prețurilor la energie”.

Pe lângă promovarea „mobilității sustenabile în afaceri”, guvernul a creat o platformă online de angajament în favoarea austerității energetice. Aceasta este o cartă cu 15 măsurii, dintre care trei se concentrează pe mobilitatea angajaților (mobilitate soft – biciclete, trotinete; pachete de mobilitate durabilă și optimizarea călătoriilor de afaceri). „Deja s-au înscris peste 30 de companii din cele care alcătuiesc CAC 40 (indicele bursier al pieței de capital din Franța, n.red.)”, a precizat Guvernul de la Paris.

În industrie, economiile de energie ar trebui să integreze și aspectul mobilității. Membrii organizației France Logistique au identificat mai multe măsuri care vor fi puse în aplicare rapid. Una dintre acestea este optimizarea reîncărcării bateriilor autovehiculelor și a motostivuitoarelor, recomandându-se „evitarea celor mai tensionate intervale orare (8.00-13.00, 18.00-20.00)”.

În ceea ce privește transportul de mărfuri, guvernul recomandă în special formarea în domeniul condusului ecologic, întreținerea vehiculelor, conversia flotei și utilizarea unui software de optimizare a rutelor.

În cele din urmă, sectorul rutier va avea la dispoziție „o foaie de parcurs pentru decarbonizarea vehiculelor grele. „În procesul de elaborare de către reprezentanții sectoarelor economice, ai guvernului și autorităților locale, aceasta își propune să definească măsurile implementate de fiecare dintre părți pentru atingerea obiectivelor climatice ale Franței”, se mai arată în Planul de austeritate energetică.

 

 

CITEȘTE ȘI:

Își vinde statul austriac participația la OMV? Cine ar putea fi principalul acționar al Petrom

Piața auto europeană va scădea cu 1% în 2022, până la 9,6 mil. unități. Estimări ACEA

 

 

Adaugati comentariu