Flotele, în “era conectivităţii”

Planificarea corectă a businessului în domeniul transporturilor nu mai ţine doar de experienţă şi inspiraţie, ci şi de IT. Astăzi nu se mai poate vorbi de optimizarea costurilor în absenţa investiţiilor în sistemele telematice, care au devenit un instrument preţios pentru eficientizarea tuturor activităţilor.
flotele-in-era-conectivitatii-floteauto

Începând cu anii ’90, Internetul a dezvoltat noi servicii web, deschizând un acces universal la o multitudine de date inteligente. Apariţia tehnologiei mobile şi a GPS-ului în anii 2000, apoi dezvoltarea rapidă a “internetului obiectelor” (“Internet of Things” – IoT) au împins piaţa auto în “era conectivităţii”. În fiecare zi în lume, aproape 20.000 de vehicule noi sunt echipate cu sisteme telematice.

În timp ce mediul de business a intrat în cursa competitivităţii, managementul flotei se confruntă astăzi cu noi provocări. Ca atare, administratorii parcurilor auto trebuie să facă faţă unor probleme operaţionale din în ce mai complexe, de la îmbunătăţirea coordonării activităţii, pînă la optimizarea costurilor sau conformarea la noua legislaţie, mai ales cea privind emisiile de carbon.

flotele-in-era-conectivitatii-floteauto
Telematica oferă posibilitatea transmiterii în timp real a datelor de pe autovehicule şi convertirea acestora în informaţii valoroase

În acest mediu dinamic, telematica ar putea deveni aliatul cel mai puternic al unui fleet manager, putând oferi o vedere de 360° asupra costurilor unei flote, utilizării vehiculului şi, nu în ultimul rând, a comportamentului de conducere.

Concret, telematica oferă posibilitatea transmiterii în timp real a datelor de pe autovehicule şi convertirea acestora în informaţii valoroase precum distanţa parcursă, consumul, comportamentul şoferului, analiza accidentelor şi localizarea autovehiculului, inclusiv recuperarea după furt.

Soluţiile telematice instalate în autovehicule folosesc dispozitive uşor de montat. Fiecare dintre acestea transmite date la intervale regulate de timp prin reţele de telefonie mobilă şi GPS către o bază de date securizată, de unde sunt apoi distribuite către managerii de flote prin intermediul unui portal web. La nivel global, tot mai multe organizaţii folosesc telematica pentru a creşte siguranţa, productivitatea şi profitabilitatea flotelor gestionate.

Analiza şi controlul Big Data

Economisind timp preţios, sistemele telematice încorporate într-un vehicul pot identifica anomaliile în funcţionarea acestuia, pot anticipa apariţia unei defecţiuni şi, ca atare, pot planifica un plan de întreţinere.

Totodată, ele sunt şi un atu real pentru siguranţa şoferului, putând reduce semnificativ riscul rutier, datorită accesului la o serie extinsă de indicatori, precum comportamentul de conducere periculos, consumul excesiv de combustibil sau anticiparea unor probleme mecanice.

Mai mult decât atât, miile de date înregistrate zilnic pot fi stocate în cloud şi, ulterior, pot fi analizate, furnizând managerilor de flotă, prin intermediul internetului sau a dispozitivelor mobile, informaţii precise despre tendinţele de utilizare a vehiculului şi ale comportamentul la volan.

România vs. Europa

România din punct de vedere al transporturilor este o ţară importantă din Europa Centrală şi de Est. Ca urmare, piaţa serviciilor de telematică/GPS este saturată, majoritatea competitorilor sunt în Capitală, judeţul Argeş şi oraşele din apropierea frontierei de Vest. Cea mai mare parte este alcătuită din furnizori care oferă servicii de bază de GPS şi din acest motiv tarifele sunt foarte scăzute.

“Nevoile clienţilor sunt determinate de evoluţia corelaţiei între cerere şi ofertă. Astfel, piaţa românească de astăzi se caracterizează prin cerere de calitate inferioară, rezultând prezenţa crescută a sensibilităţii la preţ”, explică Levente Gall, directorul de vânzări al companiei WebEye Romania, parte a grupului ungar Lambda-Com, ce dezvoltă soluţii în domeniul informatizării transporturilor. În prezent, WebEye activează în 14 ţări din Europa şi are 31.000 de sisteme telematice implementate.

În context european pot fi raportate tendinţe similare, piaţa sistemelor de telematică având un grad înalt de saturare. O distincţie se poate regăsi la nivelul serviciilor căutate de clienţi, deorece în fiecare ţară sunt alţi factori care determină necesităţile pentru care furnizorii de servicii de telematică caută soluţii.

În România, printre cele mai căutate servicii de telematică se numără, la ora actuală, monitorizarea pe bază de GPS şi a combustibilului, urmărirea perioadelor de condus, introdus prin regulamentul 561, precum şi soluţia noastră pentru descărcarea la distanţă a datelor din tahograf şi, de asemenea, Analizarea stilului de şofat prin acordarea de note şoferilor. Ultimele două servicii sunt relativ noi, astfel încât transportatorii şi expeditorii de marfă nu sunt conştienţi de impactul acestora asupra activităţii de transport. În vederea dezvoltărilor ulterioare observăm că pentru serviciile de routesending şi optimizarea serviciilor pentru telefon mobil este cea mai mare cererea, astfel, WebEye în curând va prezenta dezvoltările noi”, punctează Levente Gall.

Acesta arată că printre planurile WebEye se numără popularizarea beneficiilor şi oportunităţilor privind economiile oferite de serviciile telematice şi în alte segmente ale pieţei, precum sectorul agricol, cel al construcţiilor şi al pieţei de dubiţe de maxim 3,5 tone.

Lipsa autostrăzilor, punctul nevralgic

În România, cel mai mare blocaj pentru competivitatea transportului rutier de mărfuri reprezintă lipsa infrastructurii adecvate, absenţa autostrăzilor. “Starea defectuoasă a drumurilor grăbeşte uzura autovehiculelor, deoarece şoferii folosesc mai rar tempomatul, accelerează şi frânează mai des şi mai brusc, şi creşte consumul de combustibil şi poluarea”, punctează Levente Gall

Cât costă investiţia

Investiţia în telematică se traduce prin costuri mai mici la capitolul telecomunicaţii, organizarea eficientă a şoferilor, optimizarea rutelor şi, în consecinţă, scăderea cheltuielilor cu taxele de drum, monitorizarea bunurilor transportate şi, nu în ultimul rând, educarea personalului.

Serviciile telematice de bază – care constau în urmărirea vehiculelor cu ajutorul GPS, au ca efect o economie semnificativă pentru companie. Managerul poate verifica dacă vehiculele sunt utilizate în interes de serviciu sau în scop personal, dacă vehiculele respectă traseul optim, planificat anterior, sau dacă deviază de la ruta predefinită, dacă au fost realizate sau nu opririle planificate pentru ziua respectivă sau dacă există posibilitatea de a îndeplini alte sarcini de transport adiţionale, în funcţie de disponibilitate şi circumstanţe. Cu alte cuvinte, managerul are informaţii-cheie pentru a evalua dacă resursele companiei sunt utilizate optim şi poate interveni în timp util pentru îmbunătăţirea lanţului logistic, acolo unde identifică veriga slabă.

La un nivel superior, în condiţiile în care se doreşte creşterea eficienţei serviciilor de transport, este necesară o upgradare a serviciilor de bază, prin adăugarea unor soluţii sofisticate precum tahograful digital, aplicaţii care evaluează stilul de condus al şoferilor sau care asigură transportul în condiţii de securitate maximă a bunurilor de mare valoare.

Trebuie să fii mereu cu un pas înainte, în condiţiile în care telematica evoluează extrem de rapid. Prin soluţiile pe care le dezvoltăm căutăm să le oferim transportatorilor mecanisme care să îi ajute să-şi scadă costurile operaţionale şi să respecte legislaţia europeană care, ştim cu toţii, este din ce în ce mai strictă”, a punctat Levente Gall, director de vânzări al WebEye România.

Potrivit acestuia, serviciile de bază oferite de WebEye sunt disponibile la un cost de 100-120 euro. „Achiziţionarea soluţiei se consideră o investiţie pe termen lung deoarece printre dispozitivele hardware utilizate întâlnim şi echipamente care funcţionează în parametri optimi chiar şi după 10 ani. Cu toate acestea, vorbim despre o piaţă constantă şi care evoluează rapid, astfel pentru clienţii care doresc să beneficieze întotdeauna de cele mai inovative servicii recomandăm să-şi upgradeze la 4-5 ani investiţiile efectuate în telematică”, a adăugat Levente Gall.

Câteva soluţii smart

eTachographul – monitorizează în timp real perioadele de odihnă şi de condus, aşa cum sunt prevăzute de Regulamentul European 561. Ultilizarea tahografului digital a devenit obligatorie în UE din 1 mai 2006, în scopul de a pune în aplicare reglementările privind perioada de conducere şi de odihnă. Este important de ştiut faptul că o serie de ţări din afara UE ca şi Turcia, Serbia, Rusia, Ucraina, Kazahstan şi Turkmenistan, s-au alăturat de această reglementare impusă de AETR (Accord Européen sur les Transports Routiers). Acest lucru înseamn că reglementările referitoare la utilizarea tahografului digital sunt în vigoare şi pe teritoriul acestor ţări, iar nerespectarea acestora se sancţionează în funcţie de ţara respectivă şi de gradul de depăşire al orelor de condus admise – amenda poate să ajungă până la mii de euro.

Funcţia eControl a tahografului monitorizează toate activităţile de lucru şi repaus ale şoferilor şi permite o programare mai eficientă a întregii flote. Datorită ei, şoferii ştiu exact cât mai au de condus până la pauză, ajung la timp la destinaţie, şi se elimină riscul primirii unor amenzi pentru depăşirea perioadelor de condus.

Funcţia eDownload permite descărcarea de la distanţă a cardurilor tahograf precum şi a datelor din memoria acestuia. Astfel, şoferii pot să îndeplinească cerinţele legale din orice ţară membră UE, în ceea ce priveşte descărcarea datelor de pe cardurile tahograf de 29 de zile sau descărcarea memoriei de 90 de zile, fără a fi nevoiţi să aducă maşina acasă. Se elimimină astfel drumurile lungi şi inutile cu scopul de a descărca datele din tahograf şi, în consecinţă, se reduc semnificativ costurile cu carburanţii.

DrivingStyle, un serviciu lansat recent de WebEye în România, monitorizează şi evaluează stilul de condus al şoferilor, care primesc note. Aplicaţia în sine nu induce reducerea cheltuielilor, dar adoptarea unui stil de şofat adecvat contribuie la reducerea cu 15-20% a costurilor de întreţinere ale vehiculelor şi la diminuarea cheltuielilor de combustibil cu 5-8%

Ce spun şoferii

Dincolo însă de avantajele aduse activităţii fleet managerilor, şi conducătorii auto recunosc beneficiile sistemelor telematice. Astfel, potrivit unui sondaj LeasePlan, 35% dintre şoferii care conduc autovehicule în leasing operaţional şi-ar schimba comportamentul în cazul în care ar fi instalate la bord dispozitive telematice. În acelaşi timp, 13% dintre participanţii la sondaj au afirmat că probabil ar acorda mai multă atenţie consumului de carburant, în timp ce 9% ar conduce mult mai atent, iar 7% ar circula cu o viteză mai mică.

Conform companiei, utilizarea soluţiilor de telematică sporeşte gradul de siguranţă a şoferilor, reduce numărul daunelor şi aduce o scădere substanţială a consumului de carburant şi, ca o consecinţă directă, a emisiilor de CO2.

Proiecte-pilot

De-a lungul timpului, telematica şi-a dovedit fără drept de apel utilitatea. De exemplu, un proiect-pilot demarat de LeasePlan în Italia a demonstrat eficienţa acestor soluţii inovatoare. Astfel, numărul accidentelor a scăzut cu o treime în cazul unei flote de 16.000 de autovehicule, din care peste 80% fiind autovehicule comerciale uşoare şi, în acelaşi timp, rata de recuperare a maşinilor furate a crescut de la 14% la 86%.

În Spania, LeasePlan a dezvoltat o aplicaţie destinată conducătorilor auto, bazată tot pe telematică, prin care aceştia îşi pot monitoriza propriul stil de condus. Rezultatele iniţiale, spune compania, sunt încurajatoare: daunele au scăzut cu 12%, iar cheltuielile cu carburantul, cu 8%.

LeasePlan oferă în prezent soluţii telematice în 14 ţări, iar numărul lor va creşte la 20 în cursul anului 2016. În România, LeasePlan a început testarea dispozitivelor pe autoturismele companiei şi va începe instalarea lor pe autovehiculele din flota administrată până la sfârşitul acestui an.

 

(Articol publicat în revista FloteAuto, septembrie 2015)

 

 

Adaugati comentariu