Firmele preferă leasingul financiar în detrimentul creditului

Cel puţin pentru finanţarea achiziţiei de vehicule, companiile găsesc mai multe avantaje în accesarea unui produs de leasing financiar. Banca Naţională spune că este vina băncilor. Dar în cazul marile grupurilor financiare, migraţia de la credit la leasing mai are şi o altă explicaţie.



vehicule-floteauto

În timp ce avansul creditării bancare a companiilor a intrat pe un trend de scădere, cel al finanţărilor prin leasing are o tendinţă de creştere continuă. Reprezentanţii BNR consideră că această situaţie denotă abilitatea redusă a băncilor de a se adapta nevoilor companiilor. Cel puţin în privinţa achiziţiilor de vehicule, aceasta este realitatea ultimilor ani.

„Creşterea creditării prin instrumente de tipul leasingului financiar, adaptate nevoilor specifice ale companiilor, contribuie la diversificarea surselor de finanţare a acestora şi la stimularea investiţiilor cu efecte benefice asupra dezvoltării sustenabile a economiei. În termeni relativi, instituţiile financiare nebancare (IFN) deţin în
portofoliu un procent de 17,6% din totalul creditului acordat companiilor nefinanciare”, explică Banca Naţională.

bani-lei-floteautoSectorul instituţiilor financiare nebancare cuprinde societăţile de leasing financiar, de credit de consum şi factoring. Ca atare, putem spune că finanţarea companiilor de către sectorul IFN se rezumă, în cea mai mare parte, la cea prin leasing financiar. În plus, pe fondul expansiunii creditului acordat, dar şi ca urmare a scăderii volumului de expuneri neperformante, reprezentanţii BNR confirmă şi faptul că rata neperformanţei în sectorul IFN s-a ameliorat. Cu toate acestea, banca centrală avertizează că principala vulnerabilitate în sectorul instituţiilor financiare nebancare se poate manifesta chiar dinspre sectorul bancar, care îi furnizează aproximativ 14% din pasive şi primeşte o parte semnificativă din resursele IFN-urilor sub formă de depozite. Din perspectiva expunerilor comune, care pot reprezenta un canal de contagiune indirect, se remarcă ponderea semnificativă a titlurilor de stat în cadrul activelor sectoarelor ce compun sistemul financiar.

Cum creşte leasingul şi scade creditul

Datele disponibile în statistica Băncii Naţionale arată că soldul finanţărilor acordate de instituţiile financiare nebancare a atins, la sfârşitul lunii iunie 2016, o valoare de 23,5 miliarde lei, cu 8,2% mai mare faţă de nivelul din decembrie 2015, susţinut de avansul de 11,3% al creditului acordat companiilor, în special celor din agricultură şi servicii, principalul sector instituţional creditat de IFN.

Concret, la finalul semestrului I din 2016, societăţile de leasing aveau o expunere către companii de 17,9 miliarde de lei, în creştere cu 8,08% comparativ cu soldul existent cu trei luni în urmă.

În acelaşi timp, soldul creditelor acordate de bănci sectorului corporate scădea cu 2,14%, până la 101 miliarde de lei.

Creşterea creditării companiilor prin instrumente de tip leasing financiar poate semnala atât abilitatea redusă a instituţiilor de credit de a se adapta nevoilor companiilor, cât şi migrarea creditării dinspre sectorul bancar către un sector mai puţin reglementat”, consideră viceguvernatorul BNR, Liviu Voinea.

Iar un argument în sprijinul acestei opinii este că această tendinţă a apărut, surprinzător, chiar în contextul în care solvabilitatea sectorului bancar este foarte bună.

„Lichiditatea din sistemul bancar continuă să fie adecvată, iar profitabilitatea s-a consolidat. Băncile au continuat să îşi cureţe bilanţul de credite neperformante”, punctează reprezentantul BNR.

Vehiculele, principalele active finanţate

Aceasta situaţie de pe piaţa finanţării nu înseamnă că mediul de business a întors definitiv spatele băncilor sau că instituţiile bancare exagerează cu minimizarea riscului de credit. Arată însă că pentru finanţarea anumitor investiţii, companiile preferă leasingul financiar în detrimentul creditului bancar. Iar dacă analizăm motoarele de creştere ale primului, observăm că 77% din finanţările noi acordate de societăţile de leasing financiar au fost destinate, anul trecut, achiziţiei de vehicule.

Vehiculele rămân principalele active finanţate în leasing financiar, susţinute în principal de creşterea finanţărilor autoturismelor şi a vehiculelor comerciale uşoare”, precizează Bogdan Speteanu, preşedintele Asociatiei Societăţilor Financiare, ai cărei membri reprezintă 90% din piaţa de profil.

Estimările arată că, la finalul anului trecut, piaţa de leasing financiar a înregistrat o creştere anuală de 20% şi o valoare a finanţărilor noi de aproximativ 2 miliarde de euro. Din acest volum total, 1,54 miliarde de lei lei au fost destinate achiziţiei de maşini.

O explicaţie în completare

Creşterea finanţărilor prin leasing în paralel cu reducerea celei prin credite bancare mai comportă o analiză. Cel puţin în ceea ce priveşte achiziţia de vehicule prin intermediul societăţilor de leasing membre ale grupurilor bancare. În acest caz, majoritatea companiilor care se califică pentru obţinerea unei finanţări prin leasing provin din portofoliul de clienţi băncilor-mamă.

De exemplu, vânzările directe ale BCR Leasing prin agenţiile proprii reprezentau, la finalul anului trecut, aproximativ 13% din totalul finanţărilor acordate de companie, ponderea cea mai mare fiind realizată însă prin intermediul băncii, de 53%.

Pentru Raiffeisen Leasing, situaţia este similară, la sfârşitul anului 2016 peste 70% din volumele finanţate fiind realizate cu clienţii grupului Raiffeisen.

Tactic, ne concentrăm pe canalele de distribuţie ale băncii”, punctează directorul general al Raiffeisen Leasing, Felix Daniliuc.

Acesta arată că sinergia a început din iulie 2010, an încheiat cu 20% contribuţie a băncii.

“De atunci, an de an, am continuat să înregistrăm creşteri constant. Raportul optim pe care ni l-am asumat este ca două treimi din business să ne vină prin bancă şi vom rămâne la acest prag şi pe viitor”, conchide Felix Daniliuc.

Avantajele finanţării

După cum am stabilit, cel puţin pentru finanţarea vehiculelor companiile nu prea mai iau credite, preferă leasingul financiar. Dar ce-i determină pe oamenii de afaceri să aleagă această soluţie de finanţare pentru completarea sau reînnoirea parcului auto?Companiile de profil spun că există mai mare flexibilitate în cazul leasingului. având în vedere că o bună parte din analiza de risc se bazează pe activul finanţat şi nu doar pe analiza economico-financiară a clientului.

vehicule-floteautoLeasingul reprezintă un pachet integrat de finanţare, asigurare şi servicii post-vânzare pentru achiziţia de bunuri de folosinţă îndelungată. Bunul finanţat se constituie, în cele mai multe cazuri, drept unica garanţie a finanţării, iar aprobarea dosarului se face de cele mai multe ori mai rapid în comparaţie cu un credit bancar. De asemenea, TVA-ul este finanţat de facto, fără să afecteze gradul de îndatorare, iar plăţile TVA sunt eşalonate de-a lungul perioadei de leasing. Totodată, leasingul permite un management eficient al resurselor financiare ale clientului şi este accesibil pentru segmente mai largi de utilizatori.

Cu toate acestea, pentru obţinerea unei finanţări în leasing financiar companiile trebuie să îndeplinească o serie de condiţii. Reprezentanţii industriei spun că vulnerabilităţile firmelor neeligibile pentru leasing financiar sunt legate în principal de istoricul de plată al companiei, dar şi al administratorilor/asociaţilor/acţionarilor, de cifra de afaceri comparativ cu investiţia dorită, de gradul de îndatorare, aportul companiei la investiţie şi rezultatele financiare. Pentru eligibilitatea start-up-urilor este necesar un plan de afaceri solid construit, care să asigure sustenabilitatea firmei pe termen mediu.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2017)

 

 

Adaugati comentariu