Expoziţie despre istoria bicicletei, la Muzeului Municipiului Bucureşti

O expoziţie despre istoria bicicletei, care aduce în atenţia publicului informaţii mai puţin cunoscute despre aspectul bicicletelor de la începutul existenţei lor, precum şi evoluţia acestora în timp, se va deschide, începând de vineri, la Muzeului Municipiului Bucureşti (Palatul Suţu).
istoria bicicletei

Potrivit Muzeului Municipiului Bucureşti, expoziţia „Cu bicicleta prin alte timpuri” urmăreşte punerea în valoare a importantei sale colecţii de fotografii şi prezentarea unor imagini spectaculoase şi inedite.

Bicicleta, ca mijloc de locomoţie individual, și-a făcut târziu apariția pe scala evoluţiei umanităţii, respectiv spre sfârşitul secolului al XVIII-lea şi începutul celui de-al XIX-lea. A evoluat din necesitatea oamenilor de a se mişca pe anumite distanţe folosind forţa proprie, dar mult mai rapid ca mersul pe jos.

La început, acest vehicul era confecționat din lemn, nu avea sistem de direcție și frânare, dar nici pedale, propulsarea dispozitivului fiind dată de împingerea utilizatorului alternativ cu picioarele în pământ, și se numea „celerifer” sau „drezină”, după numele lui Karl Freiherr von Drais, cel care la 1818 a brevetat noua invenție – „mașina pentru alergat”.

Odată cu depășirea stadiului rudimentar, vehiculului i se atașează pedale pe roata din față și devine cunoscut sub denumirea de velociped – „picior rapid”.

Precursoarea bicicletei trece, în deceniul șapte al secolului al XIX-lea, printr-o etapă de evoluție intermediară, când roata din față devine de dimensiune mult mai mare comparativ cu cea din spate, o rotație a pedalelor permițând deplasarea pe o distanță anume într-un timp mai scurt. Deși beneficiind de o viteză de mișcare mărită, acest model ce producea „senzație și chiar consternare prin înălțimea sa” era dificil și periculos de folosit, fiind perceput în mentalul colectiv al vremii ca un vehicul incomod și primejdios.

Bicicleta devine confortabilă și sigură la utilizare când își schimbă din nou designul, cele două roți căpătând aceeași mărime, iar pedalele, nemaifiind prinse pe roata din față, devin componente ale unui sistem de transmisie prin lanț.

Avansurile tehnologice ulterioare, numeroasele îmbunătățiri de proiectare și modificări ale aspectului aduc treptat bicicleta la forma, potențialul și caracteristicile pe care le cunoaștem astăzi.

„Imaginile din arhiva Muzeului Municipiului Bucureşti, alese şi explicate de curatorul expoziţiei Ana Iacob, muzeograf, se referă la începuturile ciclismului românesc şi înfiinţarea primelor cluburi de profil, felul în care bicicleta s-a constituit în imbold dat emancipării femeilor, se pot admira modele iniţiale şi observa felul în care au evoluat bicicletele, sunt inserate detalii despre istoria velocipedului, îmbunătăţirea diferitelor versiuni până la crearea unui vehicul mult mai sigur, stabil şi mai uşor de utilizat, pentru care interesul publicului a crescut constant de-a lungul timpului”, informează muzeul.

Printre obiectivele proiectului expoziţional se numără şi creşterea gradului de interes al comunităţii pentru mijloacele de transport nepoluante, benefice pentru condiţia fizică şi starea de sănătate a organismului, dar şi pentru descongestionarea traficului rutier de astăzi.

Expoziţia despre istoria bicicletei va putea fi vizitată până pe 30 mai.

 

CITEȘTE ȘI:

Transportul este unul dintre domeniile aflate sub cea mai mare presiune a Pactului Ecologic

Bosch colaborează cu Microsoft pentru a dezvolta o platformă software pentru vehicule

Încep pregătirile pentru lansarea programelor Rabla 2021

 

 

Adaugati comentariu