Exporturile de mijloace de transport au scăzut ușor, cu 0,2%, în primele 3 luni din 2025, comparativ cu perioada similară din 2024, valoarea FOB a acestora fiind de 10,9 miliarde de euro, arată datele publicate, luni, de Institutul Național de Statistică (INS). Totodată, importurile au urcat cu 5%, la 11,3 miliarde de euro, ceea ce înseamnă că în comerțul internațional cu mijloace de transport se înregistrează un deficit de aproximativ 400 de milioane de euro.
Din valoarea totală a exporturilor de mașini și echipamente pentru transport, 8,5 miliarde de euro au fost obținute în relația cu Uniunea Europeană, o valoare mai mică cu 1,6% comparativ cu rezultatul înregistrat în perioada ianuarie – martie 2024.
Conform INS, exporturile de mijloace de transport au avut o pondere de 46,2% în totalul exporturilor României, menținându-se în continuare la cel mai ridicat nivel dintre toate grupele de produse.
În ceea ce privește importurile CIF de mașini și echipamente pentru transport, acestea au însumat, în primele 3 luni din 2025, aproximativ 11,3 miliarde de euro, în creștere cu 5% față de perioada similară de anul trecut. Din această valoare, 8,45 miliarde de euro au fost bunuri importate din Uniunea Europeană, în scădere cu 0,8% comparativ cu perioada ianurie – martie 2024.
Datele Statisticii arată ca importurile de mijloace de transport au avut o pondere de 35,2% în totalul importurilor naționale, din nou cea mai ridicată dintre toate grupele de produse.
În aceste condiții, pe grupa de produse „Mașini și echipamente pentru transport”, România a înregistrat un deficit al balanței comerciale, de aproximativ 400 de milioane de euro.
Potrivit INS, exporturile de mașini și echipamente pentru transport au crescut, în 2024, cu 4,6% comparativ cu anul precedent, valoarea FOB a acestora fiind de 43,6 miliarde de euro. La rândul lor, importurile CIF de mașini și echipamente pentru transport au însumat, în 2024, aproximativ 45,9 miliarde de euro, în urcare cu 2% față de anul precedent.
La nivelul întregii economii, în primele 3 luni, exporturile FOB au însumat 23,6 miliarde de euro, iar importurile
CIF au însumat 32,1 miliarde de euro. În perioada ianuarie – martie 2025, exporturile au crescut cu 2,7%, iar importurile, cu 8,1%, comparativ cu intervalul similar de anul trecut. Deficitul balanţei comerciale (FOB/CIF) în perioada analizată a fost de 8,45 miliarde de euro, mai mare cu 1,8 miliarde de euro (+26,9%) decât cel înregistrat în primele 3 luni din 2024.
Prețul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă prețul la frontiera țării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum și toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
Prețul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă prețul la frontiera țării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale prețului FOB, cât și costul asigurării și transportului internațional.
CITEȘTE ȘI:
Alternativă la DN 1, pe Valea Prahovei. CNI poate demara construcția șoselei Valea Doftanei – Brașov
Best Electric Car 2025. Cele mai bune mașini electrice pot fi văzute și votate la București Mall
Comentați?