Potrivit unui expert din industrie, războiul din Ucraina va scumpi permanent materiile prime și va zgudui piața pe termen lung. „Având în vedere toate incertitudinile pe care le aduce începutul deceniului actual, un lucru este clar: asistăm la sfârșitul unei ere a materiilor prime ieftine”, a declarat Benedikt Sobotka, șeful producătorului diversificat de resurse naturale Eurasian Resources Group (ERG), cu sediul în Luxemburg.
„Efectele pandemiei sunt exacerbate de conflict, iar sancțiunile internaționale contribuie la o creștere fără precedent a prețurilor”, a mai spus Sobotka.
Prețurile grâului, îngrășămintelor, țițeiului, gazelor naturale, aluminiului și cuprului au atins, în prezent, niveluri maxime, iar alte fluctuații sunt inevitabile. „În următoarele luni, multe elemente importante din viața noastră de zi cu zi vor tinde să devină mai scumpe – de la pâine și cafea la computere și mașini, de la materiale de construcție și case la modul în care ne aprovizionăm gospodăriile cu energie electrică”, a subliniat CEO Eurasian Resources Group.
ERG este unul dintre cei mai importanți producători mondiali de cobalt și cupru și unul dintre cei mai importanți furnizori de oxid de aluminiu și minereu de fier. Grupul operează în principal în Kazahstan, Brazilia și Africa de Sud și are aproximativ 75.000 de angajați.
„Sectorul materiilor prime trece prin ceea ce este, probabil, cea mai mare transformare din ultimii ani”, a spus Sobotka. Unele modificări, deși durează mai mult, sunt doar temporare, cum ar fi problemele lanțului de aprovizionare. Altele, însă, precum problema surselor de aprovizionare sau definirea materialelor strategice sunt fundamentale. „Nu mai este posibil să alegeți cel mai bun client, cea mai profitabilă rută sau cel mai ieftin material disponibil”, a spus Sobotka. „Acestea sunt costurile îmbunătățirii durabilității pe termen lung și impactul incertitudinii geopolitice globale la care producătorii trebuie să se adapteze”.
Constructorii auto, afectați în mod special de materiile prime lipsă
Războiul ar putea avea consecințe semnificative pentru producătorii de automobile, în condițiile în care, de exemplu, Ucraina era un furnizor important de componente. La rândul ei, Rusia este esențială pentru exportul multor metale, cum ar fi nichelul, necesar pentru baterii, aluminiul, pentru caroserie și roți, precum și paladiu și platina, componente de bază în sistemele de evacuare a vehiculelor.
În cazul cuprului și cobaltului, presiunea existentă în aprovizionare s-a intensificat, mai ales că stocurile globale sunt scăzute. Potrivit lui Benedikt Sobotka, cererea mai mare determinată de trecerea la energiile regenerabile și mobilitatea electrică va continua să influențeze prețurile pentru cupru și cobalt.
CITEȘTE ȘI:
Bosch contribuie la formarea tinerilor specialiști și dezvoltă programe educaţionale pentru studenți
Fonduri europene pentru Drumul de legătură dintre DN 71 și orașele Pucioasa și Fieni
Comentați?