După câteva încercări nu foarte reușite de a veni în piața autoturismelor cu pretenții de lux se pare că au găsit o rețetă eficientă ce le-a adus deja câteva sute de unități vândute în România, între aprilie și august!
Deseori, constructorii îndrăznesc să experimenteze un vehicul nou într-un segment existent. Așa a fost și cu Renault când, după modelul Safrane a tot încercat să recapete succesul în fața mai bine cotatelor Mondeo, Vectra sau Passat. După eșecul monovolumului de lux VelSatis, a înțeles că trebuie să vină cu o formă mai conservatoare pentru a convinge, plus ceva atu-uri tehnologice. Gama Laguna, în paralel, s-a dezvoltat destul de bine și a prins destulă cotă de piață în Europa. Totuși, constructorul francez dorea să aibă mai mult aplomb și a testat terenul cu Latitude. Nici de data aceasta nu a fost foarte convingător, dar totuși era un pas în plus. Acum a venit cu Talisman care va înlocui și gama Laguna.
O chestiune de gusturi
Primul argument adus de francezi în bătălia din clasă este designul. Cu adevărat au reușit să impresioneze și Talisman chiar are un aspect care atrage atenția asupra sa. De asemenea, interioarele sunt mult mai atent lucrate și se poate spune că deja Talisman este o mașină „directorală“, în care poate lua loc și un patron de firmă și un director executiv de multinațională. În plus, nivelul de siguranță îl recomandă pentru rolul de mașină de familie.
Atu-uri tehnice
Pentru o flotă, o motorizare economică este oricând binevenită. Dacă, în plus, are parte și de o transmisie automată și o cilindree mică ce va duce la scăderea costurilor de exploatare, cu atât mai bine. Celor de la Renault le-a rămas să rezolve și cu suspensiile.
Cum merge:
În oraș: Dacă vreți o mașină cu care să plecați primul de la semafor, Talisman nu este ceea ce vă trebuie. Dar vă va delecta cu un consum foarte scăzut de carburant. Nu chiar cât declară producătorul, dar oricum până în 7 l/100 km.
Pe șosea: Odată ajuns la 100 km/h, Talisman se menține cu un consum în jurul valorii de 4,9 l/100 km. Ca și consum general extraurban vă puteți baza chiar pe mai puțin de atât. La un drum complex însă urcă la aproape 6.
Pe autostradă: Cilindreea își spune totuși cuvântul și cele peste 1,7 tone ale mașinii au tributul lor. La peste 130 km/h consumul se apropie de 7 l/100 km. În schimb confortul interior este la nivel foarte ridicat.
Planșă de bord și scaune îmbrăcate în piele, cadrane de bord digitale configurabile: verde în Eco (stânga), roșu în Sport (dreapta). Spațiu imens, peste media segmentului.
Confortul este prioritar. Late, comode, capitonate în piele moale, de calitate, acestea se laudă cu o susținere laterală excelentă și, pentru că nimic nu trebuie să lipsească, au funcţii de încălzire, ventilaţie şi masaj lombar.
SISTEMUL MULTIMEDIA
În contrast cu nivelul mediu de echipare, Zen, care vine cu un touchscreen orizontal de 7 inch, varianta de top Intens este înzestrată cu un ecran tactil de 8,7 inch, dispus în format portrait, fereastra de acces către sistemul de infotainment și navigație R-Link 2 (prezent și pe Megane sau Espace). Acesta oferă o operare intuitivă, navigarea fiind realizată pe verticală și orizontală, în stilul familiar utilizatorilor de tablete cu sistem de operare Android. Câteva comenzi esențiale, precum cele dedicate volumului radiolului, setărilor mașinii sau revenirii la meniul principal, sunt în partea dreaptă a display-ului, sub forma unor hot-keys inscripționate pe rama acestuia. Alternativ, sistemul poate fi controlat cu ajutorul controller-ului rotativ situat pe tunelul median. Butonul dedicat Multi-Sense joacă, de asemenea, rolul unei scurtături către opțiunile de personalizare a modurilor de conducere. De remarcat hărțile foarte bune ale sistemului de navigație Tom-Tom.
CALITATEA EXECUȚIEI
Atenția pentru detalii devine evidentă încă din zona compartimentului motor, caracterizat prin vopseaua aplicată uniform și îmbinările deloc neglijente. Și panourile exterioare ale caroseriei sunt bine aliniate, cu toleranțe de 3 mm, singurele excepții fiind capota motorului și barele de protecție, sensibil defazate în raport cu aripile față și spate. Etanșarea ușilor este tratată cu maximă seriozitate, asemenea finisării planșei de bord, acoperită parțial cu o imitație reușită de piele. Dezamăgesc doar plasticele dure, din partea inferioară a acesteia. La senzația de calitate contribuie și comenzile intuitive (cele ale climatizării pot fi, însă, mai clare) și compartimentele de depozitare mochetate. În final, doar micile detalii fac notă discordantă: bavurile evidente în zona spațiilor utile integrate în uși și boxele posterioare vizibile în portbagaj.
PLUSURI:
Sunt multe aspecte care ne-au încântat la Talisman. Este prima oară după mulți ani când regăsim într-un Renault frumusețea și distincția elegantă a mașinilor franceze de odinioară. Am găsit nu doar un aspect estetic plăcut, fascinant pe alocuri, dar și o înclinație spre hi-tech obișnuită mai mult pentru autoturismele din segmentele de lux. Cu toate acestea, Talisman se menține la un preț decent pentru ceea ce oferă și se prezintă ca o alternativă viabilă pentru mărcile nemțești de volume. Spațiul interior, costurile de exploatare și întreținere precum și manevrabilitatea și nivelul de siguranță oferit ne-au convins că este o bună alegere pentru o mașină de flote.
MINUSURI:
La nivelul său, ne-am fi așteptat de la Talisman să obțină valori mai bune ale volumului portbagajului. Teoretic, acesta este de 500 de litri, dar scade până la 480 din cauza roții de rezervă și a formei pasajelor interioare a roților. Constructorul a susținut că a instalat o suspensie semi-independentă tocmai pentru a mări portbagajul dar nu prea i-a ieșit. Suspensia își face bine treaba pentru un sistem semi-independent, dar este mai slabă decât sistemele independente de la Passat, Mondeo, Insignia etc. Sistemul de direcție integrală 4Control este interesant, dar costă 1500 de euro în plus și nu este pe deplin justificat la o berlină de asemenea dimensiuni.
VERDICT:
Financiar vorbind, Talisman cu dotările sale standard este la un preț apropiat sau chiar mai mic decât concurența. Acum, în sfârșit, se poate spune despre Renault că a găsit rețeta prin care poate combate nu doar armada germană ci și cea franceză sau japoneză.Iar, la prețul de 31.900 euro cu TVA și dotările oferite, este chiar atractivă.
| Fișă tehnică – RENAULT TALISMAN | |
| Dimensiuni | Valoare |
| Lxlxh (m) | 4,85×1,87×1,46 |
| Ampatament (m) | 2,81 |
| Ecartament față/spate (m) | 1,61 x 1,61 |
| Număr de uși | 4 |
| Nr. Locuri | 5 |
| Masă proprie/maximă (kg) | 1522/2122 |
| Sarcină remorcabilă (kg) | 600 |
| Volum portbagaj min/max (m3) | 515/- |
| Rezervor (litri) | 52 |
| Anvelope de serie | 255/55 R17 |
| Grup motopropulsor | |
| Tip motor/nr. cil/disp. | TD/L4/trans |
| Cilindree (cmc) | 1598 |
| P. Max/rpm (CP) | 160/4000 |
| Cuplu max/rpm (Nm) | 380/1750 |
| Cutie de viteze (tip, nr. rap) | Auto, 6 |
| Tracțiune | Față |
| Performanțe și consum | |
| Demaraj 0 – 100 km/h (s) | 9.4 |
| Viteză maximă (km/h) | 215 |
| Consum urban/extra urban/mixt declarat (l/100 km) | 5/4,4/4,5 |
| Emisii CO2 (g/km) | 118 |
| Legendă: TD = turbodiesel; TB = turbo benzină; B = Benzină; H = Hibrid; E = Electric; Auto = automată; Man. = manuală |
CONCURENȚA:
OPEL INSIGNIA
Este una dintre veteranele pieței berlinelor din segment, iar vârsta începe să-și arate colții.
170 CP – 220 km/h – 5.6 l/100 km
27.220 euro
O alternativă plăcută, dar cu costuri de utilizare și impozit mai mare decât la Talisman.
180 CP – 225 km/h – 5.4 l/100 km
30.185 euro
VOLKSWAGEN PASSAT Highline 2.0 TDI DSG
Cu performanțe tehnice mai bune, dotări de bază mai slabe și preț comparabil, Passat este un concurent serios pentru Talisman.
150 CP – 218 km/h – 4.4 l/100 km
32.485 euro
Prezent pe piață cu unele avantaje față de Talisman, Mondeo poate câștiga ceva clienți în plus, poate și datorită formelor.
150 CP – 208 km/h – 4.9 l/100 km
29.450 euro




















Comentați?