Acum un deceniu, industria auto promitea mașini conectate, iar, mult timp, acest lucru a rămas o promisiune. Acum, însă, tehnologia este în sfârșit suficient de matură pentru a fi extinsă, arată un nou studiu realizat de Roland Berger. Dar pentru ca această conectivitate să treacă de etapa proiectelor pilot mici și să aducă profituri mari, producătorii auto trebuie să depășească câteva obstacole cruciale, avertizează autorii studiului.
În colaborare cu Geotab și Connected Vehicle Systems Alliance (Covesa), studiul „Computer on Wheels: Unlocking the Next Chapter in Connected Services” se bazează pe considerentele a 27 de experți din industrie pentru a prezenta apariția unui ecosistem matur de vehicule conectate.
Venituri de 10%
Potrivit studiului, acest ecosistem este suficient de matur pentru a genera peste 10% din veniturile potențiale ale constructorilor auto în următorul deceniu, bineînțeles, dacă industria poate găsi modelele de afaceri potrivite și, cel mai important, poate convinge clienții să plătească.
Dacă se va întâmpla acest lucru, realitatea va ajunge în sfârșit din urmă promisiunile făcute în anul 2015, când producătorii auto au început să promoveze funcțiile de conectivitate.
Dar adoptarea a stagnat, din mai multe motive: lățimea de bandă era încă prea limitată, ofertele prea complicate, tehnologia prea greoaie. „Acum un deceniu, aveam ambiție, dar ne lipseau ingredientele”, spune Markus Baum, partener senior la Roland Berger.
Cinci piloni
Aproape toți experții chestionați spun că eșecul progresului conectivității vehiculelor 1.0 s-a datorat reticenței clienților de a plăti și imaturității modelelor de afaceri oferite.
Aceste lucruri s-au schimbat între timp. Studiul enumeră 5 piloni, încă șubrezi acum un deceniu, care acum susțin ferm implementarea vehiculelor conectate:
- Disponibilitatea tot mai mare a clienților de a plăti;
- Maturitate sporită a modelului de afaceri;
- Tehnologia – conectivitatea este acum încorporată în aproape toate mașinile noi;
- Capacitatea de livrare – datorită răspândirii tot mai mari a tehnologiei 5G și scăderii costurilor de transmitere a datelor
- Interesul pentru partajarea datelor – un sondaj din 2024 arată că 44% dintre șoferii americani și 50% dintre cei chinezi sunt dispuși să partajeze date pentru avantaje tangibile, cum ar fi navigarea personalizată.
Primul beneficiu – scăderea TCO
Conectivitatea oferă deja primele beneficii. Datele Geotab arată că optimizarea rutelor și întreținerea predictivă prin telematică pot ajuta la reducerea costului total de proprietate (TCO) al unei flote cu până la 20%.
Căutarea modelului de afaceri optim continuă însă. În timp ce 87% dintre respondenți consideră că piața conectivității are bariere de intrare scăzute (față de doar 8% acum un deceniu), 74% consideră în continuare monetizarea funcționalităților ca un impediment serios pentru potențialul de implementare al tehnologiei.
Într-adevăr, Roland Berger avertizează că valoarea conectivității depășește monetizarea sa directă. După cum se arată în studiu, ”economiile de costuri, loialitatea și creșterea eficienței pot fi la fel de importante ca noile fluxuri de venituri”.
Aplicații pentru telefon
În esență, studiul consideră că mașinile devin ceea ce sunt deja numite de câțiva ani: computere pe roți. Sau poate mai potrivit, smartphone-uri pe roți. Șoferii așteaptă și solicită o gamă de aplicații inteligente pentru mașinile lor, care pot fi actualizate wireless, la fel ca aplicațiile de pe telefonul lor.
Domeniile de mare valoare în acest sens sunt asistența șoferului, răspunsul la situații de urgență și alertele de întreținere predictivă. Dar există o diferență considerabilă între a ști și a face. Producătorii auto încă întâmpină dificultăți în a integra echipele digitale cu ingineria tradițională, în a-și face rețeaua de dealeri să acționeze ca „misionari digitali” și în a crea parteneriate pentru servicii mai bine conectate, care ies în afara ecosistemului lor de dezvoltare obișnuit.
Cu toate acestea, conectivitatea ar putea fi un domeniu în care producătorii europeni, care se confruntă cu dubla provocare a electrificării și a concurenței chineze, ar putea face o diferență crucială și profitabilă: Roland Berger prognozează că piața vehiculelor conectate ar putea valora peste 100 de miliarde de dolari până în 2030.
Cine vor fi câștigătorii?
Studiul prezintă și 5 imperative strategice pentru firmele care doresc să capteze această valoare:
- Definirea unor reguli clare de proprietate și acces pentru datele vehiculelor;
- Construirea de platforme interoperabile;
- Proiectarea unor modele de prețuri și abonamente prietenoase cu consumatorii;
- Parteneriat în ecosisteme, mai degrabă decât concurență izolată;
- Investiții în confidențialitate și securitate ca factori de facilitare comercială, mai degrabă decât în costurile de conformitate.
Vor câștiga constructorii auto europeni cursa conectivității? Pe măsură ce mașinile evoluează de la produse la platforme, câștigătorii acestei curse vor fi acei producători care stăpânesc arta de a convinge clientul.
În acest sens, flotele corporative, care se bazează deja pe telematică, reprezintă ținta imediată pentru serviciile de conectivitate, și nu publicul larg, deoarece companiile cu parcuri de mașini sunt mai dispuse să plătească taxe în schimbul unei eficiențe mai mari.
Dacă producătorii auto vor câștiga, depinde de modelul de afaceri prin care sunt oferite aceste servicii. Cu alte cuvinte, când vine vorba de conectivitate, cursa tehnologică este în mare parte câștigată, dar cursa comercială abia acum începe.
Sursa foto: bmwgroup.com
CITEȘTE ȘI:
IVECO: eJolly și eSuperJolly – vehiculele universale pentru misiuni urbane
A apărut revista FLOTE AUTO, septembrie 2025





Comentați?