Advertisement
Drumul Expres Oradea - Arad 
Home Infrastructură Drumul Expres Oradea – Arad va conecta autostrăzile A1 și A3

Drumul Expres Oradea – Arad va conecta autostrăzile A1 și A3

Drumul Expres Oradea – Arad, cu o lungime de totală de 138 de kilometri, va conecta Autostrăzile Nădlac – Arad -Timișoara A1 și Transilvania A3, fiind tototadă și cel mai mare proiect de infrastructură rutieră pe care autoritățile locale l-au preluat, după descentralizare, de la Ministerul Transporturilor. Mai mult, șoseaua de mare viteză este inclusă și în proiectul Via Carpatia, axa rutieră nord-sud care leagă Polonia, Lituania, Slovacia şi Ungaria de România, Bulgaria și Grecia.

Despre construcţia unei şosele rapide între Arad şi Oradea se vorbeşte de aproape 15 ani. Iniţial, aceasta urma să fie construită integral la profil de autostradă, cu numele de cod A11, însă, între timp, planurile s-au schimbat, iar acum s-a decis să fie realizată la profil de drum expres.

Șoseaua rapidă va avea o lungime totală de 138 kilometri pentru că include și o serie de drumuri de legătură, inclusiv către noua vamă din Salonta, care va fi primul punct de trecere a frontierei dintre România și Ungaria amplasat pe un drum expres. În prezent, PTF Salonta este deschis doar traficului ușor, pentru autovehicule de până la 7,5 tone.
Drumul Expres propriu-zis între cele două municipii va avea o lungime 120,1 km, cu profil de patru benzi de circulație, fiind proiectat pentru o viteză de rulare de 140 kilometri/oră. Totodată, proiectul mai prevede și construirea drumului de legătură cu orașul Salonta (jud. Bihor), în lungime de de 5 km, a drumului de legătură cu Arad, de 3 km, și a drumului de legătură cu punctul de trecere a frontierei cu Ungaria (Salonta – Békéscsaba), de 9,85 km.

Drumul Expres Oradea - Arad

Proiectul este rezultatul unui parteneriat, încheiat în 2020, între Ministerul Transporturilor, prin Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), și patru autorități locale – Primăria și Consiliul Județean Arad, Primăria Oradea și Consiliul Județean Bihor. Concret, CNAIR va asigura finanțarea, iar autoritățile locale, vor implementa proiectul.

Stadiul proiectului

Actualizarea Studiului de Fezabilitate, realizată de Consitrans, a fost aprobată de CNAIR în luna ianuarie 2023, iar proiectul tehnic va fi predat în luna octomrbie pentru lansarea licitației de execuție. Între timp, se estimează că Acordul de Mediu va fi obținut în această vară.

Lucrările vor fi împărțite în trei tronsoane: Oradea – Salonta, Salonta – Chișineu Criș și Chișineu Criș – Arad, valoarea totală estimată a proiectului fiind de 10,7 miliarde lei, inclusiv TVA.

Studiul de Fezabilitate și Proiectul Tehnic vor fi finanțate cu fonduri europene din perioada de programare 2014 – 2020, în timp ce execuția lucrărilor va fi decontată din Programul Operațional Sectorial „Transport” 2021 – 2027.
După desemnarea constructorilor, lucrările ar trebui să fie terminate în trei ani, iar drumul să fie deschis circulației. Termenul optimist de deschidere a circulației rutiere este 2026.

Traseul proiectat pentru Drumul Expres Oradea – Arad

În jud. Bihor, șoseaua va avea 57,5 km, traversând teritoriile municipiului Oradea, comunelor Sântandrei, Nojorid, Gepiu și Mădăras, apoi al municipiului Salonta, iar în final ale comunelor Ciumeghiu și Avram Iancu.

Drumul va porni din sud-estul municipiului Oradea, unde va fi conectat, prin pasaje spupraterane, cu drumul de legătură dintre centura orașului și Autostrada Transilvania (aflat deja în execuție), după care va continua prin sud, ocolind Livada de Bihor prin estul localității, continuând de-a lungul căii ferate Oradea – Arad prin vestul localităților Nojorid și Cefa, apoi prin estul localității Inand. De asemenea, va ocoli Salonta pe la est și va reveni pe partea vestică a căii ferate Oradea – Arad și a DN 79, la vest de Ciumeghiu și Avram Iancu, de unde va continua pe teritoriul județului Arad.

În Bihor, șoseaua rapidă va avea conexiuni cu drumul de legătură dintre centură și autostradă, cu drumul comunal DC 77 (pe teritoriul comunei Nojorid), cu DN 79 (în zona Cefa), cu DJ 705 Salonta – Tinca (la ieșirea din municipiu spre această comună), precum și noduri rutiere cu drumul de legătură spre vamă (zona Salonta) și cu DN 79 (zona Avram Iancu).

În județul Arad, drumul expres va începe de la Varianta de Ocolire Arad la nivel de autostradă, în nodul rutier existent pe DN 7, va ocoli municipiul prin nord-vest, apoi va continua în apropierea Drumului Național 79 (Arad – Oradea), având în est comunele Șofronea și Macea, iar în vest, localitățile Zimandu Nou, Șimand și Nădab. Parcursul continuă între Chișineu-Criș și Socodor, apoi trece pe la vestul localităților Zerind și Iermata Neagră.
În total, viitoarea șosea rapidă va avea 12 noduri rutiere (6 în jud. Bihor și 6 în jud. Arad), 4 centre de întreținere, 6 spații de servicii, 6 parcări de scurtă durată, precum și 75 de poduri și podețe.

Drumul Expres Oradea – Arad, parte din proiectul Via Carpatia

Proiectul Via Carpatia, lansat de “Iniţiativa celor Trei Mări”, a fost aprobat în anul 2006, când Polonia, Lituania, Slovacia şi Ungaria au semnat o declaraţie comună pentru extinderea reţelei trans-europene de transport prin crearea unei rute mai scurte de-a lungul axei nord-sud care să conecteze cele patru state. În 2010, traseul a fost extins şi în România, Bulgaria şi Grecia.
Reţeaua de autostrăzi Via Carpatia, în lungime de 8.800 de km, va face legătura între Marea Baltică, Marea Neagră şi Marea Egee. Traseul începe în Lituania, la Kaunas, se continuă în Polonia, pe ruta Białystok – Lublin – Rzeszów, în Slovacia, între Presov şi Koszice şi în Ungaria, pe ruta Miskolc – Debrecen.
Via Carpatia va traversa România pe o lungime de 1.200 km, trunchiul principal al traseului fiind Oradea – Arad – Lugoj, care apoi se bifurcă pe direcţia Lugoj – Deva – Sibiu – Piteşti – Bucureşti – Constanţa, la Marea Neagră şi, respectiv, pe direcţia Lugoj – Drobeta Turnu Severin – Vânju Mare – Calafat. De aici, traseul traversează Bulgaria şi Grecia, ajungând până în portul Salonic de la Marea Egee.

Noua legătură rutieră cu Ungaria

La începutul lunii aprilie, ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu, și ministrul Afacerilor Externe și Comerțului Exterior al Ungariei, Péter Szijjártó, au semnat la București acordul dintre dintre cele două guverne privind conexiunea Drumului Expres Arad – Oradea cu Ungaria, printr-un punct nou de trecere a frontierei în Salonta. Drumul va lega orașele Salonta și Békéscsaba, prin nordul localității Méhkerék, urmând a fi conectat la autostrada M4 din Ungaria. Proiectul presupune un nou drum care va avea o lungime totală de 50 de kilometri, din care 43 de kilometri vor fi construiți pe teritoriul statului maghiar și restul de 7 kilometri, în România. „Cheia acestui succes este faptul că noi pe partea ungară vom duce Drumul Expres Budapesta – Békéscsaba până la granița cu România. Atunci va exista posibilitatea ca acest drum să se interconecteze cu drumurile expres din țara dumneavoastră”, a precizat Péter Szijjártó, ministrul Afacerilor Externe și Comerțului Exterior al Ungariei.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

7 din 10 români se tem de o potențială criză economică. Barometru UNSAR – IRES

Cu o întârziere de 10 luni, statul a stabilit procedura de restituire a taxelor auto

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

drumul expres Oradea - Arad
Infrastructură

Drumul expres Oradea – Arad a primit Acordul de mediu, ultimul pas înainte de lansarea în licitație

La sediul Ministerului mediului, în prezența ministrului Mircea Fechet, a fost semnat Acordul...

Măgurele Expres
Infrastructură

Proiectul ”Orbital București”. Începe proiectarea Drumului Radial DR 10 Măgurele Expres

Asocierea DP Consult – Explan a fost desemnată câștigătoarea licitației pentru elaborarea...

3 benzi
Infrastructură

Lărgirea la 3 benzi a unor sectoare din autostrăzile A1, A2 şi A3. Oferte pentru proiectare

Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a primit patru oferte...

autostrada Timișoara - Moravița A9
Infrastructură

Finanțare europeană pentru proiectarea și execuția Autostrăzii A9 Timișoara – Moravița

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a depus cererea de...