Cum va arăta viitoarea taxă auto

Pentru viitoarea taxă auto care va înlocui timbrul de mediu desfiinţat de la 1 februarie 2017, Grupul de lucru constituit din reprezentanţi ai Ministerului Mediului şi Finanţelor discută două variante de aplicare a acesteia, fie o taxă plătită o singură dată pe toată durata de viaţă a vehiculului, fie una anuală, în funcţie de emisii de CO2 şi de capacitatea cilindrică.



rutier

„Oricare ar fi varianta de impozitare trebuie explicată foarte bine cetăţenilor. Grupul de lucru s-a întâlnit de două ori şi deja au început discuţii cu privire la modul de taxare. Se pot identifica două moduri de taxare. Ultima discuţie a generat o altă discuţie, că am putea crea un mix între aceste două moduri. Dar, în principiu, am plecat de la taxarea o singură dată pentru toată durata de viaţă a autovehiculului, acesta fiind unul dintre modurile de taxare, iar al doilea o plată anuală, gen impozit sau taxă care să fie gândită cu o valoare accentuată, cu o valoare mai mare pentru acele vehicule cu o formă de poluare inferioară faţă de celelalte, cum sunt Euro 6 sau Euro 5, care au o formă de poluare mai prietenoasă cu mediu”, a explicat Cornel Brezuică, preşedintele Administraţiei Fondului de Mediu la conferinţa „Întinerirea parcului auto din România. Care sunt soluţiile?” organizată de PwC România.

Potrivit participanţilor la dezbateri, România are nevoie rapid de o strategie eficientă de impozitare a autoturismelor pentru a stimula înnoirea parcului auto, după ce eliminarea taxei de timbru în februarie a accelerat creşterea importurilor de maşini rulate.

Conform datelor prezentate de PwC, în primele opt luni din 2017 au fost înmatriculate peste 337.000 de maşini vechi, cu 110% mai multe comparativ cu întreaga perioadă a anului trecut. Vârsta medie a parcului auto naţional va creşte anul acesta la 13,1 ani, întrucât numărul autoturismelor rulate importate cu o vechime mai mare de 10 ani (normele Euro 3 şi Euro 2) s-a dublat faţă de 2016.

„O variantă pe care au utilizat-o şi alte state membre şi care poate da rezultate bune în România ar putea fi utilizarea armonizată a unei taxe de primă înmatriculare, corelată cu sistemul de impozitare anuală a autoturismelor, care să ia în considerare şi nivelul de emisii de CO2 şi normele de poluare. Statul a încercat în ultimii ani să limiteze importurile de maşini vechi, însă căile alese nu au fost cele mai bune. Introducerea unei taxe de primă înmatriculare este posibilă, însă trebuie formulată inteligent, astfel încât să nu încalce prevederile legislaţiei comunitare. Un instrument cu un potenţial foarte ridicat, dar insuficient utilizat, este impozitul auto anual care trebuie reaşezat pe principii de mediu”, a afirmat Daniel Anghel, şeful Departamentului de impozite şi taxe indirecte, PwC România.

Sistemul de impozitare a autoturismelor este compus în principal din două elemente: taxa de înmatriculare (Timbrul de mediu) şi impozitul auto anual — rămas neschimbat în ultimii 10 ani, care nevoie de o revizuire aprofundată, deoarece nu sprijină îndeplinirea obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 şi a vârstei medie a flotei auto, fiind bazat numai pe capacitatea cilindrică.

„Trebuie să ne gândim la o impozitare în acord cu recomandările Comisiei Europene, cu accent pe emisiile poluante ale autoturismelor şi normele Euro ale motoarelor acestora, în loc de taxare în funcţie de puterea sau capacitatea cilindrică a maşinii. Direcţia agreată de Comisie este aceea de a impozita în funcţie de gradul de poluare, de impactul asupra mediului. O astfel de modificare trebuie introdusă cu o perioadă de graţie rezonabilă şi care să se aplice doar autovehiculelor înmatriculate după data intrării în vigoare a noii metodologii”, a adăugat Bogdan Belciu, Partener, Consultanţă pentru Management, PwC România.

 

 

 

Adaugati comentariu