Donald Trump le poate face viaţă grea constructorilor auto americani

Alegerea lui Donald Trump ca preşedinte SUA pune noi presiuni asupra producătorilor de automobile, dependenţi de comerţul deschis cu Mexic, şi le creşte riscul de a se confrunta cu costuri în creştere.



donald-trump

Totodată, constructorii auto ar putea primi o lovitură puternică şi în cazul în care instabilitatea de pe pieţele financiare subminează încrederea consumatorilor în Statele Unite şi în alte pieţe majore, într-un moment în care creşterea vânzărilor auto în SUA a stagnat, relatează BBC.

La New York (miercuri, la ora 03:10 GMT), toţi indicii bursieri erau pe minus pe măsura ce Trump obţinea tot mai multe mandate în faţa rivalei sale, democrata Hillary Clinton.
Euro şi yenul câştigau teren în faţa dolarului pe fondul temerilor că Trump va fi declarat preşedintele SUA.
Indicele principal S&P 500 a pierdut mai mult de 4% (-85 puncte), în timp ce indicele Dow Jones a scăzut cu aproape 630 de puncte (-3.42%), ceea ce indica faptul că piaţa e puternic preocupată de perspectivele economice. Bursa de pe Wall Street era plus marti seara, indicele Dow Jones câştigând 0,40%.
Pieţele bursiere din SUA şi-au arătat de-a lungul timpului preferinţa pentru candidatul democrat în defavoarea imprevizibilului Donald Trump ale cărui declaraţii împotriva acordurilor de liber schimb şi a politicii privind de imigraţia a îngrijorat marile companii.

La rândul lor, cotaţiile acţiunilor producătorilor auto japonezi, care se bazează pe Mexic drept centru de producţie pentru piaţa americană, au înregistrat scăderi, afectând, miercuri după-amiza indicele bursei din Tokyo, care a coborât cu 5%. Acţiunile Toyota Motor Corp au scăzut cu 6,5 puncte procentuale (pp), cele ale Nissan Motor Co Ltd, cu 6 pp, în timp ce titlurile Honda Motor Co au pierdut 7,8 pp.

Cu toate acestea, după anunţul privind noul preşedinte SUA, grupurile de producători şi de companii au declarat că doresc să lucreze cu noua administraţie.

Aceste alegeri arată clar că americanii sunt de acord că producţia este prioritatea naţiunii”, a spus un purtător de cuvânt al Asociaţiei Naţionale a Producătorilor, un grup comercial cu sediul la Washington, DC, ce reprezintă aproximativ 1.100 de companii. „Va depinde de noi să canalizăm entuziasmul către politicile corecte”. Grupul a criticat în trecut administraţia Obama pentru reglementarea muncii şi a asistenţei medicale.

Una dintre promisiunele lui Trump din campania electorală a fost şi aceea de a se renunţa la NAFTA – Acordul Nord American de Comerţ Liber şi de a respinge sau renegocia altele tratate, o promisiune care i-a adus voturile alegătorilor din statele americane puternic industrializate.

Trump a atacat externalizarea, în Mexic, a locurilor de muncă americane din sectorul auto, o altă temă recurentă din campania sa, mesajul aducându-i voturile muncitorilor şi ameninţând să pună capăt planurilor de afaceri din spatele miliardelor de dolari din investiţiile programate de industria auto.

Anunţându-şi campania, în iunie 2015, Trump a promis să blocheze deschiderea unei noi fabrici Ford Motor în Mexic şi a ameninţat că va impune taxe pentru maşinile  aduse înapoi peste graniţă.

Punerea în practică a planurilor lui Trump ar obliga consumatorii din SUA să  plătească preţuri mai mari pentru vehicule”, a comentat Charles Chesbrough, senior economist şi director executiv de strategie şi cercetare în cadrul Asociaţiei Furnizorilor de Echipamente Originale, un grup cu sediul în Detroit, care reprezintă furnizorii auto. „Politicile sale comerciale ar putea adăuga 5.000 de dolari sau mai mult la preţul unei maşini mici aduse din Mexic”, a adăugat Chesbrough, citat de BBC.

Tensiuni pentru uzinele Ford

Constructorii auto din SUA, precum Ford şi General Motors, producătorul de echipamente grele Caterpillar şi mulţi dintre furnizorii lor şi-au bazat investiţii de miliarde de dolari pe ipoteza unei relative deschideri a comerţului cu Mexic, China şi alte ţări.

Ford şi-a anunţat, în luna aprilie, planul de a investi 1,6 miliarde dolari în extinderea producţiei de automobile de clasă mică din Mexic, sporind atacurile lui Trump, care nu l-a pierdut din vedere nici pe GM, pentru intenţia de a investi alte 5 miliarde de dolari în Mexic.

GM a declarat, miercuri, într-un comunicat, că „aşteaptă cu nerăbdare să lucreze cu preşedintele ales Trump şi cu noul Congres cu privire la politicile care susţin o bază puternică şi competitivă de producţie în SUA”.

În luna septembrie, Ford a anunţat ca producţia sa de autovehicule de mici dimensiuni ar putea părăsi fabricile din SUA pentru a se poziţiona în Mexicul costurilor mai reduse, moment în care şi-a atras o altă mustrare de la Trump.

„Nu ar trebui să permitem ca acest lucru să se întâmple”, a spus Trump la momentul respectiv.

Preşedinte executiv al Ford, Bill Ford, a declarat luna trecută, că s-a întâlnit cu Trump pentru a discuta despre criticile venite din partea candidatului, despre care Ford a declarat că l-a găsit „enervant” şi „frustrant”, scrie BBC. Bill Ford a declarat că firma sa a angajat mai multe persoane la fabricile sale din SUA decât orice alt producător de autovehicule. Compania a mai spus, de asemenea, că decizia de a construi noi vehicule în Mexic nu ar afecta locurile de muncă din SUA.

Un viitor incert?

Ford promite să lucreze cu Trump după criticile aduse investiţiilor în Mexic. Între 1994 şi 2013, locurile de muncă din fabricile auto din SUA au scăzut cu o treime, în timp ce locurile de muncă din Mexic au crescut de aproape cinci ori, iar producţia în care angajaţii au salarii mici a luat avânt.

Mexicul contribuie, în prezent, cu 20% la producţia de vehicule din America de Nord şi a atras peste 24 miliarde de dolari în investiţii auto începând cu anul 2010, potrivit Centrului de Cercetare în industria auto, cu sediul la Ann Arbor.

Conform planurilor actuale de investiţii, capacitatea de producţie auto din Mexic va creşte cu încă 50% în următorii cinci ani.

„Eliminarea NAFTA în acest moment ar fi destul de greu de făcut”, a declarat Kristin Dziczek, director pe probleme de industriei, forţă de muncă şi economie în cadrul Centrului de Cercetare.

Angajamentele recente ale GM şi Ford pentru a produce noi modele de maşini în fabricile din SUA sunt susceptibile de a genera un număr limitat de noi locuri de muncă, departe de renaşterea industrială promisă de Trump.

După ce vom câştiga, mă voi întoarce în Michigan. Mă voi întoarce de fiecare dată când vom deschide o nouă fabrică sau o nouă fabrică de automobile”, a declarat Donald Trump, marţi, în ultimul său discurs din campanie.

Detroit, cel mai mare oraş al statului american Michigan, este centrul tradiţional al industriei de automobile americane.

Adaugati comentariu