Advertisement

germania
Home Piaţa auto Analize de piață Din ce în ce mai multe mașini vechi circulă pe șoselele din Germania. Analiză Deutsche Bank

Din ce în ce mai multe mașini vechi circulă pe șoselele din Germania. Analiză Deutsche Bank

Germania este o țară care iubește mașinile. Cu o densitate de 578 de autovehicule la 1.000 de locuitori, mai mult de 1 din 2 germani deține o mașină. Numărul proprietarilor de autovehicule a crescut constant în ultimii ani și arată că – în pofida dezbaterii climatice, a orașelor aglomerate și a presupusului scepticism pentru autoturisme al Generației Z – pare că oamenii din Germania nu se satură de mașini.

Autovehiculele sunt de departe cel mai popular și important mijloc de transport în Germania

Mașina este încă de departe cel mai important mijloc de transport de pasageri. Potrivit celui mai recent raport DAT (Deutsche Automobil Treuhand), 77% dintre cei chestionați consideră că propria mașină este indispensabilă pentru asigurarea mobilității de zi cu zi. În 2021, aproximativ 87% din performanța totală a transportului de pasageri a fost atribuită așa-numitului transport individual motorizat (MIV; predominant autoturisme). Este adevărat că această pondere mare poate fi explicată și de pandemie, întrucât unii oameni au evitat transportul în comun din cauza riscului de infectare. Dar chiar înainte de Covid-19, MIV a înregistrat o pondere a performanței transportului de peste 78% (2019). La acea vreme, transportul public avea o pondere de numai 9,8% din performanța transportului. Aceasta arată că transportul public (în special în zonele rurale) ar putea absorbi doar o cantitate limitată din performanța transportului individual motorizat.

Mașinile de pasageri îmbătrânesc

Nu doar numărul de mașini din Germania crește. În același timp, ele și îmbătrânesc. La începutul anului 2023, vârsta medie a mașinilor din parcul auto național era de 10 ani, potrivit Autorității Federale de Transport Auto (KBA), acesta fiind un nou record. Din 2014, vârsta medie a crescut cu 1,7 ani (+20,5%).

germania

Oferta limitată – prețuri mai mari

Vârsta medie în creștere este un semn extrem de pozitiv în ceea ce privește calitatea și durabilitatea vehiculului. Cu toate acestea, există și alte motive pentru această creștere. Pe partea ofertei, penuria de produse intermediare (de exemplu, semiconductori) și alte întreruperi ale lanțului de aprovizionare (de exemplu, războiul din Ucraina) au scăzut masiv nivelurile de producție. Din 1998 până în 2018 inclusiv, producția unitară de autoturisme în Germania (cu excepția lui 2009) a fost întotdeauna peste pragul de 5 milioane de unități. Cu toate acestea, în perioada 2020 – 2022, o medie de aproximativ 3,4 milioane de mașini pe an au ieșit de pe liniile de producție (nivelul cel mai scăzut a fost în 2021, cu 3,1 milioane de mașini). pe ansamblul UE, producția de automobile a fost, de asemenea, afectată de șocuri. Cu o scădere atât de semnificativă a ofertei, potențialii cumpărători vor trebui inevitabil să aștepte mai mult timp pentru mașinile noi și, drept urmare, își vor conduce actualele vehiculele mai mult timp.

Oferta scăzută din ultimii ani se reflectă și în prețurile mașinilor noi și second hand. În prima jumătate a anului 2023, prețurile pentru mașinile noi au fost cu aproximativ 16% mai mari decât nivelul mediu din 2020, potrivit Oficiului Federal de Statistică German. Pentru mașinile rulate, cifra a fost de până la 33,5%, deoarece și aici scăderea producției de mașini a provocat, indirect lipsuri. Drept urmare, înmatriculările de mașini au scăzut cu 15,8%, până la 5,6 milioane în 2022, un nou minim în Germania.

Creșterea prețurilor auto este substanțială și în termeni absoluți: potrivit raportului DAT, prețul mediu pentru autoturismele noi a crescut de la 27.030 euro la 42.790 euro (+58%) între 2013 și 2022. Pentru mașinile rulate, prețul mediu în 2013 a fost de 9.420 euro, dar anul trecut a ajuns deja de 18.800 euro (+100%). În 2019, 44% din toate mașinile second hand comercializate se situau încă în segmentul de prețuri de până la 10.000 euro. În 2022, ponderea a scăzut la 23%.

Prețurile ridicate, creșterea ratelor dobânzilor și incertitudinea diminuează cererea în Germania

Având în vedere tendințele prețurilor și lipsurile de aprovizionare, nu este deloc surprinzător că cererea de mașini a fost redusă. Prețurile de achiziție mai mari au fost agravate de creșterea ratelor dobânzilor timp de câteva trimestre. Gospodăriile private sunt, de asemenea, afectate în deciziile lor de consum de costurile mai mari ale energiei și de incertitudinea economică generală, care are un impact negativ asupra înclinației de a cumpăra. Acest lucru se reflectă în înmatriculările de mașini noi în Germania, care în 2022 au crescut cu doar 1%, abia revenindu-și după cele două scăderi din 2020 (-19%) și 2021 (-10%).

germania

Înmatriculările în scădere de mașini noi favorizează o vârstă medie în creștere a stocului. Cu toate acestea, înmatriculările de mașini noi au crescut, în semestrul I din 2023, cu 13% față de anul trecut.

Costurile/prețurile sunt de așteptat să continue să crească

Viitoarele reglementări vor duce probabil la noi creșteri de preț pentru mașinile cu motoare cu ardere internă în următorii ani. Standardele de emisii Euro 7 planificate pentru 2025 vor crește costurile de producție per mașină. Potrivit unui studiu al Frontier Economics, comandat de Asociația Constructorilor de Automobile Europeni (ACEA), costurile suplimentare de producție sunt de 2.000 de euro pentru autoturisme (prima de cost mai mare pentru mașinile diesel, mai mică pentru mașinile pe benzină). Aceste cifre depășesc calculele Comisiei Europene cu un factor de 4 până la 10. În segmentul de volum, este probabil ca prima de cost relativă pe vehicul să fie deosebit de semnificativă. În cele din urmă, șoferii vor trebui să plătească un preț pentru mașini mai curate. În ceea ce privește costurile, există și creșterile anunțate ale taxei de CO2 în Germania, care vor scumpi benzina și motorina.

Aprovizionare limitată din cauza tendinței către electromobilitate

Oferta nu s-a redus doar din cauza întreruperilor lanțului de aprovizionare și a altor șocuri externe. Oferta de vehicule cu motor cu combustie internă scade, de asemenea, treptat, odată cu tendința către electromobilitate. Unele vehicule cu ardere internă au fost scoase din gamă sau nu mai sunt oferite în versiunea de motor dorită. În același timp, pentru mulți șoferi trecerea la mașini electrice nu este încă fezabilă în practică, deoarece infrastructura de încărcare este percepută ca fiind insuficientă, timpii de încărcare sunt prea lungi, autonomia este prea scurtă, cerințele individuale pentru propria mașină nu pot fi satisfăcute de un vehicul electric sau prețul este pur și simplu prea mare. Potrivit raportului DAT, autonomia, prețul ridicat de achiziție și timpul de încărcare sunt principalele motive împotriva achiziționării unei mașini electrice. În acest sens, oferta potențială se reduce și mai mult pentru unii cumpărători de mașini, motiv pentru care mașina existentă este folosită mai mult timp. Deciziile de înlocuire ar putea fi, de asemenea, amânate, în parte, deoarece consumatorii speră că aceste probleme vor fi reduse în viitorul apropiat.

Înrădăcinarea structurală a penuriei în segmentul de volum?

Lipsa aprovizionării cu mașini ar putea deveni structural înrădăcinată în segmentul de volum sau a mașinilor uzate cu preț redus în următorii ani. Deoarece returnările per vehicul sunt în general mai profitabile în segmentul premium, producătorii s-ar putea retrage din segmentul de volum, cel puțin parțial. Ca urmare, poate fi dificil pentru gospodăriile cu venituri mici să găsească mașini second hand la prețuri accesibile în viitor. Vehiculul actual ar fi condus mai mult, iar oferta de mașini uzate ar fi astfel limitată și mai mult. Având în vedere importanța ridicată a mașinii pentru viața de zi cu zi a oamenilor și din cauza performanței limitate a alternativelor în transportul de persoane (în special în zonele rurale), o perspectivă de politică economică și socială presupune tot mai mult că mașina nu ar trebui să devină (și mai mult) un lux. bun. Rămâne de văzut cum ar putea fi deservit segmentul de volum în viitor, unele discuții sugerând că importurile din țări cu costuri de producție mai mici sunt o opțiune.

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

Afacerile din comerţul cu autovehicule şi motociclete, în creştere cu 15,8%

România are nevoie de măsuri urgente pentru a îmbunătăți siguranța rutieră

 

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

electrice
Analize de piață

Majoritatea șoferilor de mașini electrice se declară mulțumiți de experiența de încărcare. Studiu Roland Berger

România își îmbunătățește performanța în ceea ce privește mobilitatea electrică, înregistrând un...

Jocurile Olimpice
Analize de piață

Mega-flotă electrificată pentru Jocurile Olimpice și Paralimpice de la Paris. ToyotaMotor este partener exclusiv

Prin intermediul Comitetului de Organizare a Jocurilor Olimpice și Paralimpice (COJOP) de...

motorizare
Analize de piață

România are în continuare a doua cea mai mică rată de motorizare din UE

Pe șoselele din UE circulau, în 2022, aproximativ 253 de milioane de...

Înmatriculările de autoturisme noi
Analize de piață

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%

Înmatriculările de autoturisme noi, în România, au crescut cu 12,03%, în primele...