Advertisement

Norvegia
Home Miscellanea Financiar Din 2025, în Norvegia vor fi vândute numai mașini noi cu emisii zero. Cu 10 ani înaintea UE

Din 2025, în Norvegia vor fi vândute numai mașini noi cu emisii zero. Cu 10 ani înaintea UE

Povestea de succes a Norvegiei în ceea ce privește mobilitatea cu emisii zero se datorează în primul rând unui pachet substanțial de stimulente. Acestea au fost introduse treptat, de diferite guverne și coaliții largi de partide, încă de la începutul anilor 1990, pentru a accelera tranziția energetică.

În 2017, Parlamentul de la Oslo a stabilit obiectivul național ca toate mașinile noi vândute începând din 2025 să aibă emisii zero, adică să fie electrice sau alimentate cu hidrogen.

De altfel, încă din 2022, autoritățile publice erau obligate să achiziționee numai mașini cu emisii zero, iar din 2025 regula se aplică și în cazul autobuzelor urbane.

Până la sfârșitul anului 2024, peste 27% dintre mașinile înmatriculate în Norvegia erau electrice cu baterie (BEV), în condițiile în care numai anul trecut 88,9% dintre toate vehiculele noi vândute au fost complet electrice. Analiștii spun că viteza tranziției este strâns legată de instrumentele de politică și de o gamă largă de stimulente.

Sistemul norvegian de taxe auto

Semnalul general dat de majoritatea partidelor politice este că ar trebui să fie întotdeauna avantajoasă din punct de vedere economic alegerea unei mașini cu emisii zero și cu emisii scăzute în locul uneia cu emisii mari. Dezideratul a fost atins prin intermediul principiului ”poluatorul plătește” aplicat în sistemul de taxe auto. Cu alte cuvinte, au fost introduse taxe mari pentru mașinile cu emisii mari și taxe mai mici pentru mașinile cu emisii scăzute și zero. O lungă perioadă de timp, Norvegia și-a finanțat stimulentele pentru mașinile cu emisii zero din taxele pe cele poluante, fără nicio pierdere de venituri.

Taxa de achiziție pentru toate mașinile noi este calculată printr-o formulă care ține seama de masă și de emisiile de CO2 și NOx. Taxa este progresivă, adică mașinile mari cu emisii mari sunt foarte scumpe. În ultimii ani, taxa de achiziție a fost ajustată treptat pentru a pune mai mult accent pe emisii și mai puțin pe masă.

În perioada 1990 – 2022, vehiculele electrice au fost scutite atât de TVA (25%), cât și de taxa de achiziție pentru mașinile noi. De la 1 ianuarie 2023, scutirea de TVA de 25% la achiziționarea de vehicule electrice noi se aplică numai pentru un cuantum de până la 500.000 de coroane norvegiene (aproximativ 42.700 euro) din prețul mașinii. Din 2023, a fost introdusă și o taxă de achiziție pentru mașinile electrice bazată pe masă.

Infrastructura de încărcare

Între 2017 și 2021 a fost introdusă o lege care stabilește „dreptul de încărcare” pentru persoanele care locuiesc la bloc. Chiar dacă proprietarii de vehicule electrice își încarcă mașina acasă și se descurcă fără încărcare rapidă zilnic, este esențial să aibă opțiunea de încărcare rapidă atunci când este necesar.

Pentru călătoriile pe distanțe mai lungi, există o rețea de încărcare bine organizată, fiind instalate stații de încărcare rapidă pe toate drumurile principale din Norvegia. La sfârșitul anului 2022, existau peste 5.600 de mașini care se puteau încărca rapid în același timp.

De altfel, șoferii norvegieni sunt dispuși să plătească un preț mai mare pentru serviciul de încărcare rapidă, care, în medie, este de trei ori mai scump decât încărcarea de acasă.

Stimulentele din Norvegia pentru vehiculele electrice

– Fără taxă de achiziție/import pentru vehiculele electrice (1990-2022). Din 2023, o taxă de achiziție bazată pe masa mașinilor pentru toate vehiculele electrice noi;

– Scutire de TVA (25%) la cumpărare (2001-2022). Din 2023, Norvegia a introdus plata TVA pentru un cuantum de peste 500.000 de coroane norvegiene din prețul mașinii;

– Fără taxă de drum anuală (1996-2021). Impozit redus din 2021. Impozit integral din 2022;

– Fără taxe pe drumurile cu taxă (1997-2017);

– Fără taxe pentru feriboturi (2009-2017);

– Maxim 50% din suma totală la tarifele de feribot pentru vehicule electrice (2018);

– Maxim 50% din tariful întreg pe drumurile cu taxă (2018-2022). Din 2023, procentajul maxim a urcat la 70%;

– Parcare municipală gratuită (1999-2017);

– Acces la benzile de autobuz (din 2005). Regulile din prezent permit autorităților locale să limiteze accesul numai pentru vehiculele electrice care transportă unul sau mai mulți pasageri (din 2016);

– Reducere cu 25% pentru taxa pe mașinile de companie (2000-2008). Reducere cu 50% pentru taxa pe mașinile de companie (2009-2017). Ulterior, reducerea a scăzut la 40% (2018-2021) și apoi la 20% (din 2022).

– Scutire de TVA la mașinile electrice în leasing (din 2015).

 

 

 

CITEȘTE ȘI:

 

Vânzările Tesla au scăzut cu 1,1% în 2024, la 1,79 milioane de unități. BYD vine puternic din spate, cu 1,76 milioane de unități vândute

 

De la 1 ianuarie 2025, Turcia a majorat taxele vamale suplimentare pentru două categorii de mașini importate din China

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Flotă verde

Dacia Spring a ajuns la 20.000 de unități comercializate în România

Divizia Dacia din România a anunțat astăzi că a livrat modelul electric...

Flotă verde

Eldrive România își propune să încheie anul 2025 cu 800 de puncte de încărcare pentru mașini electrice

Eldrive România își propune să încheie anul 2025 cu un total de...

Flotă verdeFonduri publice

Primăria Braşov a lansat licitație pentru instalarea a 80 de noi staţii de încărcare a mașinilor electrice

Primăria Braşov a lansat procedura de achiziţie pentru instalarea a 80 de...

Flotă verde

Renault: Noua eră a LCV-urilor electrice

Renault dezvăluie numele și siluetele unei viitoare game de vehicule comerciale ușoare...