Povestea de succes a Norvegiei în ceea ce privește mobilitatea cu emisii zero se datorează în primul rând unui pachet substanțial de stimulente. Acestea au fost introduse treptat, de diferite guverne și coaliții largi de partide, încă de la începutul anilor 1990, pentru a accelera tranziția energetică.
În 2017, Parlamentul de la Oslo a stabilit obiectivul național ca toate mașinile noi vândute începând din 2025 să aibă emisii zero, adică să fie electrice sau alimentate cu hidrogen.
De altfel, încă din 2022, autoritățile publice erau obligate să achiziționee numai mașini cu emisii zero, iar din 2025 regula se aplică și în cazul autobuzelor urbane.
Până la sfârșitul anului 2024, peste 27% dintre mașinile înmatriculate în Norvegia erau electrice cu baterie (BEV), în condițiile în care numai anul trecut 88,9% dintre toate vehiculele noi vândute au fost complet electrice. Analiștii spun că viteza tranziției este strâns legată de instrumentele de politică și de o gamă largă de stimulente.
Sistemul norvegian de taxe auto
Semnalul general dat de majoritatea partidelor politice este că ar trebui să fie întotdeauna avantajoasă din punct de vedere economic alegerea unei mașini cu emisii zero și cu emisii scăzute în locul uneia cu emisii mari. Dezideratul a fost atins prin intermediul principiului ”poluatorul plătește” aplicat în sistemul de taxe auto. Cu alte cuvinte, au fost introduse taxe mari pentru mașinile cu emisii mari și taxe mai mici pentru mașinile cu emisii scăzute și zero. O lungă perioadă de timp, Norvegia și-a finanțat stimulentele pentru mașinile cu emisii zero din taxele pe cele poluante, fără nicio pierdere de venituri.
Taxa de achiziție pentru toate mașinile noi este calculată printr-o formulă care ține seama de masă și de emisiile de CO2 și NOx. Taxa este progresivă, adică mașinile mari cu emisii mari sunt foarte scumpe. În ultimii ani, taxa de achiziție a fost ajustată treptat pentru a pune mai mult accent pe emisii și mai puțin pe masă.
În perioada 1990 – 2022, vehiculele electrice au fost scutite atât de TVA (25%), cât și de taxa de achiziție pentru mașinile noi. De la 1 ianuarie 2023, scutirea de TVA de 25% la achiziționarea de vehicule electrice noi se aplică numai pentru un cuantum de până la 500.000 de coroane norvegiene (aproximativ 42.700 euro) din prețul mașinii. Din 2023, a fost introdusă și o taxă de achiziție pentru mașinile electrice bazată pe masă.
Infrastructura de încărcare
Între 2017 și 2021 a fost introdusă o lege care stabilește „dreptul de încărcare” pentru persoanele care locuiesc la bloc. Chiar dacă proprietarii de vehicule electrice își încarcă mașina acasă și se descurcă fără încărcare rapidă zilnic, este esențial să aibă opțiunea de încărcare rapidă atunci când este necesar.
Pentru călătoriile pe distanțe mai lungi, există o rețea de încărcare bine organizată, fiind instalate stații de încărcare rapidă pe toate drumurile principale din Norvegia. La sfârșitul anului 2022, existau peste 5.600 de mașini care se puteau încărca rapid în același timp.
De altfel, șoferii norvegieni sunt dispuși să plătească un preț mai mare pentru serviciul de încărcare rapidă, care, în medie, este de trei ori mai scump decât încărcarea de acasă.
Stimulentele din Norvegia pentru vehiculele electrice
– Fără taxă de achiziție/import pentru vehiculele electrice (1990-2022). Din 2023, o taxă de achiziție bazată pe masa mașinilor pentru toate vehiculele electrice noi;
– Scutire de TVA (25%) la cumpărare (2001-2022). Din 2023, Norvegia a introdus plata TVA pentru un cuantum de peste 500.000 de coroane norvegiene din prețul mașinii;
– Fără taxă de drum anuală (1996-2021). Impozit redus din 2021. Impozit integral din 2022;
– Fără taxe pe drumurile cu taxă (1997-2017);
– Fără taxe pentru feriboturi (2009-2017);
– Maxim 50% din suma totală la tarifele de feribot pentru vehicule electrice (2018);
– Maxim 50% din tariful întreg pe drumurile cu taxă (2018-2022). Din 2023, procentajul maxim a urcat la 70%;
– Parcare municipală gratuită (1999-2017);
– Acces la benzile de autobuz (din 2005). Regulile din prezent permit autorităților locale să limiteze accesul numai pentru vehiculele electrice care transportă unul sau mai mulți pasageri (din 2016);
– Reducere cu 25% pentru taxa pe mașinile de companie (2000-2008). Reducere cu 50% pentru taxa pe mașinile de companie (2009-2017). Ulterior, reducerea a scăzut la 40% (2018-2021) și apoi la 20% (din 2022).
– Scutire de TVA la mașinile electrice în leasing (din 2015).
CITEȘTE ȘI:
Comentați?