Advertisement

Diferența dintre gazul natural comprimat (CNG) și gazul petrolier lichefiat (GPL)
Home Administrare flote Carburanţi Diferența dintre gazul natural comprimat (CNG) și gazul petrolier lichefiat (GPL)

Diferența dintre gazul natural comprimat (CNG) și gazul petrolier lichefiat (GPL)

Când vine vorba despre mașinile alimentate cu gaz, românii se gândesc în primul rând la GPL. Dar să vedem care este diferența dintre gazul natural comprimat (CNG) și gazul petrolier lichefiat (GPL).

În primul rând, CNG și GPL au origini diferite. Dacă GPL este un produs secundar al petrolului, gazul natural se regăsește de sine stătător în zăcăminte subterane. Compus preponderent din metan, CNG este gazul folosit de centralele termice și aragazurile din locuințele racordate la rețea.

În formă comprimată, gazul natural are o presiune de 210-250 bar. De aceea, costurile unei instalații auto CNG sunt cu 30-50% mai mari în comparaţie cu o instalaţie pentru GPL, unde componentele trebuie să reziste la o presiune de doar 27 bar.

O altă diferenţă este cifra octanică: 120-130 la CNG, față de 92-105 la GPL. Deoarece CNG are o rezistență foarte mare la autoaprindere, motorul este mult mai stabil și are un comportament uniform. De asemenea, motorul alimentat cu CNG are o eficienţă economică mai mare față de GPL. În plus, CNG este mai puțin poluant chiar decât GPL: gazul natural este un carburant curat, care arde aproape complet, având practic emisii zero de particule. Puterea furnizată de CNG este similară cu cea a GPL și doar puțin mai mică față de benzină.

Autonomia unui vehicul alimentat cu CNG depinde de capacitatea rezervorului (rezervoarelor). Rezervorul de CNG este cu mult mai greu decât unul de GPL, fapt ce aduce limitări și în ce privește masa maximă admisă a vehiculului.

Diferența dintre gazul natural comprimat (CNG) și gazul petrolier lichefiat (GPL)

Un alt subiect amplu discutat este siguranța sistemelor de alimentare cu gaz. Din punct de vedere constructiv, sistemele de alimentare cu CNG și GPL dispun de mai multe elemente de siguranță în comparaţie cu cele clasice (benzină și motorină): ansambluri de valve mecanice şi electro-mecanice, unele auto-comandate, altele pilotate de module electronice specifice. Astfel, sistemul de alimentare cu gaz este suficient de sigur în exploatare, dacă se respectă indicaţiile constructorilor referitoare la modul de utilizare şi de întreținere.  Un alt mit contrazis este legat de uzură: durata de bună utilizare a motoarelor alimentate cu carburanţi în formă gazoasă este cu siguranţă mai mare decât folosind benzina.

La nivel european, la sfârșitul anului 2016 existau în Europa peste 1,3 milioane de autovehicule alimentate cu gaz natural. Cea mai dezvoltată țară în acest domeniu este Italia, cu peste un milion de vehicule alimentate cu gaz și aproximativ 1.200 de stații de alimentare. În același moment, în România erau înmatriculate 1.390 de vehicule alimentate cu gaz natural. Potențialul pieței românești este însă unul uriaș, mai ales că țara noastră este una dintre puținele din Europa care are zăcăminte de gaz natural și nu depinde de importuri.

Unde alimentăm cu CNG?

În București există două stații CNG, aflate la ieșirea din oraș: în Militari pe Bd Preciziei și în Pantelimon pe Bd. Biruinței. În curând va fi inaugurată a treia stație de alimentare cu CNG, la intrarea de pe autostrada A1. În provincie, singura stație funcțională se află în Râmnicu Vâlcea. În viitor, alte stații vor fi date în folosință în Arad, Timișoara, Deva, Pitești, Constanța, Craiova, Drobeta Turnu Severin şi Sibiu.

 

Diferența dintre gazul natural comprimat (CNG) și gazul petrolier lichefiat (GPL)

Ce este CNG (GNC)? Cum se conduce un vehicul alimentat cu CNG? Ce avantaje oferă CNG-ul raportat la benzină și motorină? Iată un test cu un Opel Combo echipat cu motor turbo de 1.4 litri alimentat cu CNG care, amabil, ne-a răspuns pe îndelete la toate întrebările.

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

MOL
BusinessCarburanţi

Grupul MOL își menține stabilitatea operațională, în ciuda condițiilor dificile de pe piață în 2024

Grupul MOL a anunțat, vineri, rezultatele financiare pentru întregul an, precum și...

e-combustibilii
Carburanţi

E-combustibilii sunt mai scumpi, ineficienți și dăunători mediului? Meta-studiu Alianța pentru Climă din Germania

E-combustibilii sunt prea scumpi, ineficienți și nu sunt disponibili în cantități suficiente...

Grupul MOL
Carburanţi

Grupul MOL a testat cu succes producția de combustibili sustenabili HVO ȘI SAF

Grupul MOL a produs un carburant diesel care conține ulei vegetal hidrotratat...

Carburanţi

Autostrada București – Ploiești: OMV Petrom a câștigat licitația pentru construirea de benzinării

Compania OMV PETROM MARKETING a fost desemnată câștigătoarea licitației pentru contractele de...