Piața europeană de mașini electrice a cunoscut o deteriorare bruscă în 2024, fiind necesară o revizuire în scădere substanțială a previziunilor privind cota de piață pentru vehiculele electrice pe baterie (BEV) în 2025, de la 27% în prima jumătate a anului la 21% astăzi, potrivit datelor unui studiu S&P Global realizat la cererea Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA).
Această recalibrare marchează un regres major pentru obiectivele de conformitate privind emisiile de CO2 pentru 2025 din UE, direct legate de scăderea cotei de piață a BEV.
Noile date S&P Global dezvăluie o înrăutățire a perspectivei pentru piața vehiculelor electrice cu baterii (BEV) din UE, pe fondul schimbării condițiilor economice. Între prima și a doua jumătate a anului 2024, așteptările pieței s-au schimbat semnificativ, ducând la o reevaluare a tendințelor în Uniunea Europeană.
O piață în stagnare crește semnificativ costurile de conformitate pentru producători, după cum confirmă datele S&P Global. De exemplu, pentru a îndeplini obiectivele de emisii, ar aceștia ar putea fi nevoiți să pună în comun cotele de emisii cu producătorii chinezi și americani, direcționând plățile în afara UE în detrimentul industriei europene.
„Criza iminentă necesită acțiuni urgente”, explică Sigrid de Vries, director general al ACEA. ”Toți indicatorii indică o stagnare pe piața europeană a vehiculelor electrice, într-un moment în care este nevoie de accelerare. Pe lângă costurile disproporționate de conformitate pentru producătorii din UE în 2025, succesul întregii politici de decarbonizare a transportului rutier este amenințat. Apreciem că, în timpul audierilor de confirmare, mai mulți comisari UE au subliniat predictibilitatea și stabilitatea reglementărilor, dar stabilitatea nu poate fi un obiectiv în sine. Producătorii au investit masiv și vor continua să facă acest lucru. Europa trebuie să rămână pe calea transformării ecologice prin adoptarea unei strategii care să funcționeze”.
Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a îndemnat în mod constant factorii de decizie din UE să analizeze problema costurilor ridicate de conformitate asociate cu obiectivele pentru 2025, costuri cauzate în mare măsură de factori care nu pot fi controlați de producători, cum ar fi lipsa pe scară largă a infrastructurii de încărcare și relansarea pieței de vehicule electrice. O revizuire solidă, cuprinzătoare și imediată a abordării actuale este esențială, având în vedere că traiectoria actuală diferă semnificativ de proiecțiile anterioare.
În contextul provocărilor economice și geopolitice recente, ACEA solicită o reducere urgentă a costurilor în 2025 și o revizuire accelerată a standardelor de CO2 pentru vehiculele ușoare și grele pentru a menține competitivitatea industriei UE.
CITEȘTE ȘI:
Patru provocări cheie pentru managerii de flotă
Comentați?