Derogare pentru benzinari privind adaosul de biocarburant

Guvernul a modificat, prin ordonanţă de urgenţă, condiţiile de comercializare a carburanţilor pe perioada stării de urgenţă, în sensul instituirii unei derogări privind adaosul de biocarburant, stabilit prin OUG 80/2018 la 8% pentru benzină şi 6,5% pentru motorină.
biocarburant

În Monitorul Oficial nr. 313/2020 a fost publicată OUG 47 din 9 aprilie 2020 pentru stabilirea, pe perioada stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020, a condiţiilor de comercializare a benzinei şi motorinei în contextul crizei economice generate de pandemia SARS-CoV-2

Propunerea a aparţinut ministrului Economiei, Virgil Popescu, fiind motivată de faptul că aprovizionarea cu biocarburanţi de la furnizorii din Uniunea Europeană se desfăşoară cu
dificultate ca urmare a impactului măsurilor luate în scopul diminuării efectelor pandemiei, iar în România nu existăsurse suplimentare de aprovizionare, întrucât producătorii locali au întreaga cantitate din producţie contractată.

Potrivit prevederilor de la art. 1, furnizorii decarburanţi pot comercializa către consumatorul final, cu notificarea şi aprobarea prealabilă a Ministerului Economiei, benzină şi motorină cu un conţinut de biocarburant redus faţă de valorile stabilite pentru anul 2019, sub condiţia ca reducerea să nu le fie imputabilă.

Comercializarea benzinei şi motorinei fără conţinut de biocarburanţi este permisă, dacă achiziţia nu se poate realiza din lipsa acestora de pe piaţă.

Furnizorii de carburanţi trebuie să notifice Ministerul Economiei în termen de maximum 5 zile de la data constatării imposibilităţii respectării conţinutului de biocarburanţi stabilit OUG 80/2018, urmând să trimită următoarele documente justificative:

  • declaraţie pe propria răspundere cu privire la faptul că aprovizionarea cu biocarburanţi pentru carburanţi auto de la furnizorii din Uniunea Europeană se desfăşoară cu întârziere ca urmare a măsurilor luate la nivel european/naţional, în scopul diminuării efectelor coronavirusului SARSCoV-2, pentru transporturile auto;
  • confirmarea partenerului/partenerilor cu care se află în relaţii comerciale că, din cauza efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, întâmpină dificultăţi în livrarea cantităţilor de biocarburanţi-biodiesel şi bioetanol, conform contractelor încheiate;
  • dovadă de la producătorii interni că nu dispun de surse suplimentare de biocarburanţi pentru carburanţi auto, întrucât întreaga cantitate din producţie este contractată.

De la 1 ianuarie 2019, au intrat în vigoare Directivele Europene care care prevăd că benzina comercializată la pompele furnizorilor de carburanţi din România trebuie să conţină un nivel mai ridicat de biocarburant. Astfel, potrivit acestor norme, benzina va trebui să conţină un procentaj de 8% biocarburant (faţă de 4,5% anterior). În ceea ce priveşte motorina, potrivit aceloraşi norme, aceasta trebuie să conţină maximum 7% carburant biodiesel.

Directivele europene prevăd şi obligaţia benzinăriilor de a afişa, într-un loc vizibil, o etichetă care să menţioneze informaţiile importante, cum ar fi: conţinutul de biocarburanţi, cifra octanică, dar şi eventuala existenţă a aditivilor metalici.

Datele Institutului Naşional de Statistică arată că, anul trecut, România a importat doar biodiesel, valoarea importurilor fiind de 125,25 milioane de euro, în creştere cu 65,9% (49,7 mil. euro) comparativ cu sfârşitul anului precedent.

Ponderea importurilor de biodiesel în total a urcat în 2019 la 0,15% de la 0,09% în 2018.

 

CITEŞTE ŞI:

Noile sectoare de autostradă din 2020. Ce lungime au

Hyundai Prophecy va fi viitorul Ioniq

Renault va împrumuta 5 MILIARDE de euro, printr-un credit garantat de statul francez

 

Adaugati comentariu