De Ziua Națională, Palatul CFR este iluminat în culorile Tricolurului

În seria de evenimente dedicate Zilei Naționale a României se înscrie, începând de seara trecută, și iluminarea în culorile Tricolorului a Palatului CFR din București, clădire emblematică a Capitalei, care găzduiește astăzi o serie de instituții, printre care sediile Ministerului Transporturilor și CNAIR.
Palatul CFR

Construcția “Palatului Administrativ CFR” a început în anul 1937 pe locul unde au existat înainte atelierele de locomotive și vagoane București Nord.

Scopul construirii unui astfel de palat a fost concentrarea într-o singură clădire a tuturor serviciilor Administrației Căilor Ferate, răspândite în mai multe imobile izolate din Capitală, fapt ce ducea la cheltuieli uriașe (peste 23 milioane lei anual pe chirii, întreținere, combustibil și curieri).

Planurile construcției aparțin colectivului de arhitecți și ingineri al Serviciului Independent de Arhitectură condus de celebrul arhitect Duiliu Marcu, care a mai proiectat în București, printre altele, Palatul Victoria, Palatul Elisabeta, Biblioteca Academiei Române și Academia Militară.

Conform concepției inițiale a proiectanților, Palatul urma să adăpostească 4.000 de funcționari, cadre de conducere, săli de consiliu, săli de conferință, spații pentru arhivă, ateliere de întreținere, etc. Au fost opinii
care susțineau ca proiectul era o exagerare și un lux din punct de vedere al spațiului și capacității, dar în realitate nu a fost nicio exagerare, în 1936 fiind 3.200 funcționari în aparatul central al Direcției Generale CFR, număr care va crește ulterior până la 5.000 funcționari în 1946.

Construcția clădirii este formată din ăapte blocuri ( trei blocuri cu 2 S+M +P+11 E, două blocuri cu S+M+P+8 E, un bloc cu S+M+3 E ăi un corp central cu P+ 1 E ), dispuse pe cele patru laturi ale dreptunghiului construit
și separate între ele prin rosturi de dilatație.

Palatul CFR are o suprafață de 40.000 mp, iar greutatea totală a scheletului este de 4.800 tone. Ca termen de comparație, la podurile de peste Dunăre de la Fetești – Cernavodă s-au folosit 15.077 tone.

În martie 1940 a fost dat în exploatare garajul, iar în anul 1944 zidăriile erau complet terminate și instalațiile, în curs de execuție. Astfel, din 1945 unele unități au putut să se mute în Palat, iar în anul 1948 acesta a fost dat complet în folosință, la data de 1 mai fiind mutate aici toate unitățile CFR din București. Lucrările exterioare de placare a blocurilor cu opt și cu trei etaje au continuat și după 1948, fiind complet terminate abia în 1962.

La data terminarii construcției, Palatul CFR era cea mai mare clădire administrativă din sud-estul Europei, fiind ulterior depășită de construcția Casa Scânteii.

 

CITEȘTE ȘI:

Drumul Expres Craiova – Piteşti. Tronsonul 2 ar putea fi gata înainte de termen

Nicușor Dan susține că problema locurilor de parcare în Capitală s-ar rezolva în 2 ani

Autostrada Sibiu-Pitești. 15 oferte pentru construcția Secțiunii 3 Cornetu – Tigveni

 

 

Adaugati comentariu