De ce se formează cozi de maşini la frontieră

Numărul limitat de poliţişti alocat de către statele vecine şi infrastructura rutieră neadecvată pentru valorile de trafic anuale, atât pentru marfă, cât şi pentru călători se numără printre cele 5 cauze, care determină, potrivit Ministerului Afacerilor Interne, cozi de maşini la frontieră.



Guvernul a aprobat recent un Memorandum pentru îmbunătăţirea activităţii în punctele de trecere a frontierei, în scopul reducerii timpilor de aşteptare.

„România gestionează o parte importantă a frontierelor externe ale U.E., fapt ce implică asigurarea unui echilibru între efectuarea controalelor amănunţite şi supravegherea frontierei, pe de o parte, şi asigurarea fluenţei traficului de pasageri şi a mijloacelor de transport în punctele de trecere a frontierei, pe de altă parte. În acest context, se impune luarea unor măsuri pentru asigurarea nivelului de securitate al frontierei, precum şi a resurselor umane şi materiale, a logisticii şi a capacităţii de control din punctele de trecere a frontierei, cu respectarea cerinţelor definite la nivel european, raportate la necesităţile operaţionale, fluxul de pasageri şi rezultatele analizelor de risc”, se arată în documentul elaborat la iniţiativa Ministerului Afacerilor Interne.

Pornind de la analiza principalilor factori care generează creşterea timpilor de aşteptare în punctele de trecere a frontierei, Memorandumul stabileşte o serie de activităţi pe termen scurt şi lung pentru mai multe instituţii, precum Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Transporturilor, Ministerul Dezvoltării Regionale, Ministerul Fondurilor Europene, Ministerul Finanţelor şi Ministerul Afacerilor Externe.

Cauzele întârzierilor în vamă

Potrivit documentului aprobat de Guvern, principalele cauze care determină creşterea timpilor de aşteptare la frontieră sunt:

  1. infrastructură rutieră neadecvată pentru valorile de trafic anuale, atât pentru marfă, cât şi pentru călători;
  2. subdimensionarea capacităţii de control din punctele de trecere a frontierei, în comparaţie cu nivelul traficului de pasageri şi de mijloace de transport;
  3. numărul limitat de poliţişti alocat de către Poliţia Ungară, respectiv Poliţia de Frontieră Bulgară;
  4. introducerea de măsuri unilaterale de către statele vecine privind verificarea suplimentară a mijloacelor de transport marfă.
  5. introducerea verificărilor sistematice în punctele de trecere a frontierei în baza cerinţelor UE.

CITEŞTE ŞI:

La toate acestea se adaugă numărul mare de pasageri înregistrat în punctele de frontieră, atât la intrare, cât şi la ieşire, în perioada sărbătorilor religioase şi a sezonului estival şi de iarnă.

Investiţii în infrastructura rutieră

Una dintre măsurile stabilite prin Memorandum este preluarea, în administrare, de către Ministerul Transporturilor şi în concesionarea Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), a infrastructurii rutiere, inclusiv amenajări rutiere, parcări, bretele de acces, aferentă tuturor punctelor de trecere a frontierei rutiere pentru a putea realiza investiţiile necesare modernizării punctelor. Primele puncte preluate vor fi Petea, Borş, Giurgiu, Vama Veche.

Pe termen lung, se intenţionează şi o creştere a numărului de benzi, acolo unde este necesar, pe sensul de intrare/ieşire astfel încât să fie redus timpul de aşteptare pentru efectuarea controlului.

Reprezentanţii Guvernului mai spun că vor fi alocate fonduri atât în vederea realizării de investiţii pentru dezvoltarea capacităţii de control, cât şi pentru suplimentarea numărului de angajaţi ai Poliţiei de Frontieră şi ai ANAF. Totodată, se promite şi iniţierea unor demersuri bilaterale pe lângă statele vecine, pentru identificarea soluţiilor de fluidizare a traficului pe sensul de ieşire din România.

 

 

Adaugati comentariu