Constructorii auto chinezi sunt în ascensiune, iar administratorii de flote ar trebui să ia în serios această evoluție. Companiile auto din China dețin în prezent o cotă de piață de 4,2% în vânzările de vehicule electrice noi în Europa, potrivit unui studiu realizat de Asociația industriei auto olandeze – BOVAG și compania de consultanță KPMG.
Se așteaptă ca această cotă să crească la 10% până în 2030, ceea ce înseamnă că noile mărci din China, precum BYD, XPeng, Leapmotor, Nio sau Firefly, își întăresc poziția pe piața europeană, cu implicațiil semnificative nu numai pentru importatori și dealeri, ci și pentru companiile de leasing și administratorii de flote.
Potrivit studiului, volumul de vehicule electrice noi fabricate în China pe piața europeană va crește de la aproximativ 254.000 de unități în prezent la 1.383.000 în 2030. Acest lucru se datorează în mare parte concentrării producătorilor auto chinezi pe accesibilitate.
„Această creștere este încă o estimare conservatoare”, spune Stijn de Groen, expert în industria auto la KPMG. „Apar, de asemenea, noi participanți: în timp ce în 2022 existau încă doar 7 producători chinezi activi, în 2025 vor fi 12. Acești nou-veniți se concentrează în principal pe vehicule electrice cu un raport calitate – preț bun și, prin urmare, vor beneficia de creșterea puternică a pieței de mașini electrice. Pe de altă parte, nu ne așteptăm ca toți să aibă succes”.
Segmentul de gamă medie
Nu doar mărci precum Nio și BYD se încadrează în categoria ”chineză”; și mărci consacrate se califică, precum Volvo, unde peste 50% din companie este deținută de chinezi. Volvo, desigur, vede lucrurile diferit și continuă să se considere și să se prezinte drept o marcă suedeză.
Succesul obținut de constructorii auto chinezi se datorează unei revizuiri a strategiilor lor. Inițial, aceștia au vizat segmentul premium. În acest spațiu, însă, au rămas în urmă în ceea ce privește percepția mărcii. „S-au mutat rapid către segmentul de gamă medie, iar acolo sunt puternici”, spune Geert Brummelhuis (BOVAG). „Cu toate acestea, acceptarea mărcii rămâne o provocare, la fel ca și accesul la leasing, asigurări și logistică pentru piese”.
Ciclul de dezvoltare al modelelor din China este semnificativ mai scurt decât cel al producătorilor europeni, precizează Stijn de Groen. „Aceasta înseamnă că pot răspunde mai rapid la evoluțiile pieței. Și având în vedere că Europa va fi a doua cea mai mare piață de vehicule electrice până în 2030, pot și vor avea succes aici”.
Marje de profit mari
Potrivit lui Geert Brummelhuis, recenta impunere de către Uniunea Europeană a unor suprataxe vamale de import pentru vehiculele electrice din China are ca scop principal compensarea subvențiilor de stat. Măsura nu va închide piața, spune acesta: „Consumatorii vor observa cu greu ceva – costurile sunt de obicei absorbite de importatori sau dealeri”.
Chiar și cu taxe de import mai mari, marjele de profit din Europa sunt încă mai mari decât în China, arată economiștii olandezi. Aceștia au dat exemplul structurii de prețuri a unui BYD Seal, care generează un profit de 1.306 euro per mașină în China. În UE, cu noile suprataxe vamale de 17%, profitul încă depășește 9.500 euro. „China este o piață foarte competitivă. Prin urmare, profiturile din Europa sunt de multe ori mai mari. Impactul suprataxelor vamale rămâne, așadar, limitat”, mai spun specialiștii.
CITEȘTE ȘI:
Piața RCA a urcat cu 11% în trimestrul I. Care sunt cotele de piață ale asigurătorilor
Bosch Tech Day 2025: Bosch investește masiv în inteligența artificială ca motor de creștere






Comentați?