Comisia Europeană se pregătește să facă publice propunerile privind accelerarea electrificării pentru flotele corporative mari, Greening Corporate Fleets, o inițiativă despe care se vorbește deja de doi ani. Demersul are susținători, dar și o serie de opozanți, care atrag atenția că electrificarea nu trebuie privită ca un scop în sine, ci trebuie însoțită de măsuri și stimulente pentru infrastructura de încărcare și piața second hand de vehicule cu emisii zero
În februarie 2024, Comisia Europeană a lansat o consultare publică privind accelerarea adoptării vehiculelor cu emisii zero în flotele corporative, cu scopul de a înțelege mai bine situația actuală, provocările cu care se confruntă mediul de business și domeniile potențiale în care Executivul comunitar ar putea lua măsuri decisive. Inițiativa Bruxelles-ului privind electrificarea flotelor corporative, componentă a Pactului verde european, prevede ca firmele cu peste 100 de mașini să fie considerate companii mari și să fie obligate să-și electrifice parcurile auto până în 2030.
Concomitent, electrificarea flotelor mari ar crește semnificativ volumul de vehicule electrice pe piața second-hand, în condițiile în care fleet managerii înlocuiesc periodic mașinile de companie. Astfel, Comisia Europeană estimează că, până în 2035, pe piață ar fi disponibile aproximativ 8,2 milioane de vehicule electrice accesibile, fapt ce ar contribui la rezolvarea celei mai mari probleme legate de mașinile verzi – costul.
Consultarea publică s-a încheiat în luna iulie, iar, în această perioadă, Comisia Europeană analizează feedback-ul a 268 de respondenți (doi și din România), în timp ce pregătește publicarea raportului în câteva săptămâni, un document ce va conține propunerile de accelerare a ecologizării flotelor corporative.
58% dintre vehiculele noi ajung în flotele corporative
Flotele corporative formează cea mai mare piață auto din Europa. Acestea reprezintă 58% din vânzările noi și – având în vedere kilometrajul lor mare – sunt responsabile pentru 74% din emisiile generate de mașinile noi. Electrificarea mașinilor corporative ar putea accelera rapid întregul proces la nivel continental și, totodată, ar reduce emisiile din transporturi.„Întrucât vehiculele de companie joacă un rol important în multe activități economice, consultarea își propune să colecteze feedback de la un set larg de părți interesate, ținând cont de posibilele efecte ale unei inițiative în acest domeniu asupra acestora, precum și asupra societății în general. Flotele corporative (de vehicule ușoare și grele) se caracterizează printr-un kilometraj anual ridicat și o rotație rapidă a vehiculelor. Prin urmare, ele constituie o țintă principală pentru accelerarea tranziției către mobilitatea cu emisii zero”, au precizat
reprezentanții Comisiei Europene, în momentul lansării consultării publice..
Înverzirea flotelor, întârziată
Cu toate acestea, piața flotelor rămâne în prezent în urma celei de mașini personale în ceea ce privește adoptarea de vehicule pur electrice. Potrivit datelor colectate de Transport & Environment (T&E), în România, 7,8% din vânzările de vehicule personale sunt electrice cu baterii, comparativ cu 6,8% din vânzările de mașini de companie. Aceeași situație, în semestrul I din acest an, se înregistrează și în Franța (25,1% față de 10,7%), Germania (16,6% față de 11,7%) sau Danemarca (64,6% față de 36,3%). Pe de altă parte, în Belgia (9% față de 35,3%) și în Marea Britanie (8,6% față de 21,5%), proporția vehiculelor electrice în vânzările corporative depășește confortabil ponderea lor în vânzările de mașini personale, datorită, bineînțeles, stimulentelor fiscale
T&E susține inițiativa Comisiei Europene și conisderă că Executivul comunitar ar trebui să legifereze obligația ca toate companiile cu flote mari, de peste 100 de vehicule, să achiziționeze sau să contracteze în leasing numai mașini electrice pe baterie începând cu 2030.
Potrivit organizației, flotele corporative din multe țări europene beneficiază de reduceri fiscale, care nu sunt disponibile în cazul mașinilor personale, iar acest tip de subvenții ar trebui folosite pentru tranziția la mobilitate electrică. „În acest moment, ecologizarea merge foarte încet, ceea ce înseamnă că multe dintre aceste beneficii fiscale sunt destinate mașinilor pe benzină, diesel și hibride plug-in – mașini pe bază de combustibili fosili”, susține Stef Cornelis, directorul programului ”Flote electrice” din cadrul T&E., care subliniază că, de exemplu, sistemul fiscal din Germania, cea mai mare piață de mașini noi din Europa, este mult prea îngăduitor cu mașinile pe benzină cu emisii mari.
Susținere, dar și…
Și companiile membre ale inițiativelor globale pentru înverzirea parcurilor auto, EV100 și EV100+, lansate de Climate Group, au cerut UE să-și stabilească un mandat extins privind atingerea obiectivului zero emisii pentru flotele de autoturisme, utilitare ușoare și camioane. Un număr de 18 companii de top, precum E.On, Geopost, AstraZeneca, Coca-Cola Europacific Partners, Unilever sau Ikea, spun că obiectivele ar fi o măsură importantă pentru a accelera adoptarea vehiculelor cu emisii zero în Europa. Grupul solicită un mandat care să asigure că UE rămâne o piață cheie pentru vehiculele cu emisii zero. Totodată, ar stabili și o direcție clară pentru toți deținătorii și operatorii de flote din UE, care ar trebui să investească în vehicule verzi, stimulând cererea și, implicit, competitivitatea producătorilor de automobile europeni.
Membrii EV100 s-au angajat deja să treacă la flotele electrice până în 2030, iar membrii EV100+ investesc în tehnologii cu emisii zero și pentru camioane.
La rândul ei, și Asociația Europeană pentru Electromobilitate – AVERE se declară în favoarea unui mandat al Comisiei Europene în ceea ce privește ecologizarea flotelor cu peste 100 de vehicule. În opinia AVERE, însă, ar trebui stabilite două termene pentru conformare, unul pentru statele membre pregătite pentru trecerea la vehicule electrice și unul prelungit pentru statele membre eligibile pentruFondul de Coeziune, la care apelează de obicei țările din
Europa de Est. Pe de altă parte, asociația avertizează că înverzirea flotelor nu ar trebui să pună o povară administrativă semnificativă pe umerii companiilor: „Conformitatea administrativă ar trebui menținută cât mai simplu posibil. Aceasta ar trebui să includă praguri și scutiri clare și fezabile”.
… opoziție
Nu toți participanții la consultare au fost în favoarea unui mandat al Comisiei Europene. De exemplu, Leaseurope, care reprezintă 46 de asociații naționale de leasing și rent-a-car, consideră că, în loc să forțeze companiile mari să-și electrifice complet parcurile auto, UE ar trebui să se concentreze pe crearea condițiilor potrivite pentru o astfel de schimbare masivă. Leaseurope atrage atenția Comisiei că decizia ar trebui să țină cont și de ”călătorie”, nu numai de ”destinație”. În acest context, federația arată că, în 2023, nu mai puțin de 54% dintre toate vehiculele noi înmatriculate în UE au fost achiziționate de membrii săi, iar în ceea ce privește vehiculele cu emisii scăzute și zero, companiile de leasing și de rent-a-car au cumpărat deja mai multe decât restul pieței. Leaseurope recomandă ca atenția cea mai mare să se concentreze asupra abordării condițiilor favorabile pentru adoptarea vehiculelor cu emisii zero, inclusiv promovarea disponibilității vehiculelor adecvate și accesibile, dezvoltarea infrastructurii de încărcare, inclusiv a capacităților de rețea, și sprijinirea pieței second hand cu măsuri adecvate, inclusiv cu stimulente fiscale pe mai mulți ani. ”În plus, trebuie să existe un cadru de reglementare și fiscal consecvent și stabil care să promoveze investițiile în vehicule cu emisii zero de către toți jucătorii: firmele care folosesc vehicule, companiile de leasing și de închiriere auto și toate componentele lanțului de aprovizionare. Cadrul trebuie să reflecte faptul că fiecare utilizator este diferit, cu nevoi de mobilitate diferite, în diferite situații financiare și în diferite etape ale tranziției pentru a deveni mai sustenabil”.
Vorbind în numele operatorilor poștali europeni, PostEurop s-a opus, de asemenea, obiectivelor obligatorii pentru electrificarea flotelor. „Utilitarele ușoare cu emisii zero, deși sunt prietenoase cu mediul, reprezintă încă o povară financiară în comparație cu alternativele convenționale sau cu emisii scăzute de carbon. Introducerea de obiective obligatorii ar putea să nu atenueze această problemă și ar putea umfla sau menține în mod artificial prețurile ridicate”, spune organizația. Mai mult, în opinia PostEurop, obiectivele obligatorii ar avea un impact minim asupra reducerii emisiilor dacă nu ar fi însoțite de soluții pentru infrastructură și conexiuni la rețea. „Operatorii nu ar trebui să fie obligați să investească în vehicule pe care nu le pot utiliza în mod eficient din cauza infrastructurii inadecvate”, a punctat asociația.
CITEȘTE ȘI:
10 pași pentru decarbonizarea flotei
Comentați?