De 10 ani, experţii ALD Automotive oferă soluţii optime pentru administrarea flotelor

Interviu cu Shane Dowling, General Manager ALD Automotive Romania



shane-dowling-ald-floteauto

După 10 ani de business în România, cum caracterizaţi piaţa locală pe care activaţi?

De acum 10 ani, când am fost printre primele companii internaţionale de leasing operaţional din România, aceast tip de finanţare a evoluat considerabil. Au apărut noi competitori pe piaţă, de la an la an s-au înregistrat creşteri constante, spre exemplu, la sfârşitul primului semestru din 2015, piaţa de leasing operaţional din România a înregistrat o creştere de 16%, faţă de perioada similară din 2014. De asemenea, clienţii au înţeles din ce în ce mai bine beneficiile reale ale leasingului operaţional, iar serviciile oferite acestora evoluează periodic datorită dinamicii domeniului.

shane-dowling-ald-floteauto
Shane Dowling, General Manager ALD Automotive Romania

Este într-adevăr o piaţă dinamică, însă aceste servicii nu sunt atât de cunoscute ca în alte ţări din Europa de Vest. La nivel internaţional, leasingul operaţional ocupă 30-75% din segmentul corporate, în funcţie de ţară, însă, perspectivele de dezvoltare există şi pe piaţa din România. Dacă până în prezent companiile internaţionale cu prezenţă locală erau clienţii majoritari ai serviciilor de leasing operaţional, cunoscând deja conceptul, iată că în momentul de faţă o nouă tendinţă îşi face simţită prezenţa: segmentul IMM-urilor în România, care începe să înţeleagă cât mai bine beneficiile acestui tip de finanţare.
Este un fenomen justificabil şi un rezultat al perioadei de criză, care a determinat companiile să acorde mai multă atenţie optimizării costurilor prin externalizarea serviciilor, una dintre soluţiile cu avantaj major fiind chiar leasingul operaţional, care s-a dovedit a fi un factor cheie în această direcţie. Având o serie de beneficii incontestabile, clienţii percep acum mult mai uşor avantajele acestei forme de finanţare şi sunt interesaţi de mobilitate completă, precum şi de economisire şi reducerea costurilor. De asemenea, aceştia aleg leasingul operaţional şi pentru predictibilitatea pe care o oferă şi pentru posibilitatea bugetării unor costuri lunare fixe, conform unui studiu realizat anul trecut de către ALD Automotive împreună cu Nielsen.
Analizând evoluţia pieţei în cei 10 ani de activitate putem spune că leasingul operaţional s-a dezvoltat constant în România, construindu-şi nişte baze temeinice care constituie premisa evoluţiei viitoare a acestui domeniu. Acum ne aflăm într-un moment de referinţă în care predomina creşterile pieţei, accentul se pune atât pe calitate, cât şi pe preţ, apar noi segmente de clienţi, iar companiile de leasing operaţional investesc în tehnologii care sporesc mobilitatea utilizatorilor.
Privind din perspectiva ALD Automotive, în fiecare an ne-am dezvoltat şi am crescut constant, astfel că în 2015 am ajuns la un parc auto de peste 8.722 de vehicule, pentru mai mult de 300 de clienţi din diverse domenii, precum farma, FMCG sau retail. Prima jumătate a anului 2015 ne-a adus o creştere de 12,1% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, astfel că suntem foarte optimişti în ceea ce priveşte evoluţia noastră, având obiectivul de a ajunge la aproximativ 9.000 de autovehicule în flota ALD Automotive până la finalul anului.

Referitor la IMM-uri, spre ce soluţii practice se îndreaptă acest segment de business?

ALD Automotive s-a concentrat în ultimele 12 luni pe această nişă a IMM-urilor şi observăm o creştere a interesului acestora pentru serviciile de leasing operaţional. Pe de o parte, această tendinţă este determinată de faptul că au conştientizat tot mai mult avantajele: avansul 0, analiza şi optimizarea TCO, rata lunară fixă, mobilitatea şi consultanţa de specialitate. Pe de alta, pentru că se confruntă în continuare cu problema lichidităţii, ca urmare a perioadei de tranziţie din etapa de criză. În aceste condiţii, leasingul operaţional devine un factor cheie de creştere şi evoluţie a unei companii, fiind cea mai bună metodă de finanţare a parcului auto, spre desosebire de achiziţia clasică. Prin utilizarea leasingului operaţional, IMM-urile pot utiliza toate avantajele fiscale ale acestei forme de finanţare, se pot concentra mai mult pe dezvoltarea business-ului şi pot folosi aportul de capital pentru activităţile lor de bază şi nu pentru achiziţionarea unei flote auto.
Datorită acestei evoluţii a nişei IMM-urilor şi cerinţelor specifice, ne concentrăm din ce în ce mai mult pe acest segment. De aceea, am creat programe dedicate, cum ar fi primul produs de tip White Label de leasing operaţional, creat în parteneriat cu Toyota România. Aceasta presupune un pachet de servicii financiare în care marca Toyota este implicată ca producător şi retailer, iar ALD Automotive ca furnizor de servicii de leasing operaţional.

În opinia dvs, care este cel mai important beneficiu adus companiilor de către leasingului operaţional full service?

Cel mai important beneficiu ar fi posibilitatea de analiză şi optimizare a TCO (costul total de proprietate). Costul total de proprietate este o estimare financiară destinată să ajute atât potenţialii cumpărători, cât şi actualii proprietari în a determina costurile directe şi indirecte ale unui produs sau serviciu. Acest cost total de proprietate include pe lângă preţul de achiziţie al autovehiculului şi toate cheltuielile implicate de utilizarea acestuia. TCO este un indicator care ar trebui să fie un criteriu important în decizia de achiziţie a unei flote auto. Astfel, prin adunarea tuturor costurilor care stau la baza acestui indicator şi compararea lor pentru diferite tipuri de autovehicule, se poate observa că maşina cu cel mai mic preţ de achiziţie nu este neapărat şi cea mai ieftină. TCO este compus din următoarele elemente: costurile directe cu autoturismul, care includ rata lunară şi costurile cu combustibilul, costurile fixe ce reprezintă toate taxele aferente achiziţiei şi utilizării autovehiculelor din cadrul flotei, costurile serviciilor, precum şi costurile ascunse, generate de comportamentul şoferului, managementul intern sau costurile care apar la încheierea contractului de leasing operaţional.
ALD Automotive analizează toate aceste costuri atât la începutul contractului, cât şi pe parcursul acestuia, pentru a le optimiza şi pentru a propune clienţilor cele mai convenabile soluţii de eficientizare.
Din perspectiva ALD Automotive, pe lângă optimizarea TCO, leasingul operaţional mai prezintă o serie de beneficii care nu trebuie ignorate, precum mobilitatea. În acest domeniu intră serviciile de asistenţă 24-7, aplicaţia online de raportare ALD Net şi aplicaţia ALD mobile, precum şi posibilitatea de a pune la dispoziţia conducătorilor auto un autovehicul de schimb temporar atunci când cel contractat este imobilizat ca urmare a reparaţiilor sau a fost furat, fără garanţii suplimentare. Nu în ultimul rând, predictibilitatea costurilor, serviciile de raportare, aplicaţiile mobile şi cele online, sunt alte instrumente importante menite să uşureze activitatea zilnica a companiilor care apelează la leasingul operaţional.

În viziunea ALD Automotive, care ar trebui să fie abordarea companiilor în ceea ce priveşte politica de utilizare a vehiculelor?

Documentul „Company car policy” este frecvent întâlnit în cadrul companiilor mari, reprezentând un cadru intern de utilizare a vehiculelor de companie. Acesta este realizat fie de către managerul de flotă, în baza unor experienţe ale companiei la nivel local sau internaţional, fie de către compania de leasing operaţional ca urmare a unor acţiuni de consultanţă. Documentul este într-adevăr important şi necesar în cadrul unei companii întrucât reprezintă un instrument de control al costurilor pentru utilizarea vehiculelor companiei. Mai exact, această politică auto conţine responsabilităţile pe care le au utilizatorii autovehiculelor, condiţiile prin care aceştia pot avea acces la autovehicul, limitările asupra utilizării lui, reguli privind inspecţiile tehnice, întreţinerea maşinii, reguli în caz de accident, protocoale de utilizare etc.
În cazul companiilor care nu au implementate astfel de politici, ALD Automotive demarează analize de costuri complexe pentru a identifica zonele potenţiale de optimizare a costurilor cu flota. În urma rezultatelor, se realizează structura documentului „Company car policy” pornind de la o selecţie personalizată de autovehicule, pentru fiecare categorie de utilizatori. Toate aceste acţiuni conduc la economii în bugetul companiei.
Cel de-al doilea caz este cel al companiilor unde deja există un astfel de document, în aceste situaţii, ALD Automotive intervine prin prisma experienţei sale locale, cât şi internaţionale, identificând zonele de optimizare şi bazându-se pe un criteriu important: reducerea TCO-ului.

Ce recomandări faceţi clienţilor privind modalitatea de alegere a maşinilor şi ce tip de instrumente le puneţi la dispoziţie?

Aşa cum spuneam, pentru stabilirea politicii auto sunt luate în considerare nevoile clienţilor şi tiparele de utilizare ale maşinilor din flotă de către diverşi angajaţi, care sunt corelate cu cele mai bune soluţii tehnice disponibile. Un trend al ultimilor ani, spre care consultanţii noştri îşi îndrumă clienţii este acela de „rightsizing” a flotei, mai degrabă decât de „downsizing”, astfel încât să aibă posibilitatea de a-şi alege modele auto din aceeaşi clasă cum este cea căutată, însă cu o emisie mai mică de CO2 şi, invariabil, cu un impact mai mic asupra mediului înconjurător. De asemenea, ca o soluţie economică le recomandăm clienţilor introducerea în documentul de „car policy” a anumitor reglementări privind maşinile electrice şi hibrid şi utilizarea acestora. O altă recomandare foarte utilă pentru companii este şi aceea de a încerca armonizarea flotei pentru un anumit tip de activitate atât ca marcă de autovehicule, cât şi ca dotări. Bineînţeles, în funcţie de fiecare situaţie, de exemplu la nivel de management, este utilă o abordare personalizată în funcţie de nevoile şi cerinţele acestora.
Un instrument util pe care îl folosim la ALD Automotive pentru a veni în sprijinul clienţilor noştri în alegerea autovehiculelor ideale pentru business-ul lor, este aplicaţia online ALD Carselector. Prin intermediul acestei aplicaţii, clienţii îşi pot configura, compara şi selecta maşina dintr-o bază de date de peste 4.700 de autovehicule multi-brand. Pentru a utiliza aplicaţia, aceştia trebuie să se logheze şi astfel pot căuta autovehiculele în funcţie de caroserie, model, marca, tipul şi consumul de combustibil sau impactul asupra mediului înconjurător. De asemenea, îşi pot configura autovehiculul luând în considerare criterii precum echipamentul, opţiunile adiţionale, exteriorul maşinii etc. După selecţia vehiculelor, utilizatorii pot cere şi o cotaţie de leasing operaţional full service, astfel simplificând etapa de contractare a autovehiculului.
ALD Automotive s-a concentrat în ultimele 12 luni pe această nişă a IMM-urilor şi observăm o creştere a interesului acestora pentru serviciile de leasing operaţional. De aceea, am creat programe dedicate, cum ar fi primul produs de tip White Label de leasing operaţional, creat în parteneriat cu Toyota România.

 

(Articol publicat în revista FloteAuto, septembrie 2015)

 

 

Adaugati comentariu