Dacia Duster Pick-Up. Flotă inedită la comandă. Totul made in Romania

Versiunea pick-up a SUV-ului Dacia Duster este aşteptată cu foarte mare interes de către orice firmă sau companie care are nevoie de o maşină 4x4 cu bune capacităţi de transport şi care să se descurce pe teren accidentat.



Deocamdată, Duster Pick-Up s-a materializat ca o comandă inedită de flotă, în care sunt implicate doar companii româneşti.

Dacia Duster Pick-Up a devenit realitate. Dar nu pentru oricine – deoarece nu vorbim de un model de mare serie, ci de o serie redusă, realizată de o terţa companie la cererea unui mare concern românesc. Comanda a venit din partea OMV Petrom, cel mai mare produc,tor de ţiţei şi gaze din România, iar maşina este realizat, de caroserierul Romturingia, din Câmpulung Muscel, care are strânse leg,turi cu Renault România (în ultimele dou, decenii Romturingia a modificat peste 18.000 de vehicule Dacia şi Renault).

De ce un Duster Pick-Up special?

Modelul Dacia Duster există pe piaţa din 2011, iar în primăvara acestui an a primit un facelift. Este propus într-o singură variantă de caroserie, SUV cu 5 uşi, o versiune pick-up nefiind încă anunţată în mod oficial. De fapt, există informaţii despre un viitor Duster pick-up de serie, dar care iniţial va fi produs cu sigla Renault pentru piaţa auto sud-americană. Acest pick-up ar urma să intre în producţie cel mai devreme în 2015, iar în Europa ar putea ajunge doar prin 2016-2017. Adica în momentul în care Dacia ar putea lansa a doua generaţie a lui Duster… Mai mult, Duster pick-up pentru Europa nu ar urmă sa fie produs în uzina de la Mioveni (aflata deja la capacitate maximă), ci foarte probabil în Maroc sau în Turcia.

duster_21Aşadar, vorbim de un interval de câţiva ani de zile până la apariţia unei propuneri oficiale din partea Dacia de utilitară de teren accesibilă. Un timp pe care oficialii OMV Petrom s-au hotărât să îl economisească apelând la Romturingia, care încă din 2012 a demarat un parteneriat de proiectare cu Renault Technologie Roumanie pentru primele faze ale acestui proiect ambiţios – Duster Pick-Up 4×4 Made in Romania. Necesitatea unei astfel de maşini este foarte clară pentru OMV Petrom, care are nevoie de mentenanţă şi monitorizare pentru mai mult de 9.000 de sonde active, situate în zone mai greu accesibile, unde au acces doar utilitarele 4×4.

Modelul Dacia Duster Pick-Up pe care l-a comandat OMV Petrom are la bază versiunea Duster 4×4 1.5 dCi (cu motorul diesel de 110 CP), Romturingia operând modificările caroseriei în conformitate cu cerinţele de robusteţe şi caracter practic ale clientului. Astfel, prin decuparea caroseriei, maşina rămâne cu o cabină de numai două locuri (care beneficiază şi de un cadru exterior de ranforsare şi protecţie suplimentară la impact/răsturnare), în timp ce spaţiul pentru pasagerii din spate şi pentru bagaje este înlocuit de o benă cu o lungime rezonabilă de 1,7 metri, considerată perfectă pentru echipamentele şi sculele care trebuie transportate.

duster_31Sarcina utila este relativ scăzuta, cifrându-se la doar 450 kg (faţa de 800 kg la vechiul Logan pick-up), explicaţia ţinând de păstrarea arcurilor elicoidale la puntea spate, înlocuirea acestora cu arcuri foi nefiind posibilă decât cu modificări mult mai costisitoare.

Cât costa transformarea în Duster Pick-Up

Preţul noii versiuni Duster Pick-Up 4×4 realizată de Romturingia nu a fost comunicat, maşinile făcând parte dintr-un contract de închiriere în regim de leasing operaţional prin intermediul companiei Leaseplan. Până la finalul lui 2015, Romturingia trebuie să livreze OMV Petrom un număr total de 500 de astfel de maşini, carosierul muscelean transformând 100% singur modelele în atelierele proprii, fără intervenţia uzinei Dacia.

duster_41Fiind vorba de respectarea unui caiet de sarcini stricte şi de modificări aduse unui model deja construit la fabrica din Mioveni, costurile de modificare sunt estimate neoficial la circa 3.000 de euro.

Daca ne gândim ca, în acest moment, cea ma ieftina versiune Duster 4×4 1.5 dCi porneşte de la 16.100 euro (TVA inclus, preţ de listă), ar însemna că un Duster 4×4 Pick-Up pentru flota OMV Petrom ar avea un preţ de aproape 20.000 de euro. Este o sumă cu cel puţin 5.000 de euro mai mică decât reclama modelele Nissan Navara aflate actualmente în flota OMV Petrom, deci iată cum compania petrolieră ajunge să-şi scadă costurile de flotă cu 25% prin acest parteneriat cu Romturingia. De menţionat şi ca, actualmente, nu există pe piaţa alte modele pick-up 4×4 cu motoare diesel mai ieftine de 20.000 de euro.

Planurile pentru Duster pick-up

Pentru cei de la OMV Petrom, parteneriatul cu Romturingia şi Dacia are şi o alta semnificaţie: este dovada că mediul de afaceri din România merită încurajat şi folosit, deoarece oferă multe oportunitaţi. De altfel, şi alte mari companii din România (de exemplu, GDF) şi-au arătat interesul pentru versiunea Pick-Up a lui Duster, fiind dispuse să investească acum în modificări precum cele operate de Romturingia decât să aştepte câţiva ani pâna la apariţia unui Duster Pick- Up proiectat chiar de Dacia.

Conform ultimelor declaraţii ale oficialilor Renault, viitorul model Duster Pick-Up va avea un preţ foarte competitiv. Se estimează ca acesta va putea coborî chiar până la 15.000 de euro, în condiţiile în care preţul de bază mediu al pick-up-urilor din Europa se cifrează la circa 20.000 de euro (dar pentru versiunile cu tracţiune spate, cele cu tracţiune integralăa fiind mai scumpe cu 1.500-2.000 de euro).

Pe piaţa sud-americană, Renault Duster Pick-Up va intra în competiţie directa cu Fiat Strada sau VW Saveiro, dar va fi avantajat faţă de rivali de posibilitatea adoptării tracţiunii integrale. Pentru piaţa europeană, viitorul Duster Pick-Up va trebui adaptat cu atenţie, pentru a oferi o sarcină utilă cât mai bună raportat la preţ. Nu este clar dacă platforma tehnică ar permite realizarea şi a unei versiuni pick-up cu dublă cabină, dar cu ocazia Salonului Auto de la Sao Paolo (Brazilia) din această toamnă vom vedea conceptul care va prefigura viitorul Duster pick-up de serie mare.

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna octombrie 2014)

Adaugati comentariu