Curtea Europeană de Justiţie a declarat ilegal şi timbrul de mediu

Pe 9 iunie 2016, Curtea Europeană de Justiţie a declarat timbrul de mediu ca fiind ilegal, în procedura Vasile Budişan împotriva Administraţiei Finanţelor Publice Cluj.



auto

Avocaţii spun că orice proprietar care a achitat timbrul de mediu şi nu a deschis un proces în instanţă până în prezent, dar şi cei care au avut un proces, dar au pierdut, pot ataca decizia şi îşi pot recupera sumele de bani achitate.

La momentul intrării în vigoare a legii 9/2013, pe lângă schimbarea de denumire din “taxa de
poluare” în “timbru de mediu” s-au produs modificări şi în ceea ce priveşte obligativitatea
achitării timbrului de mediu.

Astfel, consumatorii au fost obligaţi să achite timbrul de mediu la înmatricularea pentru prima
oară a unui autovehicul în România, la reintroducerea în parcul auto naţional a unui autovehicul, în cazul în care, la momentul scoaterii sale din parcul auto naţional i s-a restituit proprietarului timbrul de mediu, cu ocazia vânzării unui autoturism pentru care nu s-a achitat taxa de poluare, la momentul achiziţiei sale de către vânzător, dar şi pentru autoturismele la care se recuperase deja taxa de poluare prin legile 50/2008 şi 9/2013.

Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a constatat că 4 litera c) din OUG nr.
9/2013 scuteşte de plata timbrului de mediu transcrierea dreptului de proprietate asupra vehiculelor rulate naţionale a căror înmatriculare în România a determinat deja plata taxei speciale, a taxei pe poluare sau a taxei pentru emisiile poluante, cu excepţia cazurilor în care o instanţă din România a dispus restituirea taxei respective pentru un anumit vehicul. Dar, cum taxa de poluare stabilită prin OUG nr 50/2008 a fost declarată incompatibilă cu articolul 110 TFUE, iar prin extensie, timbrul de mediu prezintă aceleaşi caracteristici cu taxa de poluare, acesta trebuie considerat, de asemenea, incompatibil cu articolul 110 TFUE”, declară Cristian Deca, Legal Advisor şi Mediator în cadrul Decalex Legal Solutions.

Încălcarea art. 110 TFUE intervine prin faptul că în situaţia în care timbrul de mediu nu a fost
încă restituit, cumpărătorii acestor autoturisme vor fi scutiţi de plata acestuia, iar vehiculele
rulate, importate dintr-un alt stat membru, vor fi invariabil supuse timbrului de mediu prevăzut
de OUG nr. 9/2012 la înscrierea în România a dreptului de proprietate asupra acestor vehicule.

Astfel, timbrul de mediu încalcă neutralitatea în concurenţa dintre autovehiculele rulate provenite din statele membre ale Uniunii Europene şi cele similare româneşti, deoarece o scutire a timbrului de mediu precum cea rezultată din prezenta dispoziţie oferă avantaj concurenţial autovehiculelor rulate deja prezente pe piaţa din România, descurajând importul de autovehicule similare din alte state membre.

Orice proprietar care a achitat timbrul de mediu şi nu a deschis un proces în instanţă până în prezent, dar şi cei care au avut un proces, dar au pierdut, pot ataca decizia şi îşi pot recupera sumele de bani achitate. În ceea ce priveşte modalitatea de restituire a timbrului de mediu, Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a statuat că plata trebuie efectuată într-o singura tranşă, decizia fiind motivată şi de argumentele aduse de Guvern care demonstrează că restituirea timbrului de mediu într-o singură tranţă nu prejudiciază statul”, a arătat Cristian Deca.

Adaugati comentariu