Un nou studiu al Institutului Kiel pentru Economia Mondială (Germania) indică faptul că Beijingul își subvenționează puternic industria, în special în sectoare precum mobilitatea electrică sau energia eoliană. Estimările sugerează că subvențiile totale ale Chinei sunt de 3-9 ori mai mult decât cele ale altor țări OCDE, cum ar fi SUA sau Germania. Conform studiului, unul dintre principalii beneficiari este producătorul de mașini electrice BYD, care în opinia analiștilor reflectă extinderea semnificativă a constructorului auto chinez atât în ceea ce privește capacitățile tehnologice, cât și de producție, precum și creșterea competitivității sale.
Autorii studiului ilustrează faptul că subvențiile guvernamentale sunt predominante în China, peste 99% dintre companiile cotate la bursă primind, în 2022, ajutoare de stat directe.
Combinate cu alte măsuri de sprijin, cum ar fi accesul preferențial la materii prime critice, transferurile forțate de tehnologie de la investitorii străini și tratamentul favorabil în achizițiile publice și procedurile administrative, companiile chineze s-au extins rapid în diverse sectoare de tehnologie verde, dominând piața chineză și pătrunzând tot mai mult pe piețele UE.
În ultimii ani, China a devenit principalul producător mondial de sisteme fotovoltaice și celule de baterii. Țara își propune în mod clar să obțină o poziție similară în alte sectoare de tehnologie verde, inclusiv vehicule electrice și turbine eoliene.
Conform studiului, producătorul de mașini electrice BYD primește, în prezent, subvenții deosebit de mari, care s-au ridicat la aproximativ 220 de milioane euro în 2020 și 2,1 miliarde euro în 2022. În ceea ce privește rata subvențiilor în venituri, raportul a crescut de la 1,1% în 2020 la 3,5% în 2022. În plus, BYD primește mult mai multe prime de achiziție pentru mașini electrice în China în comparație cu alți producători autohtoni, precum GAC sau alte companii străine care produc la nivel local, cum ar fi Tesla sau societățile mixte ale Volkswagen.
„Cu toate acestea, cifrele subestimează în mod clar dimensiunea reală și domeniul de aplicare al subvențiilor pentru tehnologiile ecologice în China”, spune Dirk Dohse, director de cercetare la Institutul Kiel și coautor al studiului. De exemplu, BYD beneficiază de subvențiile pentru producătorii de baterii prin prețuri mai mici ale inputurilor, precum și de subvențile pentru cumpărătorii de vehicule electrice cu baterii, care stimulează cererea.
Autorii recomandă ca Uniunea Europeană să se angajeze în negocieri cu guvernul de la Beijing pe fondul procedurii recent inițiate împotriva importurilor de vehicule electrice din China, având ca scop convingerea acesteia să retragă subvențiile care afectează UE. Având în vedere actuala slăbiciune macroeconomică a Chinei, puterea sa relativă în sectoarele tehnologice verzi și tensiunile sale cu SUA, autorii văd o șansă realistă de succes a negocierilor. „Călătoria cancelarului în China săptămâna viitoare oferă o oportunitate excelentă de a deschide calea unor astfel de negocieri”, spune Dohse.
CITEȘTE ȘI:
Topul asigurătorilor Casco în 2023. Omniasig și Groupama, pe primele locuri
Exporturile de mijloace de transport, în creștere cu 6,5% în primele 2 lunidin 2024
Comentați?