Advertisement
mașini electrice
Home Piaţa auto Flotă verde Cum se analizează opţiunea de utilizare a maşinilor „verzi”

Cum se analizează opţiunea de utilizare a maşinilor „verzi”

Avantajele fiscale, diminuarea cheltuielilor de întreţinere, distanţele pe care autovehiculele le parcurg, numărul de opriri, costurile pentru parcare şi numărul staţiilor de încărcare existente sunt câteva dintre elementele pe care managerii de flotă ar trebui să le aibă în vedere atunci când analizează opţiunile de utilizare a maşinilor „verzi”.

Este deja bine cunoscut interesul pentru vehiculele electrice şi hibride la nivel european, în ţări care au deja tradiţie în acest domeniu, precum Germania sau Olanda. În România încă ne aflăm abia la început de drum, iar două dintre cele mai mari probleme pe plan local sunt costurile încă mari pentru un astfel de autovehicul şi o infrastructură de reîncărcare insuficient dezvoltată.

Pentru companii, o soluţie adecvată pentru depăşirea acestor neajunsuri şi, totodată, diminuarea amprentei asupra mediului înconjurător este utilizarea maşinilor „verzi” în leasing operaţional cu administrare inclusă.

Numărul solicitărilor, în creştere

Business Lease, una dintre companiile importante de pe piaţa de leasing operaţional, livrează deja de câţiva ani flote de maşini electrice, reprezentanţii companiei precizând că există o deschidere tot mai mare din partea firmelor către astfel de vehicule.

„Anul acesta, numărul de solicitări a fost în creştere şi eco-tichetele au fost epuizate rapid. Ca atare, am aplicat pentru noi subvenţii şi deja există o listă de aşteptare pentru acestea”, spune directorul comercial al Business Lease, Oana Iancu.

Potrivit acesteia, de cele mai multe ori, decizia înverzirii parcului auto la nivelul organizaţiilor are la bază politicile auto interne şi politicile de mediu adoptate la nivel de Grup. Cântăresc, apoi, avantajele fiscale, costurile de întreţinere diminuate, aspectele care ţin de specificul activităţii companiei şi de infrastructură. Distanţele pe care autovehiculele le parcurg, numărul de opriri, costurile pentru parcare, numărul staţiilor de încărcare de la nivelul localităţii, sunt, de asemenea, elemente pe care managerii de flotă le au în vedere atunci când analizează opţiunile „verzi”.

Sigur, dacă se compară TCO-ul unei maşini clasice cu acela al unei maşini electrice, cel de-al doilea va fi mai mare. Oana Iancu spune că există o soluţie: „TCO-ul pentru maşinile electrice este mai mare. Am avut însă surprize plăcute în cazul maşinilor hibrid cu tehnologii dezvoltate de ceva vreme şi preţuri atractive. Aici TCO-ul este similar autovehiculelor cu motor clasic”.

În privinţa infrastructurii de reîncărcare, directorul comercial al Business Lease este de părere că lucrurile s-au mai schimbat.

mașinilor ”verzi”„Evident că încă există loc pentru creştere şi îmbunătăţire, dar numărul de staţii din aplicaţii şi numărul de furnizori de carduri au înregistrat creşteri constante. La sfârşitul anului trecut erau aproximativ 400 de staţii de încărcare la nivelul ţării, infrastructura naţională fiind în creştere constantă în ultimele luni cu o rată de aproximativ 30% pe semestru. Observăm totodată o tendinţă în rândul celor care decid să opteze pentru flote verzi şi care, pentru a veni în sprijinul utilizatorilor, au în vedere şi achiziţionarea unor staţii de încărcare. La rândul nostru ne susţinem clienţii, oferindu-le posibilitatea de a achiziţiona staţia de încărcare în cadrul proiectelor de leasing operaţional”, subliniază Oana Iancu.

În condiţiile în care preţurile electrice şi hibride faţă de cele ale vehiculelor clasice sunt mai mari, reprezentantul Business Lease arată că susţinerea statului prin programul Rabla Plus diminuează acest dezavantaj. „Reuşim să ponderăm aceste preţuri prin utilizarea primelor de la stat, de aceea urmărim îndeaproape programele Ministerului de Mediu. Reducerile acestea şi comparaţiile de TCO sunt argumentele noastre în discuţiile cu partenerii noştri. Evident că la baza acestora stau şi argumente care nu pot fi cuantificate în bugete: politicile de mediu de la nivelul organizaţiei, interesul acestora pentru reducerea amprentei de carbon, dar şi considerente legate de imaginea companiei. În ciuda bugetelor mai mari de alocat pentru maşinile verzi, interesul faţă de acestea este în continuă creştere. La finalul lunii septembrie, cifrele Business Lease ne arătau că am reuşit deja să depăşim performanţele anului precedent”, precizează Oana Iancu.

Pe de altă parte, directorul comercial al Business Lease consideră că un factor care a limitat, totuşi, cererea de maşini electrice şi hibride până acum, în special în cazul celor care au o preferinţă pentru un anumit brand, a fost şi lipsa unei varietăţi de modele.

„Tot mai multe branduri au început să vină, însă, cu soluţii hibride pe gama existentă de modele şi să lanseze noi modele electrice. Minusurile la nivel de infrastructură s-au văzut în deciziile multor organizaţii de a aborda o politică a implementării soluţiilor de mobilitate verzi în trepte. Acestea au optat într-o primă etapă pentru modele hybrid non-plug-in care folosesc principiu motorului electric şi reprezintă un punct intermediar spre full electric. În acest context ne aşteptăm ca tendinţa aceasta de înverzire a parcurilor auto să continue şi tot mai multe organizaţii să includă în flotă modele prietenoase cu mediul”, subliniază Oana Iancu.

Aceasta este de părere că important pentru utilizatorul de maşini „verzi” este faptul că beneficiază de tehnologie de ultimă generaţie care îi asigură tot confortul necesar.

„Un studiu efectuat în 2018 de dr. Duncan Williams, expert în acustică, de la Universitatea din York a indicat faptul că şoferii care au utilizat maşini electrice au declarat că sunt mai calmi şi mai fericiţi, iar nivelul de stres raportat de aceştia era considerabil diminuat. Suntem siguri că beneficiile acestea, având în vedere traficul din Bucureşti, vor fi şi ele considerate de angajatori”, conchide directorul comercial al Business Lease.

Avantajele maşinilor „verzi”

Şi pentru Porsche Mobility, divizia de leasing operaţional a Porsche Finance Group, segmentul flotelor de maşini electrice şi hibrid are un foarte bun potenţial şi în România.

sharetoo„Ca finanţator al mărcilor grupului Volkswagen, unul dintre liderii şi promotorii mobilităţii electrice în Europa, Porsche Finance Group oferă soluţii complete de finanţare şi asigurare pentru vehiculele electrice şi hibrid ale grupului – vorbim aici de modelele eGolf, eUP, SKODA Citigo iv, Volkswagen Passat GTE sau SKODA Superb iv – modele electrice sau hibrid deja cunoscute pe piaţă de câţiva ani, dar şi de etron – primul model full electric de la Audi şi, bineînţeles de Volkswagen ID 3 – maşina electrică a momentului în România”, precizează Radu Manea, Head of Fleet Management în cadrul Porsche Finance Group (PFG).

Acesta consideră că utilizarea vehiculele electrice sau hibride aduce numeroase avantaje pentru firme. În primul rând, scad considerabil costurile de utilizare ale flotei auto, modelele cu propulsie electrică fiind foarte fiabile, iar costurile de întreţinere şi alimentare diminuându-se substanţial. De altfel, prin intermediul Moon, marca grupului dedicată soluţiilor energetice sustenabile, pot fi oferite clienţilor interesaţi soluţii on spot atât pentru încărcare, cât şi pentru producerea energiei din surse regenerabile, în aceste cazuri, costul cu alimentarea fiind redus la minimum.

„Grupul nostru oferă soluţii de încărcare şi producere a energiei prin intermediul mărcii Moon, iar de partea de administrare a flotei se ocupă în continuare Porsche Finance Group. Reţeaua naţională de staţii de încarcare este în dezvoltare masivă, aşadar lucrurile arată promiţător”, precizează Radu Manea.

Deşi preţurile maşinilor electrice şi hibride sunt mari, reprezentantul PFG subliniază că datorită stimulentele financiare oferite de autorităţi, preţul plătit devine comparabil celui cerut pentru modele pe combustie clasică. Pe de altă parte, acesta arată că, în calculul TCO, costurile de întreţinere şi alimentare sunt reduse, încărcarea bateriilor realizându-se încă la valori minime.

Potrivit directorului de Fleet Management, companiile vor opta, cel puţin o perioadă, pentru un mix între maşinile electrice şi cele clasice şi, ţinând cont de această tendinţă, Porsche Mobility are soluţii pentru a administra flote mixte, cu beneficii pentru clienţi.

„Pe măsură ce companiile îşi actualizează nevoile de mobilitate, integrează mai mult modele de maşini electrice şi hibrid în componenţa flotelor. Cred că mixul de modele auto va înclina mai mult către acestea în următorii ani, iar companiile pot juca un rol important în adoptarea mai rapidă, pe scară mai largă, a noii experienţe de mobilitate”, menţionează Radu Manea.

În opinia sa, companiile care optează pentru flote „verzi” au un angajament ferm în ce priveşte integrarea aspectelor de sustenabilitate în business, fapt care se reflectă şi în alegerile de mobilitate. „Astfel de companii caută în mod activ să protejeze mediul şi sănătatea celor din jur, să atragă şi să menţină angajaţi şi clienţi preocupaţi de aceste valori şi, de ce nu, să reducă o parte din costurile administrative”, conchide directorului de Fleet Management al Porsche Finance Group.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, octombrie 2020, Suplimentul ”Ghidul propulsiilor alternative”)

 

CITEȘTE ȘI:

Traficul rutier a fost deschis pe Varianta de Ocolire Rădăuți

Fonduri europene pentru construcţia Podului peste Tisa, inclusiv a unui nou punct de frontieră

Week-end fără tramvaie pe bulevardele Camil Ressu şi Theodor Pallady din Capitală

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Flotă verdePiaţa auto

Șeful Bosch: ”Electrificarea tuturor vehiculelor va dura 35 de ani”

Directorul general al grupului german de inginerie Bosch, Stefan Hartung crede că...

Comisia Europeană
Flotă verde

Comisia Europeană pune la dispoziție 1 miliard de euro pentru puncte de reîncărcare și de realimentare

Comisia Europeană a lansat o cerere de propuneri în cadrul Mecanismului pentru...

Denis-Le-Vot Sandero
Flotă verdePiaţa auto

Viitoarea generație Dacia Sandero va avea atât variante termice cât și electrice

Denis Le Vot, șeful global al mărcii Dacia, a confirmat că viitoarea...

Peugeot E-RIFTER
Flotă verde

Peugeot E-RIFTER. Vehicul multifuncțional de agrement

La fel ca restul gamei Peugeot, E-RIFTER duce electrificarea și eficiența la...