Cum se alege modalitatea de transport

Mobilitatea şi mijlocul de transport utilizat a devenit principala provocare a centrelor urbane în creştere. Iar rezolvarea acestei probleme uriaşe nu-şi poate avea originea decât în analizarea situaţiei actuale, în care transportul în comun provoacă nemulţumirea locuitorilor, mai mult de jumătate dintre aceştia preferând utilizarea maşinii personale  pentru a ajunge la serviciu. 



transport

Potrivit ONU, până în 2050, 68% din populaţia lumii va locui în centre urbane, iar numărul de metropole cu mai mult de 10 milioane de locuitori va creşte de la 43 la 51 în aceeaşi perioadă.

Un studiu global realizat de Universitatea Stanford, „Viitorul transportului: mobilitatea în era metropolelor”, analizează cererea în creştere pentru servicii de transport public şi privat, precum şi rolul important pe care plăţile digitale îl au în susţinerea unei dezvoltări durabile.

Analiza reflectă opiniile a 19.000 de consumatori din 19 ţări şi identifică provocările semnificative cu care se confruntă centrele urbane în creştere.

Astfel, în ceea ce priveşte „Durata călătoriei”, 46% dintre consumatori la nivel global au observat o creştere a timpului de călătorie, în timp ce jumătate (52%) sunt nemulţumiţi de experienţa utilizării transportului în comun. Pe de altă parte, o treime dintre cei chestionaţi (37%) se aşteaptă ca durata călătoriei să crească în următorii cinci ani.

La capitolul „Utilizarea maşinii”, vehiculul personal rămâne principalul mijloc de transport atât pentru a face naveta la serviciu (60%), cât şi pentru a călători în interes personal (61%). Doar 42% dintre respondenţii din Generaţia Z (18-25 de ani) folosesc maşina pentru a merge la serviciu, la şcoală sau la facultate, sau pentru a călători în interes personal. Cel mai neplăcut aspect al deplasării cu maşina personală este încercarea de a găsi un loc de parcare, chestiunea fiind menţionată de 64% dintre respondenţi. Aceasta este urmată de riscul de a primi o amendă pentru un timp de parcare mai lung decât cel anticipat (44%) şi de plata unui timp mai mare de parcare decât cel necesar (42%).

La întrebarea privind „Utilizarea transportului public”, mai puţin de jumătate dintre respondenţi utilizează transportul public pentru a merge la birou, şcoală sau universitate (44%), însă procentul creşte la 54% în cazul deplasărilor în scop personal.

Preferinţele în transport

Călătorii aleg mijlocul de transport în funcţie de trei factori: confort, siguranţă şi grad de aglomerare. Potrivit studiului realizat de Universitatea Standford, importanţa fiecărui factor diferă în funcţie de vârstă:

  • Baby Boomers (peste 56 de ani) – confort (82%), siguranţă (84%) şi grad de aglomerare (72%);
  • Generaţia X (46-55 de ani) – confort (79%), siguranţă (82%) şi grad de aglomerare (71%);
  • Milenialii (26-45 de ani) – confort (74%), siguranţă (76%) şi grad de aglomerare (67%);
  • Generaţia Z (18-25 de ani) – confort (62%), siguranţă (67%) şi grad de aglomerare (55%).

În ceea ce priveşte „Plăţile”, complexitatea acestora este cauza multora dintre plângerile obişnuite ale călătorilor. Dacă plata ar fi simplificată, utilizarea transportului în comun ar creşte în medie cu 27%. Totodată, 47% dintre respondenţi au indicat ca fiind o problemă existenţa biletelor diferite pentru diferite tipuri de transport, iar 44% dintre aceştia au indicat ca fiind o problemă faptul că nu cunosc dinainte suma de plată. În plus, 41% dintre respondenţi au spus că serviciile care pot fi achitate doar cu numerar sunt un inconvenient. Potrivit celor intervievaţi, aceste frustrări fac mai puţin probabil ca ei să utilizeze mijloacele de transport în comun şi fac mai probabilă utilizarea maşinilor personale.

În cazul utilizatorilor de autoturisme, 47% dintre aceştia şi-ar dori inovaţii prin intermediul cărora să aibă acces la recomandări privind cel mai ieftin combustibil disponibil, în timp ce  35% dintre şoferi şi-ar dori o aplicaţie care să recunoască locul unde aceştia alimentează, iar plata să fie efectuată direct din aplicaţie.

Schimbări minore, efecte majore

Studiul Universităţii Standford a fost realizat la iniţiativa companiei Visa, care a dorit să înteleagă mai bine, în ceea ce priveşte plăţile, provocările actuale şi viitoare pentru transportul în comun.

„Viitorul succes al oraşelor noastre se împleteşte – şi se bazează pe – viitorul transportului şi al mobilităţii. Visa şi partenerii noştri au un rol important atât în asigurarea unei experienţe de plată optimizate pentru milioane de persoane din întreaga lume, cât şi în sprijinirea autorităţilor din domeniul transportului public în demersul de a dezvolta soluţii de transport durabile şi convenabile”, explică Mike Lemberger, SVP, Product Solutions Europe, Visa.

De altfel, plăţile se află în centrul oricărei modalităţi de transport şi vor continua să fie tot mai integrate pe măsură ce tot mai multe oraşe adoptă tehnologia contactless în transportul public, plăţile digitale pentru servicii de parcare şi de închiriere de biciclete sau scutere.

„Dacă ne uităm la peisajul tehnologic, există deja multe produse care ar putea rezolva cu uşurinţă frustrărilor zilnice ale oamenilor privind transportul. Cu toate acestea, niciuna dintre aceste soluţii nu ar trebui dezvoltată în mod izolat. O provocare majoră constă, aşadar, în primul rând, în identificarea tehnologiilor relevante care oferă produse adecvate pentru piaţă, apoi în gestionarea implementării împreună cu un grup variat de părţi interesate, printre care furnizorii de servicii de mobilitate, companiile de tehnologie, proprietarii de infrastructură şi agenţiile de transport public”, spune Dr. Herman Donner, cercetător post-doctoral la Universitatea Stanford şi co-autor al raportului.

Acesta consideră că multe dintre aceste schimbări minore, treptate, au potenţialul de a face diferenţa în domeniul transporturilor, fie că este vorba de găsirea parcării, de obţinerea celui mai bun preţ pentru alimentarea cu combustibil sau de planificarea călătoriei în transportul public.

Top 5 recomandări pentru autorităţi

În acest context, un rol important îl au autorităţile locale, cărora, după publicarea studiului, compania Visa le-a trnasmis o serie de recomandări, cele mai importante fiind următoarele:

  1. Investiţi în conectivitate. Autorităţile locale trebuie să investească în infrastructuri de date “disponibile permanent”, care sunt fundamentale pentru soluţiile tehnologice solicitate de consumatori. Acestea sprijină schimburile de date în timp real prin intermediul cărora oamenii sunt informaţi despre călătoria lor, iar în acelaşi timp oferă informaţii valoroase autorităţilor pentru a se asigura că serviciile sunt adaptate la cererea în schimbare.
  2. Creaţi o experienţă de plată integrată pentru a sprijini navetiştii care călătoresc cu mijloace multiple. Dacă o singură deplasare implică mai multe mijloace de transport, spre exemplu maşină, metrou şi bicicletă, crearea unei experienţe simplificate de a călători devine imperativă, pornind de la plăţi contactless până la plăţi prin aplicaţii sau soluţii bazate pe platforme de plată. Autorităţile locale şi dezvoltatorii urbani ar trebui să colaboreze cu think tank-uri, companii auto şi de tehnologie şi furnizori de servicii de plată precum Visa.
  3. Integraţi procesul de autentificare personală în experienţa de plată. Pe măsură ce companiile şi municipalităţile adoptă tot mai mult plăţile digitale, acestea vor trebui să integreze în serviciile de plată şi autentificarea în timp real. Rolul identităţii digitale în acest ecosistem este decisiv pentru a putea analiza schimbările privind modul în care oamenii utilizează mijloacele de transport, asigurând astfel că plata şi autentificarea personală se realizează într-un mod simplu şi unitar.
  4. Creaţi sisteme comerciale ţinând cont de toţi membrii societăţii. În momentul proiectării ecosistemului comercial, toţi jucătorii din domeniul transportului trebuie să găsească soluţii pentru a include persoanele vârstnice sau pe cele nebancarizate, asigurându-se astfel că nimeni nu este lăsat în urmă.
  5. Dezvoltaţi parteneriate strategice pentru a genera informaţii valoroase. Municipalităţile ar trebui să încheie parteneriate cu diverse corporaţii pentru a-şi extinde perspectiva şi a beneficia de ajutor în procesul de planificare. Inteligenţa artificială şi Big Data pot fi utilizate pentru a analiza datele privind consumul, mişcarea şi schimbările de tendinţe, pentru a anticipa nevoile în timp real şi pentru a furniza municipalităţilor informaţii utile pentru proiectele viitoare.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, martie 2019)

 

CITEŞTE ŞI:

Varianta de Ocolire Bârlad va fi construită din fonduri europene

Administrarea flotei. Externalizare sau internalizare?

Şi constructorul VO Satu Mare, ameninţat cu rezilierea contractului

 

Adaugati comentariu