Cum să reduci cu 40% cheltuielile cu carburanţii

În totalul cheltuielilor pe care le presupune deţinerea şi utilizarea unui autovehicul, costurile cu carburanţii au o pondere de aproximativ 20-21%, fapt ce le plasează printre cele mai costisitoare categorii din evidenţele contabile. Vestea bună este că există cel puţin cinci soluţii eficiente pentru reducerea şi controlul lor.



Motorina

La prima vedere, carburanţii consumaţi de vehiculele unui parc auto reprezintă un cost care nu prea poate fi gestionat în mod eficient, din simplul considerent că preţurile mari şi scumpirile periodice sunt inevitabile şi, în concluzie, trebuie luate ca atare. Acest punct de vedere este însă contrazis de recomandările şi soluţiile companiilor de leasing operaţional care oferă şi servicii de administrare a flotelor.

Mai mult decât atât, în opinia lor, consumul redus de combustibil este unul dintre criteriile importante pe baza cărora societăţile îşi aleg autovehiculele din parcul auto, pentru că are un rol important în optimizarea TCO (total cost of ownership) şi, prin urmare, în realizarea de economii.

Analiza TCO, un prim pas

Una dintre cele mai importante măsuri pentru reducerea costurilor cu carburanţii propuse de ALD Automotive este consultanţa acordată companiilor cu privire la autovehiculele folosite. „În baza analizei TCO în funcţie de clasa autovehiculului, le prezentăm clienţilor costul total al utilizării autovehiculului, ce include şi consumul de combustibil şi care oferă, astfel, un control mai bun asupra costurilor asociate exploatării parcului auto”, explică Ciprian Vlădescu, directorul comercial al ALD Automotive.

În cadrul soluţiilor de reducere a costurilor cu carburanţii se numără şi serviciile de monitorizare GPS, despre care reprezentantul ALD Automotive spune că sunt tot mai solicitate.

Ciprian VladescuConform partenerilor noştri, prin intermediul cărora oferim acest serviciu, costurile cu carburantul şi kilometrajul parcurs scad în primele luni cu 15-40% prin utilizarea unui sistem de monitorizare a flotei prin GPS”, punctează Ciprian Vlădescu.

Acest sistem permite monitorizarea flotei şi identificarea celor mai eficiente rute, fie că este vorba despre transportul şi distribuţia mărfurilor, fie despre deplasarea pe teren a agenţilor de vânzări. Totodată, prin GPS se poate realiza atât monitorizarea modului de utilizare a autovehiculelor, cât şi comportamentul conducătorului auto, fiind astfel identificaţi şoferii cu un stil de condus agresiv.

„Adiţional, pentru optimizarea rutelor către furnizorii de servicii ALD Automotive, utilizatorii autovehiculelor au la îndemână în mod gratuit aplicaţia mobilă ALD mobile, care identifică traseul şi localizează geografic partenerii noştri: service-urile pentru reparaţii mecanice şi întreţinere, reparaţii daune şi tinichigerie, schimbul anvelopelor, parbrize şi geamuri, staţiile de carburant”, adaugă directorul comercial al companiei.

O altă soluţie propusă sunt cardurile de combustibil, care, alături de alte sisteme de alimentare a carburanţilor, reprezintă unul dintre primele servicii puse la dispoziţia clienţilor de către ALD Automotive după intrarea pe piaţa românească. „Colaborăm cu principalii furnizorii de carburant şi putem oferi conducătorilor auto o gamă completă şi variată de carduri, cu nivele diferite de servicii asociate alimentării cu combustibil”, arată Ciprian Vlădescu.

Din punctul său de vedere, fiecare companie trebuie să fie preocupată de crearea unor soluţii menite să reducă impactul asupra mediului, rezultatul direct fiind reducerea costurilor de exploatare a parcului auto şi implicit a costurilor cu carburanţii.

„Recent am completat programul de condus defensiv cu o serie de cursuri de condus ecologic, oferite în colaborare cu Şcoala de Conducere Defensivă Titi Aur. Alături de condusul defensiv, aceste cursuri îşi propun să ajute şoferii să-şi dezvolte tehnicile de condus pentru a reduce numărul accidentelor, pentru a creşte siguranţa rutieră, pentru a diminua costurile operaţionale, cât şi pentru a dobândi o atitudine mai prietenoasă cu mediul înconjurator”, subliniază directorul comercial al ALD Automotive.

Cursurile de condus ecologic fac parte din iniţiativa ALD bluefleet, un program internaţional care reuneşte toate activităţile grupului privind mediul înconjurător. De asemenea, ALD bluefleet include o analiză a flotei orientată spre emisiile de gaze care măsoară amprenta exactă a flotei şi oferă pârghiile necesare pentru a reduce emisiile de gaze, cât şi programe de compensare disponibile la nivel global.

Din seria cerinţelor clienţilor nostri, cu impact pozitiv asupra mediului înconjurător, se numără, bineînţeles, autovehiculele cu motoare mai mici, economice şi, implicit, cu emisii reduse de CO2. Cerinţa pentru autovehicule cu emisii reduse de CO2 vine în principal din partea companiilor internaţionale, care prin politica grupului din care fac parte, trebuie să se alinieze filialelor din alte ţări”, punctează Ciprian Vlădescu

Pe de altă parte, chiar soluţia de reînnoire a flotelor poate fi considerată o măsură de reducere a costurilor cu carburanţii, dat fiind faptul că noile modele de autovehicule încorporeaza inovaţii tehnice destinate scăderii consumului.

„Rentabilitatea procesului de reînnoire a flotei este mult mai avantajoasă în acest fel, vehiculele cu o vechime îndelungată devenind mult mai costisitoare de întreţinut. O astfel de recomandare este firească pentru orice client care îşi doreşte optimizarea costului total de proprietate, TCO. În acest sens, ALD Automotive joacă rolul unui consultant încă de la începutul colaborării cu un client şi pe întreg parcursul contractului de leasing operaţional. Analizăm constant evoluţia flotei auto şi oferim astfel clienţilor noştri soluţii personalizate, care să aibă efecte pozitive asupra business-urilor lor, dar şi asupra mediului înconjurător. Profitând de cele mai noi tehnologii şi dezvoltări privind eficienţa motoarelor auto, încurajăm în rândul clienţilor o tendinţă de „rightsizing” a flotei în loc de „downsizing” a acesteia.

Astfel, companiile sunt îndrumate să aleagă un model de autovehicul din aceeaşi clasă auto, dar mai eficient din punctul de vedere al emisiilor de CO2 şi a consumului de carburant – „rightsizing”, în locul unui model dintr-o clasă inferioară – „downsizing”. Iar ca urmare a suportului acordat constant în selecţia autovehiculelor, jumătate din flota noastră utilizată în leasing operaţional deja înregistrează un nivel al emisiilor de CO2 sub 120g/km”, explică Ciprian Vlădescu.

Deşi în România nu există un sistem de impozitare în funcţie de nivelul de poluare a autovehiculelor precum în economiile mai mature din Vest, reprezentantul ALD Automotive arată că trendul de reducere a emisiilor poluante începe să apară şi pe piaţa auto locală.

„În prezent, sunt disponibile pe piaţă o serie de autovehicule 100% electrice şi hibrid pentru care avem expertiza necesară să oferim soluţii adecvate de leasing operaţional.Pentru a veni în sprijinul clienţilor noştri, ne asumăm activ rolul de consultant, de aceea am creat pentru aceştia o aplicaţie online prin intermediul căreia pot configura şi selecta autovehiculele dorite, în funcţie de criterii precum tipul de caroserie, marca, modelul, tipul de carburant, consumul de carburant, nivelul emisiilor de CO2. Utilizatorul are astfel posibilitatea să aleagă autovehiculele doar în funcţie de consumul de carburant”, conchide Ciprian Vlădescu, directorul comercial al ALD Automotive.

Controlul costurilor prin carduri

Din punctul de vedere al Porsche Mobility, compania de leasing operaţional a Porsche Finance Group, serviciul card de combustibil pentru care clienţii pot opta permite atât o achiziţie mai facilă a combustibilului (fără cash), cât şi un control mai eficient al consumului şi costurilor.

Radu ManeaDe exemplu, pe fiecare card se pot seta limite, de la tipul de combustibil achiziţionat, până la suma cheltuită, ori consumul lunar de combustibil. În plus, maşinile pe care le finanţăm – autoturismele aparţinând mărcilor holding-ului: Volkswagen, Audi, SEAT, Skoda, Volkswagen Autovehicule Comerciale, Porsche – sunt maşini cu sisteme şi cu tehnică de ultimă generaţie, menite să protejeze mediul şi să reducă consumul – de exemplu, conceptul BlueMotion Technologies al mărcii Volkswagen”, arată Radu Manea, directorul Diviziei Fleet Management Porsche Finance Group.

Potrivit acestuia, consumul redus de combustibil poate fi un criteriu important în alegerea vehiculelor de către companii. „În funcţie de specificul companiei client, acesta poate fi un criteriu decisiv. Vorbim despre acele companii a căror activitate implică deplasări lungi sau numeroase, ori preponderent muncă de teren. Însă nu aş generaliza, pentru că sunt şi alţi factori care sunt importanţi pe lângă scopul pentru care se achiziţionează maşina ori flota de autovehicule, respectiv propria politică de achiziţii auto, care diferă de la client la client”, punctează Radu Manea.

Inovaţii tehnice şi cursuri de condus

Potrivit reprezentanţii UniCredit Leasing Fleet Management, optimizarea consumului de carburant şi, implicit, reducerea costurilor este determinată de beneficiile ataşate cardurilor de combustibil acordate în mod gratuit clienţilor de flote. Printre avantaje se numără facturarea centralizată, managementul combustibilului consumat sau evaluarea corectă a stilului de condus al şoferilor prin rapoarte detaliate.

Oferim totodată posibilitatea montării sistemelor GPS, care conduc la reducerea numărului de kilometri parcurşi cu flota proprie, îmbunătăţirea stilului de condus, respectarea practicilor de condus economic şi a numărului de kilometri efectuaţi după orele de serviciu. Acest fapt se traduce în reducerea costului de carburant şi a costului cu forţa de lucru, precum şi o ecologizare a flotei”, arată Alexandru Nicola, Customer Support Executive, UniCredit Leasing Fleet Management.

În opinia sa, chiar şi posibilitatea şi recomandarea de reînnoire a flotelor poate fi considerată o măsura eficientă de reducere a acestor costuri, dat fiind faptul că noile modele de autovehicule incorporează inovaţii tehnice destinate scăderii consumului, precum bluemotion sau hibrid.

În cazul flotelor de camioane, finanţăm activ motorizările EURO 6, ceea ce implică o reducere de costuri în zona de carburant – acesta fiind unul din costurile semnificative în cazul acestui segment de business, emisii mai mici de CO2 şi profitabilizarea afacerii. În cazul flotelor, oferim servicii financiare complexe şi adaptabile fiecărui client cu domeniul său de activitate, schimbarea parcului auto cu unităţi noi, oferim accesul la tehnologii noi, cu impact benefic asupra consumului de carburant şi a emisiilor de CO2, a performanţelor tehnice, putere versus consum redus de carburant la cilindree mici. Un parc nou conduce la o investiţie mult mai mică în piese de schimb şi accesorii decât în cazul administrării unei flote învechite”, punctează Alexandru Nicola.

Consumul redus de combustibil este unul dintre criteriile cele mai importante în alegerea vehiculului şi pentru clienţii UniCredit Leasing Fleet Management. Totodată, aceştia solicită maşini cu motorizări mici, pentru a beneficia de taxe şi impozite scăzute, precum şi un consum mai bun de carburant, îmbunătăţind profitabilitatea companiei.

Clienţii sunt mult mai atenţi la performanţele tehnice şi consumul autovehiculelor, care reprezintă factori esenţiali în alegerea mărcii şi a modelului. De asemenea, companiile de transport investesc în cursuri prin care şoferii învaţă să obţină un consum redus pe parcursul utilizării activului. În această zonă, aş menţiona şi tehnologia din ce în ce mai avansată a vehiculelor, dotate cu sisteme care «învaţă» şoferul turaţia optimă la care să schimbe viteza, pentru a economisi carburant”, explică Alexandru Nicola, Customer Support Executive, UniCredit Leasing Fleet Management.

 (Articol apărut în revista AutoExpert Flote, iulie-august 2014)

Adaugati comentariu