Liqui Moly – uleiuri în familie. Vizită la fabrica Liqui Moly

Pe o piață dominată de jucători de talie mondială cu bugete de miliarde, producătorul german de lubrifianți Liqui Moly a reușit să se impună pe piața aftermarket având ca atuuri principale flexibilitatea și abordarea personală a clienților, tipice unei afaceri de familie.



Acum cincisprezece ani, când cea mai comună mașină de pe stradă era vechea Dacia 1300, majoritatea șoferilor încercau să îmbunatățească performanțele mașinii, sau cel puțin să le mențină intacte, prin folosirea diferiților compuși chimici cunoscuți sub numele de aditivi. Pe vremea aceea calitatea uleiurilor și a carburanților era mai modestă, nu că motoarele Daciilor ar fi fost capodopere de ordin tehnic, dar menținerea lor în stare bună implica o atenție suplimentară.

Aici intervenea aditivul de ulei Liqui Moly, pe care, pe vremea aceea, îl găseai mai degraba în service-uri auto decât în vechile benzinării. Numele Liqui Moly provine de la acest aditiv, care a fost și primul lor produs în 1957, bazat pe compusul chimic denumit disulfit de molybden lichefiat (Liquified molybdenum disuffite). Ca o atestare a calității acestui produs, el se produce în continuare chiar și acum, cu o formulă ușor modificată, destinată în principal motoarelor de generație mai veche.

În timp, Liqui Moly a evoluat de la acest aditiv spre producția de uleiuri și diverse produse chimice destinate automobilelor, de la adezivi pâna la diferite substanțe de curățare, în total peste 4.000 de produse. În mare, orice produs chimic de care ai avea nevoie în industria auto este produs de Liqui Moly, acesta fiind unul dintre avantajele principale ale mărcii în momentul când negociază cu service-urile cărora le furnizează produse. Un alt avantaj important este calitatea, deoarece Liqui Moly are toată producția bazată în Germania, de unde și sloganul „Made in Germany”, afișat cu mândrie pe toate produsele lor.

Ca și mulți alți producători, Liqui Moly ar fi avut posibilitatea de a reduce costurile și de a produce în afara Germaniei, dar a ales să nu renunțe la calitate, chiar dacă asta implică în mod evident costuri suplimentare cu personalul, taxele și multe alte elemente de ordin fiscal. Rezultatul acestei strategii a devenit evident în ultimii ani, cu ocazia dublării cifrei de afaceri și multiplelor premii primite de la reputate reviste de specialitate din Germania, ale căror cititori au plasat brandul Liqui Moly pe prima poziție în topul celor mai de încredere branduri.

Producerea, dar și alegerea uleiului potrivit, au devenit din ce în ce mai complicate în ultima decadă.

Cum se traduce această strategie nemțească de calitate în viața de zi cu zi descoperim când intrăm pe poarta fabricii din Saarlouis: în locul unui adevărat gigant chimic, avem parte de un showroom micuț, în spatele căruia se află câteva hale destul de generoase, dar nu de magnitudine. Cu totul surprinzător, nici o pată de ulei la vedere, deși în multe zone multe recipiente enorme pline cu ulei și aditivi se unesc în diferite sisteme de amestec.

Cea mai interesantă parte a vizitei nu a fost însă urmărirea fiecărui proces de producție pentru diferite tipuri de uleiuri, ci un mic seminar în care Oliver Kuhn, chimistul șef Liqui Moly, a explicat modul în care sunt produse cele mai noi uleiuri. Spre exemplu, foarte interesant este faptul că o dată cu evoluția motoarelor, compoziția uleiurilor s-a schimbat aproape fundamental. Dacă acum zece ani, uleiurile de bază erau minerale, azi vorbim despre un nou trend în care se folosesc din ce în ce mai mult uleiurile hidrocraked cu o vâscozitate ridicată și un conținut cât mai mic de sulf. Aceste uleiuri de bază, obținute în continuare prin rafinarea țițeiului sunt completate de diferiți aditivi chimici, care au ajuns să reprezinte 35% din uleiul de mașină pe care îl avem azi pe rafturi.

Acest procent a crescut seminificativ în ultimii ani și se așteaptă ca el sa crească în continuare odată cu cerințele din ce în ce mai mari ale producătorilor de automobile. Acesta este și unul dintre motivele principale pentru care preurile uleiurilor de mașină au crescut în ultimii ani, deoarece aditivii sunt compuși chimici complecși, deci costisitori. Fiecare aditiv are un rol clar, unii trebuie să lupte împotriva coroziunii, alții trebuie să îmbunătățească vâscozitatea în diferite condiții termice, alții se ocupă cu operațiunile de curățare a motorului etc.

Uleiurile de motor moderne conțin zeci de astfel de aditivi, ale căror efecte trebuie controlate atent în laborator înainte de a lansa produsul final, iar această operațiune este una extrem de complicată deoarece trebuie urmărite inclusiv efectele interacțiunii între diferiții aditivi.

4.000 este numărul de produse din portofoliul Liqui Moly în momentul de față.

Fiecare producător de automobile certifică uleiurile produse de Liqui Moly pentru diferite tipuri de motoare, iar evoluția constantă a tehnologiei înseamnă că nemții trebuie să producă zeci de uleiuri pentru un singur producător. Spre exemplu, Mercedes-Benz este unul dintre cei mai pretențioși producători de automobile prin simplu fapt că fiecare nou motor are alte cerințe în materie de lubrifiere. Acest trend a început să fie preluat și de alți producători, iar pe viitor sunt șanse mari ca harta uleiurilor auto să necesite un adevărat specialist pentru a o desluși. Până și azi este foarte important să alegi uleiul corect pentru mașina ta, altfel sunt șanse mari ca, pe termen mediu, să ajungi în situația unei reparații capitale.

Povestea uleiului

Probabil că îți vine greu să crezi, dar starea uleiului din mașina ta spune multe despre modul în care funcționează motorul. Echipa de WTCC Liqui Moly Team Engsler trimite mostre de ulei după fiecare cursă laboratorului la care lucrează Oliver Kuhn, pentru ca
echipa de chimiști să le spună dacă motorul are sau nu probleme. În funcție de numărul și de tipul de particule metalice prezente în ulei, un chimist priceput îți poate spune exact zona în care a apărut o defecțiune. Asta înainte ca vreun mecanic să desfacă motorul și să verifice fiecare piesă în sine.

În cazul în care analiza nu arată probleme, atunci echipa tehnică nu are nici un motiv să analizeze motorul, economisind timp și bani. Acest serviciu este folosit și de mulți transportatori cu flote de utilitare grele, pentru a fi siguri că motoarele se află în stare optimă de funcționare la anumite intervale de timp. Ca și în cazul echipei de curse, folosind această analiză chimică, transportatorii nu sunt nevoiți să piardă timp și bani prin trimiterea vehiculelor în service când ele nu au probleme. Din păcate pentru posesorii de autoturisme, costul unei astfel de analize este destul de mare, așa că va rămâne pentru o perioadă lungă de timp rezervată echipelor din motorsport și transportatorilor.

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, iulie-august 2014)

Adaugati comentariu