Cum propune ASF repartizarea clienţilor cu risc maxim

Potrivit unui amendament al ASF la proiectul de lege privind asigurarea RCA, Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (BAAR) va stabili tarifele de referinţă şi va repartiza asigurătorilor clienţii cu risc maxim.



OUG 54, adoptată de Guvern în toamna trecută, a fost aprobată de Senat sub formă de lege în decembrie 2016 şi a intrat în dezbaterea deputaţilor la începutul lunii februarie 2017. Actul normativ a stabilit plafonarea tarifelor RCA pentru o perioadă de 6 luni, ulterior urmând a fi stabilite preţuri de referinţă pentru poliţele RCA emise de asigurători. Perioada de plafonare expiră în data de 18 mai 2017.

Prim-vicepreşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu a arătat, în cadrul unei dezbateri publice organizată marţi de Comisia de Buget-Finanţe a Camerei Deputaţilor, că tariful de referinţă în piaţa asigurărilor „este important pentru ca toată lumea să înţeleagă că nu poate cere un preţ de patru ori sau de 10 ori mai mare decât acel tarif de referinţă decât foarte bine motivat”.

Noi propunem un tarif de referinţă la fiecare categorie de poliţă RCA, iar asigurătorilor le va fi greu să marketeze oferte cu preţuri de 4-7 ori mai mari. De asemenea, introducem conceptul de client cu risc maxim, iar de implementarea acestor soluţii se va ocupa Biroul Asigurătorilor Auto din România (BAAR)”, a explicat prim-vicepreşedintele ASF.

Potrivit acestuia, în cazul clienţilor cu risc maxim, dacă un astfel de client va primi trei oferte în care i se cer tarife exagerat de mari, acesta se va adresa către BAAR, iar Biroul va determina un preţ care va fi mult mai mic. BAAR va repartiza acest client către societăţile membre de asigurări în funcţie de cota de piaţă.

„Logica este următoarea: în primul rând trebuie să fim predictibili în ceea ce priveşte costurile pe care le vor avea asiguratorii. Dacă au cotă de piaţă de 10% pe un portofoliul cu risc mediu şi scăzut, e firesc să aibă 10% dintr-un portofoliu cu risc crescut. Deci toţi aceşti asiguraţi cu risc ridicat vor fi repartizaţi în funcţie de cota de piaţă a fiecărui asigurator”, a precizat Cornel Coca Constantinescu.

ASF a prezentat la inceputul acestei saptamâni un pachet de actiuni pentru stabilizarea pietei RCA. Una dintre aceste masuri vizeaza stabilirea unui tarif de referinta, care va fi calculat de BAAR, in cazul clientilor cu risc ridicat care primesc oferte prea scumpe de la asiguratori.

Preşedintele Comisiei pentru buget, finanţe şi bănci, Leonardo Badea, a declarat la finalul dezbaterilor că a solicitat părţilor interesate trimiterea de amendamente, în decursul unei săptămâni. De asemenea, acesta a precizat că aşteaptă un punct de vedere pe marginea proiectului de lege din partea Guvernului.

În cazul în care noua lege nu va fi adoptată în timp, atunci se poate recurge la prelungirea OUG 54 cu încă trei luni.

Transportatorii solicită prelungirea plafonării

Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI – au solicitat Guvernului emiterea unei Hotărâri pentru extinderea plafonării la tarifele asigurărilor de răspundere civilă auto (RCA) „cel puţin până la data de 31 decembrie 2017”.

„Cele mai importante prevederi ale OUG 54/2016, precum stabilirea unui tarif de referinţă sau decontarea directă nu sunt aplicate de nicio firmă de asigurări, iar noua lege RCA se află încă pe traseul de aprobare şi nu va intra în vigoare până la data de 19 mai 2017, atunci când va expira perioada celor 6 luni de plafonare a tarifelor RCA”, argumentează transportatorii.

Aceştia avertizează că în lipsa unor măsuri concrete din partea Guvernului, Parlamentului, ASF şi Consiliului Concurenţei, după data de 19 mai 2017, firmele de asigurare vor reveni la tarifele practicate înainte de plafonare, „tarife netransparente în care erau incluse toate costurile de operare ale firmelor de asigurări, deşi aceste firme au mai multe linii de business”.

Potrivit organizaţiilor patronale, revenirea la un tarif RCA minim pentru un autocamion sau autocar de 5.000 de euro la clasa B0 „ar însemna condamnarea la faliment a întregii industrii de transport rutier”.

„Studiile unor prestigioase firme de consultanţă arată că dacă în 2014, când RCA B0 pentru camioane era 1.000 de euro, industria transporturilor rutiere a avut o profitabilitatea medie de 1,8%, în 2016 majorarea la 5.000 euro a RCA B0 pentru camioane, a împins industria transporturilor rutiere în pierdere, în condiţiile în care nu există RCA/Carte Verde în nicio ţară UE la valori de 5.000 euro sau chiar peste, aşa cum promit asigurătorii din România, o creştere treptată cu explozie de tarif la finalul anului în decembrie 2017”, precizează reprezentanţii transportatorilor.

Patronatele din transporturile rutiere – UNTRR, FORT, APTE 2002, APULUM, ARTRI – avertizează că dacă nu se va proceda la extinderea perioadei de plafonare tarifelor RCA cel puţin până la data de 31 decembrie 2017, timp în care să fie aprobat un nou cadru legislativ pentru funcţionarea optimă a pieţei asigurărilor, „vor fi reluate protestele la nivel naţional”.

 

 

Adaugati comentariu