Săptămâna aceasta, conducerea CNAIR a făcut o declaraţie publică în care şi-a exprimat susţinerea pentru finalizarea lucrărilor la Autostrada Sibiu – Piteşti. Intenţia este lăudabilă, dar dat fiind stadiul realizării extrem de întârziat, cu excepţia primilor 13 km, nici în acest an nu se vor muta prea multe pietre pe viitorul traseu.
“Deoarece proiectul Sibiu – Piteşti este esenţial atât pentru dezvoltarea economiei româneşti, cât şi pentru cetăţeni, am solicitat tuturor celor implicaţi în acest proiect un calendar precis cu sarcini, acţiuni şi termene care să se respecte pentru fiecare lot în parte. Am făcut deja primul pas, am solicitat să fie depusă documentaţia la Ministerul Transporturilor în vederea obţinerii Autorizaţiei de Construire (pentru secţiunea 1, lot 1, n. red.). Voi urmări cu atenţie acest calendar, cu menţiunea că sarcinile de serviciu trebuie realizate şi asumate. Vreau să văd implicare şi nu mai accept scuze pentru lipsa de acţiuni. În acest sens am solicitat ca până cel târziu luni, 9 martie 2020, să avem această problemă rezolvată”, a declarat noul directorul general al CNAIR, Mariana Ioniţă.
Autostrada Sibiu – Piteşti, care va traversa judeţele Sibiu, Vâlcea şi Argeş, va avea o lungime de 122,11 km cu 71 de poduri, 58 de viaducte, 10 pasaje, 9 tuneluri si 8 noduri rutiere. De-a lungul intregii sosele se vor monta garduri inalte de 3 metri, care sa nu permita accesul pe carosabil al animalelor mari, cum ar fi ursii.
Realizarea şoselei de mare viteză a fost divizată în 5 secţiuni.
Secţiunea 1 Sibiu – Boiţa (14,15 km)
Prima secţiune din Autostrada Sibiu – Piteşti a fost împărţită, iniţial, în 2 loturi:
Lot 1 (13,7 km)
Contractul de proiectare si execuţie pentru, cu o valoare de 612.65 milioane de lei, fără TVA, a fost semnat în data de 14 aprilie 2019, între CNAIR şi Porr Construct, după doi ani de la lansarea licitaţiei.
Durata contractului este de 108 luni, din care 12 luni perioada de proiectare, 36 de luni perioada de execuţie a lucrărilor şi 60 de luni perioada de garanţie.
Potrivit CNAIR, au fost finalizate studiile topografice, geotehnice, arheologice şi hidrologice. De asemenea, au fost finalizate lucrările de asanare şi deminare astfel încât, în prezent, se lucrează la drumurile tehnologice şi la platformele pentru foraje piloţi.
În data de 27 februarie 2020, a fost avizat Proiectul tehnic urmând ca Porr Construct să depună documentaţia necesară obţinerii Autorizaţiei de construire.
Lot 2 (980 m)
Despre Lotul 2, se ştie doar că studiile sunt incomplete, iar CNAIR a hotărât construcţia sa împreună cu cea secţiunii 2.
Secţiunea 2 Boita – Cornetu (30,35 km) si Secţiunea 3 Cornetu – Tigveni (37,4 km)
Cele două secţini sunt cele mai dificile din întregul proiect, din cauza complexităţii lucrărilor.
Aceste sectoare traverseaza Valea Oltului, Valea Baiasului si Valea Topologului, reprezentand zona cea mai dificila din punct de vedere geologic din autostrada. În acest moment de abia se alege strategia de abordare a construcţiei.
Astfel, la finalul anului 2019 – începutul anului 2020, CNAIR, prin experţii desemnaţi de către Ministerul Fondurilor Europene în cadrul Acordului BEI PASSA, a beneficiat de asistenţă tehnică în materie de tuneluri. Cu participarea experţilor externi cooptaţi, a fost definită o strategie de promovare a secţiunii 3, precum şi a unui Lot din secţiunea 2 în baza documentaţiei existente.
Pe celălalt lot din Secţiunea 2, pe care traseul IPTANA a fost modificat în anul 2015, experţii BEI PASSA au considerat oportună efectuarea unor investigaţii suplimentare. „Pentru a se asigura premisele implementării unor soluţii tehnice de actualitate, CNAIR a considerat fezabilă această abordare”, au explicat reprezentanţii instituţiei.
Reamintim că, anul trecut, CNAIR a încercat sa realizeze o serie de studii geotehnice pentru cele două secţiuni, pentru a oferi potentialilor constructori o imagine cat mai clara a conditiilor din teren. Din păcate, la licitaţia organizată în data de 15 martie 2019 nu s-a depus nicio ofertă pentru că valoarea estimata de CNAIR pentru contract a fost insuficienta. Astfel, cele 3 companii interesate initial s-au retras, procedura a fost anulata automat in SICAP la finalul lunii mai, iar CNAIR s-a acoperit, din nou, de „glorie”.
În acel moment, institutia chiar cocheta cu ideea ca alegerea experţilor pentru realizarea studiilor geotehnice să aibă loc doar printr-o procedura de negociere fara publicare prealabila.
Secţiunea 4 Tigveni – Curtea de Argeş (9,86 km)
În data de 29 august 2019, a avut loc depunerea celor 10 oferte pentru atribuirea contractului, valoarea acestuia fiind de 2 mld. de lei fără TVA. Durata este de 60 luni din care 16 luni perioada de proiectare şi 44 luni perioada de execuţie. Pe traseul Secţiunii 4 se va construi Tunelul Momâia (1,35 km), care implică alte lucrări tehnice complexe.
Din august 2019 şi până acum, CNAIR nu a mai reuşit să evaluze ofertele şi să desemneze un câştigător al licitaţiei.
Secţiunea 5 Curtea de Argeş – Piteşti (30,35 km)
Licitaţia pentru proiectare si executie a fost lansata in luna iulie 2017, aratandu-se interesate opt firme si asocieri. Desi au trecut mai bine de doi ani, nu a fost desemnat inca un constructor, data fiind contestatia depusa de Astaldi si China Railway.
În data de 20 februarie, Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie a respins contestaţia, dar va fi formulată o cerere de recurs împotriva acestei decizii.
Finanţare şi etapizarea lucrărilor la Autostrada Sibiu – Piteşti
CNAIR a reuşit să atragă o finanţare de nerambursabilă de la Comisia Europeană, prin POIM 2014-2020, dar numai pentru realizarea secţiunilor 1, 4 şi 5.
Potrivit Ministerului Transporturilor, strategia actuală de implementare etapizată a proiectului este următoarea:
– Etapa 1 – Proiectare şi execuţie lucrări pentru care a fost obţinută finanţarea europeană:
- Secţiunea 1, Sibiu – Boiţa – Lot 1.1, cu o valoare de 129,3 mil. euro fără TVA
- Secţiunea 4, Tigveni – Curtea de Argeş, cu o valoare de 422,1 mil. euro fără TVA
- Secţiunea 5, Curtea de Argeş – Piteşti, cu o valoare: 387 mil. euro fără TVA
- Completare studii necesare Secţiunea 1, Lotul 1.2, Secţiunea 2 şi Secţiunea 3.
– Etapa 2 – Proiectare şi execuţie lucrări:
- Secţiunea 3, Cornetu – Tigveni
– Etapa 3 – Proiectare si execuţie lucrări:
- Secţiunea 1, Sibiu – Boiţa, lot 1.2 – L= 0,98 km;
- Secţiunea 2, Boiţa – Cornetu, L=-30,35 km.
CITEŞTE ŞI:
Cum să previi furtul de combustibil din parcul tău auto folosind un calculator de carburant
O nouă licitaţie pentru Autostrada de Centură Bucureşti
TOP 60 cele mai economice mașini
Comentați?