Pentru o deplasare cu autovehiculul companiei în afara ţării, Cartea Verde poate fi cea mai ieftină soluţie în cazul unui accident. Cum procedurile sunt însă complicate, o variantă convenabilă este poliţa CASCO, mai ales că există posibilitatea ca extinderea teritorialităţii să fie gratuită.
Într-o eră a globalizării şi a extinderii tot mai accelerate a companiilor străine pe piaţa locală, deplasările peste hotare ale angajaţilor rom^ni au devenit, la rândul lor, din ce în ce mai frecvente. Şi cum de multe ori, călătoria de afaceri presupune utilizarea automobilului, extinderea asigurării CASCO, din punctul de vedere al teritorialităţii, poate reprezenta o soluţie mult mai convenabilă pentru acoperirea riscurilor în comparaţie cu Cartea Verde.
În cazul în care aţi fost implicat într-un accident pe teritoriul altei ţări şi poliţia constată că vinovat a fost un alt şofer, legislaţia europeană vă dă posibilitatea de a solicita despăgubiri în baza asigurării RCA a respectivului şofer. Există însă trei situaţii diferite. Dacă ţara pe teritoriul căreia a fost produs accidentul este membră a Spaţiului Economic European, puteţi solicita ajutorul Fondului de Protecţie a Victimelor Străzii din România. Dacă ţara respectivă nu face parte din SEE, dar este semnatară a Convenţiei Carte Verde, vă veţi adresa Biroului Naţional Carte Verde din ţara unde s-a petrecut accidentul. În cazul în care ţara respectivă nu este nici parte din SEE, nici nu are convenţie Carte Verde, atunci şoferul se va adresa direct asigurătorului care a emis poliţa RCA, iar în cazul în care aceasta nu există va merge la Fondul de Protecţie a Victimelor Străzii din România.
Din păcate, în practică, procedurile nu sunt foarte simple, motiv pentru care achiziţionarea unei poliţe CASCO valabile şi în afara ţării este o variantă mult mai bună de luat în calcul. Mai mult, aceasta vă protejează chiar şi în cazul în care nu sunteţi victimă, ci autor al respectivului accident.
Extindere gratuită
Toate societăţile care vând asigurări auto facultative în România oferă şi posibilitatea extinderii valabilităţii în afara graniţelor României. În principiu, acest serviciu se acordă contra-cost, dar există şi numeroase situaţii în care este gratuită.
Poliţa se poate extinde în afara ţării dacă se plăteşte o primă suplimentară. Dar este bine ca asiguratul să nu se grăbească să aleagă cel mai ieftin RCA şi cel mai ieftin Casco. În loc să plătească pentru o extindere, mai bine îşi încheie asigurările RCA şi CASCO la acelaşi asigurător. Astfel, poliţa de asigurare auto facultativă se extinde gratuit în afara ţării”, arată reprezentanţii Otto Broker.
Pe de altă parte, cei care călătoresc cu maşina o dată pe an în afara ţării pot opta pentru o poliţă Casco valabilă doar în România la care se poate face o extindere pentru călătorii în străinătate pe perioade scurte (5-30 zile).
Dacă maşina nu poate fi adusă „pe roţi” în ţară, asiguratul va merge la un service local unde va efectua reparaţiile minime pentru a se putea deplasa cu aceasta acasă. Ulterior, reparaţia completa va fi efectuată în România, clientului fiindu-i compensate şi cheltuielile la service-ul din străinătate.
Brokerii recomandă, însă, ca persoana păgubită să anunţe imediat compania de asigurări despre producerea daunei, iar pentru a nu întâmpina dificultăţi în obţinerea despăgubirii, după ce merge în service, trebuie să informeze asigurătorul despre costurile de reparaţie solicitate de atelierul auto din afara ţării.
Practic, în momentul producerii daunei, asiguratul şi asigurătorul trebuie să agreeze varianta optimă din punctul de vedere al duratei şi al costurilor pentru reparaţia maşinii. În funcţie de valoarea prejudiciului şi a costurilor ulterioare, asigurătorul poate decide dacă maşina va fi adusă pe o platformă în ţară în vederea reparaţiei, dacă va repara doar parţial maşina în străinătate sau dacă reparaţia va fi efectuată integral la locul producerii daunei.
Fără obligativitate cu RCA la pachet
Există însă şi companii care nu cer, pentru extindere, obligativitate cu RCA îbcheiat la acelaşi asigurător.
Poliţa CASCO intermediată de Porsche Asigurări este valabilă în întreaga Europă, fără ca titularul să fie nevoit să plătească prime suplimentare atunci când călătoreşte în alte ţări şi indiferent de compania care a emis asigurarea RCA. De asemenea, suma maximă asigurată este de 150.000 euro pentru varianta standard”, spun reprezentanţii Porsche Asigurări.
Compania, parte a Porsche Finance Group, a intermediat în primele şase luni aproximativ 2.300 de poliţe facultative CASCO, în creştere cu 124% faţă de iunie 2013, portofoliul societăţii ajungând la 12.047 contracte de asigurare în vigoare şi subscrieri de peste 5,5 milioane de euro.
Nici Omniasig VIG nu condiţionează extinderea teritorialităţii cu existenţa unei poliţe RCA încheiată în agenţiile proprii. Valabilitatea asigurării auto facultativă este valabilă în 45 de state europene, Turcia şi Israel. Potrivit companiei, în primul semestru din 2014, cea mai mare daună plătită pe CASCO în afara ţării a fost un accident soldat cu daună totală, înregistrat în Germania, care a fost despăgubit cu suma de 260.937 lei.
Pentru maşinile de serviciu, compania a ataşat poliţei CASCO standard şi serviciul de asistenţă rutieră, care poate fi însă extins, contra cost, prin abonamentul VIP. Acesta include, pe lângă serviciile de depanare, tractare ori înlocuire temporară a vehiculului, şi repatrierea vehiculului.
Pentru situaţiile în care este necesară tractarea autovehicului în străinătate, Generali a ataşat poliţei CASCO standard, pachetul Asist Plus Extra, care acoperă cheltuielile ce apar în urma unor evenimente foarte des întâlnite şi pentru care se doreşte o rezolvare rapidă, cum ar fi defecţiuni electrice sau mecanice ale autoturismului, pană dublă de cauciuc, lipsa combustibilului sau utilizarea altui tip decât cel prevăzut în cartea tehnică, pierderea cheilor ori încuierea lor în autovehicul.
Potrivit reprezentanţilor companiei, un alt avantaj al produsului este dat faptul că echipa de asistenţă rutieră poate interveni, pentru remedieri uşoare, chiar la faţa locului. În plus, Generali acoperă şi cheltuielile de deplasare sau cazare pe care pasagerii le au ca urmare a unui accident rutier.
Cum puteţi reduce prima
Franşiza este un factor esenţial de reducere a primei de asigurare în contractele CASCO. O franşiza de 100 euro la daune parţiale reprezinta partea din dauna ce o suportă clientul. Cu alte cuvinte, din valoarea fiecărei daune deschise 100 de euro o suportă clientul. Cei care doresc eliminarea acestei franşize plătesc minim 125-150 euro în plus.
Pe scurt, doar dacă acel client produce mai mult de două daune într-un an e rentabilă plata primei suplimentare pentru eliminarea franşizei. Pentru marea majoritate a clienţilor care produc maxim o daună într-un an e mult mai convenabilă varianta cu franşiza de 100 euro.
Principalele riscuri acoperite prin poliţa Casco:
- Incendiu şi explozie.
- Avarii accidentale. Sunteţi acoperit chiar dacă aţi fost lovit de un vehicul neidentificat, chiar dacă aţi fost lovit de un autovehicul înmatriculat în străinătate sau chiar dacă aţi fost vinovat de producerea accidentului, esti acoperit.
- Fenomene naturale: trăsnet, inundaţie, cutremur, prăbuşire sau alunecare de teren, greutatea stratului de zăpadă/gheaţă, avalanşă, fenomene atmosferice (de ex. grindina).
Furtul şI vandalismul. - Accidente de persoane. Puteţi asigura şi persoanele din autovehicul prin poliţa Casco.
Vigneta în afara ţării
Pentru o călătorie cu maşina în afara graniţelor Românie trebuie să vă achiziţionaţI şI vignete necesare circulaţiei pe drumurile publice.
Costurile acestora diferă de la ţară la ţară:
- Austria: 8,5 euro pentru 10 zile; 24,8 euro pentru două luni şi 82,7 euro pentru 1 an.
- Bulgaria: 5 euro pentru 7 zile; 13 euro pentru o lună şi 34 euro pentru 1 an.
- Ungaria: 10 euro pentru 7 zile; 16 euro pentru o lună şi 141 euro pentru 1 an.
- Slovacia: 10 euro pentru 10 zile, 14 euro pentru o lună şi 50 euro pentru un an.
- Republica Cehă: 12 euro pentru 10 zile; 17 euro pentru o lună şi 55 euro pe an.
- Slovenia: 15 euro pentru 7 zile; 30 de euro pe luna şi 110 euro pe an.
- Elveţia: Există o singură vignetă, pentru 12 luni, şi costă 33 euro.
(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna noiembrie 2014)
Comentați?