Ministrul Mediului, Mircea Fechet, susține că programul Rabla 2025 nu este cu mult diferit faţă de cum era anul trecut, însă va avea o singură sesiune continuă, până la epuizarea fondurilor, înscrierea se va face direct de către beneficiar, iar motorizările diesel vor fi eliminate de la finanțare.
Potrivit ministrului Mediului, în acest an, programul Rabla ar putea fi lansat în luna aprilie, dar după finalizarea Ghidului de finanțare și după aprobarea bugetului Administrației Fondului pentru Mediu (AFM).
”Estimez că în luna aprilie vom începe acest program ce va avea o singură sesiune continuă, până la epuizarea fondurilor. Până acum împărţeam banii în două, îi dădeam o parte în primăvară şi o parte în toamnă. Cine nu prindea primăvară aştepta toamna să îşi cumpere o nouă maşină”, a anunţat Mircea Fechet.
Acesta a precizat că valoarea ecotichetului pentru mașini electrice nu se va modifica, ci va rămâne, ca anul trecut, la aproximativ 5.000 de euro.
”Pornim de la 7.000 de lei, asta e propunerea pe care am avansat-o, de la 7.000 de lei pentru o motocicletă, 10.000-13.000 de lei până la 25.500 de lei pentru un autoturism electric. (..) Până la 5.000 de euro, e aceeaşi bonificaţie pe care am avut-o şi anul trecut”, a arătat el.
Programul Rabla Clasic este unul dintre cele mai longevive programe finanţate de la buget, în cele 20 de ediții lansate până acum eliminând de pe şosele peste 1.000.000 de vehicule poluante.
La rândul său, în cei 9 ani de existență, Rabla Plus a contabilizat aproape 50.000 de mașini pur electrice cumpărate de persoane fizice, companii și instituții publice.
Pe fondul austerității clamate de guvernanți, programele Rabla Clasic și Rabla Plus au înregistrat, anul trecut, modificări semnificative, consecințele de rigoare neîntârziind să apară. Astfel, în programul Rabla Clasic, deși valoarea primei de casare, de 7.000 de lei, a rămas neschimbată, reducerea cu aproape jumătate a bugetului alocat, de la 560 de milioane de lei în 2023 la 300 de milioane de lei în 2024, a făcut ca numărul de autovehicule casate să scadă aproape în același ritm, cu 54%, de la 69.235 de unități la 31.513 de unități. Aceeași dinamică a avut-o și numărul de mașini nou achiziționate, scăderea față de 2023 fiind de 53,5%, de la 37.724 de unități la 17.534 de unități. Privind în retrospectivă, cel mai bun an pentru Rabla Clasic pare să fi fost 2022, când, la un buget de 865,2 milioane de lei și o primă de 6.000/9.000 de lei, au fost casate 105.754 de vehicule poluante și au fost achiziționate 58.759 de mașini noi.
Revenind la rezultatele de anul trecut, se observă că austeritatea bugetară a afectat și programul Rabla Plus. În pofida majorării bugetului alocat, de la 845,4 mil. lei în 2023 la 1 miliard de lei în 2024, eliminarea ecobonusurilor și înjumătățirea valorii ecotichetelor a dus, fără doar și poate, la scăderea numărului de autovehicule noi achiziționate. Concret, numărul hibridelor plug-in achiziționate anul trecut a scăzut cu 30%, de la 2.147 unități la 1.493 de unități, iar cel al mașinilor pur electrice, cu 11%, de la 11.998 de unități la 10.707 de unități. Pentru Rabla Plus, cei mai buni ani pentru achiziția de mașini cu emisii zero au fost 2022 și 2023, când au fost achiziționate aproape 12.000 de unități în fiecare ediție.
CITEȘTE ȘI:
Autostrada Unirii A8. Două oferte pentru construcția Lotului 2B Grințieș – Pipirig
Comisia Europeană alocă 1,8 mld. euro pentru stimularea competitivității industriei auto
Comentați?