Cronica unui eșec repetat în licitații la Cluj

Din nou, Primăria din Cluj-Napoca a publicat pe site-ul de achiziții publice o licitație referitoare la achiziționarea de autobuze electrice. Spunem din nou pentru că din 2015 încoace s-au mai publicat câteva licitații, toate anulate între timp.



Fie că este vorba despre o licitație electorală, care are ca scop îmbunătățirea imaginii regiei de transport sau Primăriei din Cluj-Napoca, licitația pentru achiziția a 30 de autobuze electrice intră, din nou, în sfera ridicolului. Dacă la licitațiile precedente au refuzat orice fel de clarificări care ar fi acoperit greșelile din caietul de sarcini, acum au început cu precizări de ordinul ridicolului, cerând, spre exemplu, “acumulatori de ultimă generație cu litiu”. Asta în condițiile în care există și alte soluții mai eficiente și, oricum, tehnologia acumulatorilor a mai evoluat de la elemenții Li-Ion. Bine, cel puțin, că n-au cerut acumulatori cu plumb.

Tototadă, printre cerințele stipulate de Cluj, se numără numărul de locuri pe scaune (minim 27) și cele în picioare (minim 70) rezultând o capacitate totală de minim 97+1 locuri. Autonomia solicitată este de minim 70 de kilometri și timpul de încărcare lentă a autobuzelor să fie de maxim 6 ore (dar fără să precizeze de la ce procentaj al bateriilor!).

În solicitările de clarificare depuse de alte companii importatoare de autobuze electrice, autoritatea contractantă a dat răspunsuri destul de clare prin care se precizează că nu vor accepta cam nimic. În mod ironic reufuză și soluții mai avansate decât cele solicitate. Teoretic, acelea vor trebui acceptate. Dar, întru-cât la ora actuală este greu de precizat care dintre tehnologii este mai avansată (este vorba despre construcția acumulatorilor), nu acceptă alte soluții.

O altă cerință strictă este numărul de uși, dispunerea și dimensiunea acestora. Astfel, autobuzul va trebui să aibă minim 12 metri, minim trei uși duble cu o deschidere de minim 1200 mm. Un vehicul cu caracteristici destul de asemănătoare este produs de compania poloneză Solaris, care a și livrat un număr de vehicule turbodiesel la Cluj-Napoca. Doar că, există încă o problemă: capacitatea de transport călători + masa proprie a vehiculului nu are voie (conform regulamentelor în vigoare) să depășească 18 tone. Iar, cum autobuzele electrice sunt ceva mai grele decât cele turbodiesel, este greu de crezut că vor găsi vreun vehicul care să se încadreze în cerințele autorității contractante. Deci, dragi clujeni, nici anul acesta nu veți avea autobuze electrice.

P.S. Iar cerințele pentru stațiile de încărcare sunt ridicole, solicitându-se tensiune de încărcare de 400 de volți în condițiile în care standardele internaționale sunt la 380 de volți.

2 thoughts on “Cronica unui eșec repetat în licitații la Cluj

  1. Nu stiu ce pregatire are domnul serban. probabil absolvent de filozofie, coleg de facultate cu kovesi etc.
    Daca ar fi fost curios, ar fi aflat ca de multi ani treptele de tensiune standardizate sunt 230v si 400v. De rest, nu mai spun.

    1. Standardele existente la ora actuală pe curent trifazic sunt de 380v, cu 16 sau 32 de amperi. Autobuzul electric cu care am făcut un turneu național în 2015 putea fi încărcat de la 380v și 32 Ah, încărcarea completă fiind realizată de la 30% în 8 ore. Pentru acel turneu a trebuit să fac o specializare pentru autobuze electrice la producătorul autobuzului (în Cehia) și să supervizez condițiile de încărcare, să instruiesc perrsonalul de exploatare și șoferii care urmau să-l utilizeze. Toate prizele din locațiile unde a fost exploatat autobuzul respectiv (București, Pitești, Slatina, Timișoara, Arad, Oradea, Alba Iulia, Sibiu, Cluj-Napoca, Suceava, Bacău, Brăila, Galați, Buzău, Focșani și Ploiești) aveau prize de 380v și 32 Ah, cu nul și împământare (sunt prize cu 5 ploți spre deosebire de prizele trifazice de 380 v și 16 Ah care au patru).

Adaugati comentariu