Potrivit unei document intern al Asociației Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA), ajuns în presă, producătorii auto ar dori să amâne obiectivele de reducere a emisiilor de CO2 din reglementările CAFE cu doi ani, până în 2027.
Potrivit unui document informal dezvăluit de Bloomberg și de cotidianul francez Le Monde, producătorii auto europeni membri ACEA intenționează să solicite Uniunii Europene să activeze o procedură de urgență pentru a amâna cu doi ani termenul de reducere a emisiilor de CO2 prevăzute în Reglementările CAFE (Corporate Average Fuel Economy).
Chiar dacă documentul nu este semnat și nu a fost confirmat oficial de ACEA, o astfel de solicitare pare logică, în contextul în care obiectivele de CO2 pentru 2025 pare imposibil de atins în acest moment, din cauza scăderii vânzărilor de vehicule electrice în Europa încă de la începutul anului. Pentru a respecta țintele, producătorii de automobile trebuie, de fapt, să atingă în vânzări un mix de 25% de vehicule electrice, nivel care nu a fost realizat nici pe jumătate în 2024.
Pentru a obține amânarea de 2 ani, pentru 2027, producătorii auto intenționează să facă apel la articolului 122 al.1 din Tratatul privind funcționarea Uniunii Europene, care ar face posibilă amânarea de urgență a aplicării reglementării, prin ocolirea Parlamentului European.
Art. 122 al.1 prevede că ”fără a aduce atingere celorlalte proceduri prevăzute în tratate, Consiliul, la propunerea Comisiei, poate decide, în spiritul solidarităţii dintre statele membre, să adopte măsuri corespunzătoare situaţiei economice, în special în cazul în care apar dificultăţi grave în aprovizionarea cu anumite produse, în special în domeniul energiei”.
Obiectivul de reducere a emisiilor de CO2 impus de reglementările CAFE este înăsprit drastic de la 1 ianuarie 2025. Astfel, se introduce o reducere suplimentară a pragului de emisii de dioxid de carbon, stabilind un obiectiv de 81 g/km față de 95 g/km în ultimii trei ani. Obiectivul principal al acestui indicator european este reducerea ratei medii de CO2 emis de vehiculele noi vândute, cu scopul de a ajunge la 50 g/km până în 2030.
La începutul lunii septembrie, Luca de Meo, președintele ACEA, pregătise deja terenul, sugerând că sectorul s-ar putea confrunta cu amenzi de până la 15 miliarde de euro pentru ratarea țintelor de CO2. În contextul actual, producătorii sunt sub presiune, în timp ce piața mașinilor electrice se confruntă cu un declin îngrijorător. Dacă vânzările au susținut până acum producătorii în respectarea indicatorilor CAFE, situația s-a complicat brusc în ultimele luni. Scăderea cu 25% a vânzărilor de mașini electrice în Germania, precum și contracția observată în Franța în pofida succesului leasingului social, pun sub semnul întrebării planurile stabilite.
Grupul Volkswagen ar fi cel mai expus amenzilor, cu posibile penalități de 4 miliarde de euro, echivalentul a 19% din profitul său. Va fi urmat de Stellantis și Renault, cu penalități estimate la 1 miliard de euro fiecare. Pentru Renault, aceste penalități ar reprezenta aproximativ 28% din profiturile sale, ceea ce este mai semnificativ decât pentru concurenții săi direcți, ale căror operațiuni sunt mai diversificate la nivel internațional.
CITEȘTE ȘI:
Cinci oferte pentru un nou drum expres, Satu Mare – granița cu Ungaria (Oar)
Consiliul Concurenţei analizează tranzacţia BERD – Eldrive Holding – Renalfa Solarpro Group
Comentați?