Condusul pe timp de iarnă vi se pare dificil?

Ne aşteaptă cel mai provocator sezon în materie de şofat, iar sosirea iernii ne face să fim puţin mai îngrijoraţi atunci când suntem la volan. Condusul pe timp de iarnă vi se pare dificil?  Statistic, şoferii neexperimentaţi au mai multe şanse să fie implicaţi într-un accident de circulaţie. Însă chiar şi nou-veniţii se pot bucura de condus atunci când maşina şi anvelopele lor sunt în stare bună.



iarna

„Iarna aduce variaţii meteo mari, iar schimbările de fricţiune cauzate de zăpadă şi gheaţă îi pot surprinde pe şoferii neexperimentaţi. Vizibilitatea poate fi scăzută, iar mocirla şi lapoviţa au un efect însemnat asupra direcţiei şi distanţelor de frânare ale maşinii”, spune şoferul de testare Mika Kuusi de la Nokian Tyres.

Şoferii tineri sunt consideraţi novici în trafic. Există şi mulţi care conduc rar. Drumurile scurte între casă şi magazine nu înseamnă experienţă de condus pe timp de iarnă.

„Oamenii care conduc mai puţin au adesea probleme cu drumuri sau condiţii meteo dificile. Şofatul în centrul oraşului, blocarea în trafic, parcarea şi condusul pe întuneric pot fi înfricoşătoare pentru noii şoferi”, a explicat Kuusi.

Controlul maşinii se îmbunătăţeşte odată cu experienţa

Potrivit Comisiei Europene, şoferii cu vârsta cuprinsă între 16 şi 24 de ani sunt mult mai prezenţi în statisticile privind accidentele şi decesele. Ei se confruntă cu un risc de două până la trei ori mai mare de a avea un accident de maşină decât conducătorii auto mai experimentaţi. Accidentele în care sunt implicaţi şoferii tineri sunt adesea cauzate de pierderea controlului sau de viteze neregulamentare şi au loc cel mai probabil pe timp de noapte.

Starea maşinii şi cunoaşterea caracteristicilor acesteia sunt esenţiale pentru siguranţă. Şoferii tineri conduc adesea maşini mai vechi care nu dispun de sisteme de asistenţă şi de echipamente de siguranţă de ultimă generaţie. În loc să conducă a doua maşină a familiei, tinerii şoferi ar trebui să conducă o maşină cât mai sigură posibil.

„Chiar şi în cazul maşinilor mai noi, trebuie să fim conştienţi de modul în care se vor comporta în condiţii extreme. Revenirea la banda proprie după depăşirea unei maşini pe timp de iarnă este un scenariu tipic pentru pierderea controlului”, spune Martin Dražík, manager de produs la Nokian Tyres Europa.

M. Dražík ne reaminteşte că nici măcar sistemele automate sau echipamentele de siguranţă ale unui SUV de mari dimensiuni nu pot menţine greutatea pe şosea dacă viteza este prea mare.

Când conduceţi rar, anvelopele bine întreţinute sunt cea mai sigură alegere

Şoferii neexperimentaţi ar trebui să acorde o atenţie specială şi anvelopelor. M. Dražík le recomandă celor care conduc mai rar să aleagă cel mai bun model din cea mai nouă linie de produse.

„Cele mai noi modele de anvelope vor oferi întotdeauna o mai bună aderenţă, iar inovaţiile la zi vor oferi un sentiment mai bun de control şi siguranţă pe drumurile foarte alunecoase. Noile anvelope sunt în stare bună, însă adâncimea benzii de rulare trebuie verificată în mod regulat. De asemenea, este importantă menţinerea unei presiuni corecte a anvelopei”, ne aminteşte Martin Dražík.

Martin Dražík şi Mika Kuusi, care au avut o carieră îndelungată în domeniul autoturismelor şi anvelopelor, îi încurajează pe şoferii timizi:

„Mai ales pe timp de iarnă, puteţi – şi ar trebui – să fiţi extrem de atenţi în trafic. Singura modalitate prin care învăţaţi să conduceţi este să conduceţi”.

Conduceţi fără frică! – Sfaturi pentru şoferii neexperimentaţi de la Mika Kuusi şi Martin Dražík

• Curajul se obţine numai prin practică. Locurile de parcare goale, de exemplu, vă permit să vă testaţi vehiculul în diferite scenarii. De asemenea, vă puteţi înscrie la cursuri la o şcoală pentru şoferi, chiar dacă aveţi deja permis de conducere.

• Ar trebui să conduceţi în mod regulat pe suprafeţe alunecoase, pentru a şti cum se va comporta maşina. De exemplu, pistele realizate pe lacuri îngheţate sunt optime pentru acest scop. Dacă este necesar, puteţi vizita şi piste speciale de antrenament. Cu toate acestea, ele sunt adesea prea alunecoase şi nu oferă aceeaşi senzaţie ca zăpada şi gheaţa din realitate.

• Şofatul cu calm este esenţial. În loc să intraţi în panică, să bruscaţi frânele şi să încordaţi umerii, trebuie să fiţi foarte atenţi la posibilele locuri spre care să vă îndreptaţi şi să încercaţi să menţineţi controlul chiar şi în cazul unor evenimente surpriză.

• Verificarea presiunii în anvelope din când în când poate părea neimportantă, însă poate avea un impact major în timpul şofatului în condiţii extreme. Autovehiculele cu presiune incorectă a anvelopelor se pot comporta ciudat în timpul depăşirilor în mare viteză, de exemplu. Cum se verifică presiunea în anvelope.

 

Adaugati comentariu