Stil nou, motor nou, temperament neîntinat: a sosit momentul să descoperim cât de mult l-a afectat transplantul de cord pe mezinul familiei Jeep. Test cu versiunea 1.0 Turbo 120 CP M6 Longitude.
Cel mai pretabil model Jeep pentru flote, cu cel mai mic motor: practic, exemplarul pe care îl avem la test este versiunea perfectă pentru companii! Americanii au decis să schimbe motorul de bază, E-Torq, de 1.6 litri aspirat (110 CP) cu unul nou-nouț, turbo, de 1.0 litru, cu trei cilindri și 120 CP. Bilanțul: un cilindru în minus, cu 600 cmc mai puțin, dar 10 CP și un turbocompresor în plus. Nu e rău, mai ales că viteza maximă a crescut cu 15 km/h (până la 185 km/h), iar accelerația 0-100 km/h durează mai puțin cu 0,6 s (11,2 s la noua versiune).
Cel mai important pentru flote, însă, este scăderea sensibilă a consumului mixt (cu 0,2 l/100 km) și a prețului de achiziție cu – țineți-vă bine – 1.848 euro fără TVA (la versiunea de bază, Sport)! Tragem linie și socotim: mai rapid, mai economic, mai accesibil. Cele 742.000 de exemplare care au părăsit liniile de asamblare de la Melfi ar trebui să se înmulțească într-un ritm mai alert, mai ales că, din 2020, li se va alătura și o variantă plug-in hybrid, ca parte din procesul de electrificare a grupului FCA: până în 2022 vom avea 12 modele electrificate în oferta grupului.
Noul Renegade arată puțin mai cizelat pe șosea, cu ale sale bare de protecție redesenate și cu noile blocuri optice, care, deși au păstrat forma, au primit o semnătură luminoasă nouă și, opțional, tehnologie full-LED (pentru echipările de top Limited și Trailhawk, la 750 euro + TVA). Nota bene: elementele definitorii ale mărcii – calandrul cu șapte fante, pasajele trapezoidale ale roților și stopurile cu interior stilizat în forma literei X – au rămas neatinse.
Nu este și cazul exemplarului meu, aflat în echiparea Longitude, care accentuează imaginea de dur, fără echipamente pretențioase de confort. Astfel, deși odată cu faceliftul au apărut în ofertă sistemele Uconnect de 7 și 8,4 inci, eu primesc display-ul tactil de bază, de 5 inci, care însă nu-mi creează nicio nemulțumire.
Dimpotrivă: are butoane fizice, accesez imediat meniul, se mișcă repede și este integrat în zona superioară a bordului, în raza vizuală a șoferului. Consola centrală a fost redesenată în stilul compactului Compass și include la bază un suport de telefon. Toate spațiile de depozitare din consola și tunelul central sunt căptușite cu cauciuc aderent, iar cotiera, reglabilă longitudinal, ”ascunde” un spațiu încăpător. În spate, diferențele față de varianta pre-facelift sunt insesizabile, iar spațiul interior a rămas neafectat: călătorii au la dispoziție cea mai generoasă banchetă din clasă (50/132 cm dimensiunile șezutului) și cel mai lat habitaclu (135 cm, cu 4 cm peste cel mai apropiat competitor, Opel Crossland X).
Adăugați bancheta relativ plată și tunelul central scund, și veți înțelege că și o a treia pesoană poate călători în spate pe distanțe medii. Spațiul la genunchi și la cap sunt, de asemenea, în jumătatea superioară a segmentului, decupajele ușilor, cu formă regulată, garantează un acces simplu, iar geamurile din spate coboară în întregime în uși.
Dacă optați pentru kitul de reparație a penei de cauciuc, primiți un portbagaj încăpător, de 348 litri și puteți opta pentru podea reglabilă în înălțime (75 euro + TVA). Dacă însă preferați roata de rezervă de dimensiuni normale (225 euro), spațiul se reduce la numai 232 litri. Indiferent de variantă, forma regulată permite încărcarea fără probleme a obiectelor voluminoase, iar podeaua reglabilă asigură o suprafață plană la plierea spătarului banchetei.
Cocoțat pe scaunul șoferului, aflat la 61 cm de șosea, mă pregătesc să pun la muncă noul propulsor în trei cilindri apărut în ofertă odată cu facelift-ul. Acesta se bazează, ca și fratele mai mare, de 1.332 cmc (150 CP), pe cilindrul de 333 cmc, are wastegate electronic și distribuție variabilă Multiair de generația a treia. Deși este realizat integral din aluminiu și are o greutate de numai 93 kg, pereții interiori ai cilindrilor sunt confecționați din oțel, crescând rezistența ansamblului în timp.
În oraș, micuțul agregat este vioi și trage fără efort de cele 1.581 kg cântărite de colegii de la Quattroruote. Forța de tracțiune se simte de la 1.500 rpm, dar motorul trage cu adevărat bine la peste 2.200 rpm, iar în condiții normale de trafic, cu climatizarea pornită și schimburi la 2.500 rpm, consumul afișat a fost de 8,5 l/100 km. Transmisia manuală este plăcută, maneta se mișcă ușor și precis printre trepte.
Pedala de ambreiaj ține sus, fapt care în trafic aglomerat deranjează puțin, dar ambreierea pune în mișcare mașina fără a apăsa accelerația, fapt care simplifică viața în ambuteiaje, când te poți deplasa doar folosind ambreiajul. O bilă albă primesc suspensiile echilibrate, care absorb elegant denivelările de orice natură, dar diametrul de bracaj de 11,9 m măsurat de Quattroruote incomodează la întoarcerile dintr-o mișcare pe străzile orașului. Noroc că te poți cățăra fără probleme pe orice trotuar, cu garda la sol de 17,5 cm, dublată de unghiul de atac de 17,9 grade.
În mod surprinzător, virtuțile motorizării de bază nu se opresc la granițele orașului. Dacă apăsați decis accelerația și schimbați la peste 3.000 rpm, motorașul cu trei cilindri nu dezamăgește, un mare aport fiind adus de rapoartele scurte ale transmisiei (3.250 rpm la 130 km/h în treapta a 6-a, față de 2.700 rpm la Arona 1.0 TSI 115 CP și C3 Aircross 1.2i PureTech 110 CP). Desigur, reprizele nu sunt rapide, din cauza greutății mari, dar, la nevoie, menținerea turației la peste 3.000 rpm permite depășiri în siguranță.
Din cauza formei pătrățoase, consumul extraurban a fost de 7,3 l/100 km, iar cel pe autostradă de 8,8 l/100 km. De departe, marea surpriză este agilitatea pe viraje, unde Renegade profită din plin de greutatea mică a motorului, afișând cea mai bună distribuție a maselor pe punți din segment (57-43%, datorită diferenței de greutate de 26 kg între noul și vechiul motor) și dovedind un caracter neutru aproape entuziasmant, însoțit de un ruliu relativ scăzut, raportat la înălțimea caroseriei. Frânele și direcția, foarte progresive și suficient de precise, întregesc senzația de siguranță și control.
Extrem de robust, foarte încăpător și plăcut de condus, Renegade este o opțiune demnă de luat în seamă pentru companiile cu flote de mașini. Forma pătrățoasă a caro-seriei depunctează ușor cosnumul, în special la viteze de autostradă.
[mb_plusminus] Consum moderat și comportament vioi în oraș|Suspensie confortabilă|Cutie de viteze ușor de acționat|Comportament echilibrat pe viraje||Consum relativ ridicat la viteză mare|Reprize penalizate de greutatea mare și aerodinamica slabă
[/mb_plusminus]
Test drive – Jeep Renegade 1.0 Turbo 4×2 Longitude galerie foto / Fotograf: Bogdan Paraschiv
Model | Jeep Renegade 1.0 Turbo 4x2 Longitude |
---|---|
Motor/ nr. cilindri | L3, turbo |
Cilindree (cmc) | 998 |
Putere maxima/tura_ie | |
(CP/rpm) | 120/5.750 |
Cuplu maxim/turatie | |
(Nm/rpm) | 190/1.750 |
Transmisie | fata |
Cutie de viteze | 6 trepte, manuala |
L/l/h (mm) | 4.236/1.805/1.667 |
Ampatament (mm) | 2.570 |
Volum portbagaj (l) | 351-1.297 |
Masa la gol (kg) | 1.320 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 11,2 |
Viteza maxima (km/h) | 185 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 135 |
MASURATORI QUATTRORUOTE | |
Acceleratii | |
0-60 km/h (s) | 5,4 |
0-100 km/h (s) | 12,4 |
0-130 km/h (s) | 21,4 |
400 m cu start de pe loc | 18 |
1 km cu start de pe loc (s) | 33,9 |
Reprize | |
Repriza 70-90 km/h (s) (tr. VI) | 11 |
Repriza 70-120 km/h (s)(tr. VI) | 26,9 |
Frnare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m)/ | |
deceleratie (g) | 43,6/(0,90) |
Sarcina maxima (m)/deceleratie (g) | 69,6 (1,01) |
Consum | |
La 90/100/130 km/h | |
(l/100 km) | 5,92/6,67/9,35 |
In oras/drum national/autostrada (l/100 km) | 8,47/7,35/8,85 |
Consum in test (l/100 km) | 8,26 |
Autonomie (km) | 582 |
Masa si dimensiuni | |
Masa masurata (kg) | 1.581 |
Volum portbagaj (l) | 348 |
Zgomot interior | |
la 50 km/h (dBA) | 59,5 |
In accelerare maxima (dBA) | 76,1 |
COSTURI & GARANTIE | |
Interval revizii (km) | 15.000 |
Costuri revizii 60.000 km (lei fara TVA) 2.644 | |
Garantie | 2 ani fara limita de km |
Pret (euro, fara TVA) | 14.800 |
Comentați?