Companiile au devenit principalii clienţi ai pieţei de închirieri de maşini

În acest moment, segmentul corporate generează cei mai mulţi clienţi pentru societăţile care închiriază de maşini. Jucătorii din piaţă spun că din ce în ce mai multe companii se familiarizează cu acest tip de servicii şi încep conştientizeze utilitatea lor în procesul de control al costurilor.

Cu toate că investiţiile publice au scăzut abrupt, cu aproape 30% faţă de anul trecut, cele private ar putea depăşi 1,5 miliarde de euro până la finalul lunii decembrie. Nu este niciun secret că fondurile utilizate în astfel de proiecte punctuale, cu o perioadă de implementare de câteva luni, generează în economie aşa numitele efecte de multiplicare, prin angajarea în lanţ a furnizorilor de produse şi servicii. Un segment ce deja beneficiază de punerea în practica a acestor investiţii şI care, bineînţeles, aşteaptă apariţia unora noi sunt companiile care închiriază maşini.

Una dintre acestea este Sixt Rent a Car, compania membră a grupului New Kopel ce deţine licenţa exclusivă Sixt, prezentă în România prin 15 birouri deschise în cele mai importante oraşe din ţară. “Sixt Rent a Car oferă flexibilitate şi posibilitatea de reducere a costurilor pentru firme prin faptul că le pune la dispoziţie posibilitatea de a închiria autoturisme pe termen scurt sau termen lung pentru diversele proiecte ce necesită mobilitate şi pe care le desfăşoară în domeniul lor de activitate: construcţii, distribuţie, energie verde, financiar, leasing de personal, campanii de marketing, pharma, service auto. Astfel, în loc să achiziţioneze o maşină pentru un proiect care durează 6 luni sau 1 an, pentru o companie este de preferat să închirieze un autovehicul şi să beneficieze de toate serviciile incluse: mentenanţă, asigurări, RCA, ITP, maşină de înlocuire, call center 24h/7, să scape astfel de grija întreţinerii maşinii şi să se concentreze pe activitatea de bază a business-ului. De exemplu, avem clienţi care au contractat peste 40 de autoturisme în sistem rent a car pentru proiecte punctuale”, subliniază Mariana Gheorghe, Rent a Car Manager, în cadrul Sixt Rent a Car.

Numărul de clienţI, în creştere

Deşi economia românească nu este complet refăcută, compania de închirieri a înregistrat un avans al veniturilor de 15-20% în primele luni ale anului, numărul de clienţi corporate crescând cu 30% comparativ cu acelaşi interval al anului trecut.

„Sixt Rent a Car a fost întotdeauna deschisă către segmentul de clienţi corporate. Firmele au descoperit avantajul unei maşini închiriate versus o maşină în proprietate sau în leasing financiar”, explică managerul Rent a Car.

În pofida provocărilor date de condiţiile economice, meteo, chiar şi politice, Mariana Gheorghe identifică oportunităţi de creştere pentru business-ul pe care îl conduce atât în segmentul corporate, cât şi în cel privat, clienţii fiind atraşi prin campanii online de marketing şi prin parteneriate.

Potrivit managerului companiei, achiziţiile de autoturisme şi înnoirile flotei proprii sunt realizate anual. Maşinile au în general dotări medii spre high, iar, din punct de vedere al mărcilor auto, flota este diversificată: Opel, Dacia, Renault, Ford, Skoda, Hyundai, Mercedes, BMW, Toyota, Citroen, Nissan.
„Flota este structurată astfel încât să putem acoperi cereri diverse. Avem maşini de mici dimensiuni – Skoda Citigo; maşini economice – Ford Fiesta; compacte – Opel Astra; de clasa medie – Opel Insignia, Ford Mondeo; 4X4 – Hyundai ix35, Ford Kuga, Nissan Qashqai, Dacia Duster sau autoturisme premium – BMW seria 3, Mercedes C Klass. Totodată, avem în flotă un procent ridicat de maşini cu transmisie automată”, punctează Mariana Gheorghe. Aceasta mai arată că ponderea cea mai mare în flota Sixt Rent a Car o au maşinile economice şi compacte. „Companiile, pentru că ele sunt target-ul nostru principal, închiriază maşini economice sau compacte, cu dotări medii pentru angajaţi şi categorii superioare, pentru management”, afirmă aceasta.

Maşina de înlocuire reduce chetuielile

În general, maşina de rezervă este considerată de multe companii drept soluţia ideală pentru situaţiile în care unul dintre autovehiculele flotei este imobilizat. Teoretic, strategia nu este greşită. Practic, însă, menţinerea unui aşa zis „parc rece” generează costuri foarte mari pentru o afacere. Există însă soluţii pentru evitarea acestor cheltuieli, una dintre acestea fiind înlocuirea maşinii de rezervă cu una închiriată pe perioade scurte.

“Este mult mai eficientă această variantă, pentru că deţinerea unui autoturism de rezervă blochează fonduri care pot fi utilizate în activitatea de bază şi generează costuri atunci când maşina nu este folosită. Prin închirierea unui autovehicul doar când ai o nevoie reală de mobilitate se obţine o reală reducere a costurilor”, punctează Mariana Gheorghe.

O soluţie similară recomandă şi Sorin Şeitan, general manager al companiei Touring Rent Auto Romania, membră a Eurolines Group.

“Nu se ştie niciodată când şi cât timp este nevoie de o maşină de înlocuire sau ce fel de maşină este necesară. Sunt situaţii în care una sau mai multe maşini din proprietatea unei companii sunt indisponibile din motive variate, accident, probleme tehnice, etc. Pentru o companie care deţine de la maşini premium/business pentru top management, până la maşini din segmentele economy sau compact destinate personalului operaţional, este mult mai costisitoare deţinerea a câte unui autovehicul din fiecare categorie, mai ales că poate trece mai bine de un an fără să fie nevoie de maşina de înlocuire. Se poate întâmpla uneori să fie necesare, concomitent, chiar mai multe maşini. În aceste cazuri apare necesitatea unor maşini de înlocuire, pe care compania noastră le poate asigura, împreună cu asistenţa rutieră necesară”, explică Sorin Şeitan.

Investiţii într-o flotă de 400 de unităţi

Afacerile Touring Rent Auto s-au înscris pe un trend ascendent în acest an, în prima jumătate a anului, cifra de afaceri avansând cu 25 % faţă de perioada similară a anului trecut. “Am investit în flotă, care a ajuns astfel la 400 de autoturisme. Evoluţia din acest an confirmă trendul ascendent pe care Touring Rent Auto s-a angajat în ultimii ani. Societatea a înregistrat în anul 2013 o creştere a cifrei de afaceri de aproximativ 27% faţă de anul precedent”, spune şeful companiei.

Parcul auto este compus atât din maşini din clasa economy, cât şi din utilitare mici, maşini premium şi autovehicule cu 9 locuri. Pentru Touring Rent Auto, principalele criterii în alegerea mărcilor achiziţionate sunt notorietatea pe piaţa internă şi internaţională, astfel că majoritatea maşinilor aparţine unei mărci aflate în Top 3, precum şi un interval de revizii periodice cât mai mare, ceea ce este echivalent cu o calitate superioară şi o fiabilitate ridicată a autovehiculului.

“Componenta şi structura flotei se schimbă anual şi se adaptează fluctuaţiilor pieţei şi cerinţelor clienţilor noştri. Avem capacitatea şi disponibilitatea de a onora atât comenzi pentru un autovehicul, cât şi pentru câteva sute. Touring Rent Auto a fost întotdeuna orientată şi către sectorul corporate. Îmbucurător este faptul că din ce în ce mai multe companii se familiarizează cu serviciile pe care noi le oferim, conştientizează utilitatea acestora şi apelează la noi”, subliniază Sorin Şeitan.

Potrivit acestuia peste 50% dintre cererile onorate de Touring Rent Auto sunt pentru autovehicule din clasa de mijloc, nu pentru cele mini sau economy.
“Alături de preocuparea constantă de a oferi servicii de excelenţă, provocarea pentru anul acesta şi pentru anii ce vor urma este să înţelegem cu toţii, atât noi cât şi clienţii noştri, că nu preţul ar trebui să fie principalul factor care să te diferenţieze de concurenţă, ci calitatea serviciilor oferite”, conchide managerul general al Touring Rent Auto, Sorin Şeitan.

Piaţa românească avansează cu 4%

Rata anuală de creştere pe piaţa românească a închirierilor de maşini este estimată la 4%, afacerile companiilor de profil urmând să atingă 106 milioane de lei în 2017. Potrivit unui studiu realizat de compania de cercetare a pieţei Euromonitor Internaţional, dimensiunea flotei şi volumele tranzacţionate vor avansa cu 5%, respectiv cu 4%. Creşterea va fi generată de avansul sosirilor internaţionale şi a cererii locale, alimentată de recuperarea economiei.

La rândul ei, piaţa mondială a închirierilor de maşini va cunoaşte un ritm de creştere anual de 13,6% până în 2019, când va însuma 79,45 miliarde de dolari, se arată într-un studiu de piaţă publicat de Transparency Market Research.Creşterea PIB, dezvoltarea turismului la nivel local sau internaţional, venituri disponibile în urcare şi ameliorarea calităţii reţelelor rutiere sunt principalii factori care vor contribui la avansul sectorului de mobilitate, se arată în studiul intitulat “ Piaţa închirierilor de maşini – 2013-2019”. Dezvoltarea clasei mijlocii în China şi India, simultan cu “revoluţia verde” a sectorului auto sunt alte două motoare care vor genera creştere pentru companiile de închirieri de maşini. În opinia analiştilor de la Transparency Market Research singurul factor care ar putea frâna avansul estimat este volatilitatea preţului carburanţilor care va avea consecinţe nefaste, în general, asupra economiilor.

Autoturismele economice, care reprezintă cel mai mare segment al pieţei au avut anul trecut un aport de 11,6 miliarde de dolari în business-ul total. Pe de altă parte, segmentul maşinilor de lux şi al vehiculelor utilitare va cunoaşte o dezvoltare mult mai susţinută decât celelalte categorii, pe fondul accelerării globalizării activităţilor economice şi a sporirii numărului de călătorii de afaceri la nivel mondial. În ceea ce priveşte punctele de închirieri, cele mai căutate au fost cele din aeroporturi care au avut o contribuţie de 14,66 miliarde de dolari la cifra totală de afaceri. “Dominaţia exercitată de aeroporturi pe piaţa închirierilor de maşini se va intensifica în anii următori, ca urmare a creşterii traficului de pasageri şi a accelerării globalizării şi industrializării zonelor mai puţin dezvoltate”, arată analiştii de la Transparency Market Research.

La nivel mondial, America de Nord rămâne piaţa cea mai importantă pentru sectorul închirierilor de maşini, cifra de afaceri generată anul trecut fiind de 14,7 miliarde de dolari. Cu toate acestea, regiunea va cunoaşte o creştere mai puţin susţinută decât altele, chiar dacă America de Nord îşi va conserva şi în 2019 titlul de Nr. 1 mondial.

(Articol apărut în revista AutoExpert Flote, luna septembrie 2014)

Adaugati comentariu