Citroen C3 vs Ford Ka+, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki Baleno

Cel mai original model din clasa mică, Citroen C3 aruncă mânușa altor cinci modele concurente. Companiile cu flote de mașini au de unde alege: de la convenționalul Ford Ka+, până la la eleganta Mazda2, fiecare model are ceva de oferit. Foto: Quattroruote



Citroen C3 vs Ford Ka+, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki Baleno

Nu numai Citroen C3 debordează de originalitate. Francezul se distinge de rivalii clasici, precum Fiat Punto, Volkswagen Polo, Ford Fiesta și Peugeot 208 printr-un design din altă lume și dotări unice în industria auto, precum camera cu înregistrare automată ConnectedCam și protecțiile laterale Airbump. Din fericire, în segment există și alte modele originale, gata să-i atace imaginea de extraterestru. Ce au în comun aceste modele? Toate sunt animate de motoare aspirate pe benzină, cu puteri între 80 și 100 CP (doar Honda Jazz „trișează“ puțin, cu cei 102 CP dezvoltați). Motivul pentru care am ales acest gen de motoare din gama medie de puteri este evident: sunt propulsoare simple, cu costuri reduse de achiziție și exploatare, care se comportă rezonabil atât în trafic urban, cât și la drum întins. Desigur, o bună parte dintre ele au fost deja testate în paginile noastre, însă niciodată nu au fost puse față în față. Acum a sosit momentul: analizăm fiecare model pragmatic, pe capitole, de la performanță și confort la habitabilitate, siguranță și sisteme de asistență.

ModelCitroen C3 ShineFord Ka+ UltimateHonda Jazz TrendHyundai i20 ComfortMazda2 RevolutionSuzuki Baleno GLX
Motor/nr.cilindriL3, benzinãL4, benzinãL4, benzinãL4, benzinãL4, benzinãL4, benzinã
Cilindree (cmc)1.1991.1961.3181.2481.4961.242
Putere max./turație (CP/rpm)82/5.75086/6.300102/6.00084/6.00090/6.00090/6.000
Cuplu max./turație (Nm/rpm)118/2.750112/4.000123/5.000121/4.000148/4.000120/4.400
Transmisiefațãfațãfațãfațãfațãfațã
Cutie de vitezemanualã, 5 treptemanualã, 5 treptemanualã, 6 treptemanualã, 5 treptemanualã, 5 treptemanualã, 5 trepte
L/l/h (mm)3.996/1.749/1.4743.929/1.704/1.5243.995/1.694/1.5254.035/1.734/1.4744.060/1.695/1.4953.995/1.745/1.470
Ampatament (mm)2.5392.4892.5302.5702.5702.520
Volum portbagaj (l)300-922270-849354-1.314326-1.042280-950355-1.085
Masã la gol (kg)1.0511.0551.1381.0551.050940
Accelerație 0-100 km/h (s)14,613,311,213,19,412,3
Vitezã maximã (km/h)173169190170183180
Consum mixt (l/100 km)4,7554,804.mai4,2
Emisii CO2 (g/km)10811411611210598
Preț (euro, fãrã TVA)11.1768.48712.5949.30813.18411.512

 

Citroen C3 vs Ford Ka+, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki BalenoÎn ordine alfabetică, primul la tablă este Ford Ka+, un fel de Fiesta cu desen ușor modificat, mai scurt cu patru centimetri, fapt care l-a făcut să evolueze de la categoria „city car“ (precedenta versiune Ka) la cea de vehicul ideal pentru flote de 4 metri lungime. Are câteva handicapuri constructive tipice modelelor din segmentul A, precum volanul fără reglaj în profunzime, dar comportamentul rutier este bun, iar prețul semnificativ mai mic decât la concurenți îl transformă într-un model „low cost“. Pentru a scădea prețul la minimum posibil, americanii au făcut economii la capitolul design și au decis să producă modelul în India, fapt care însă nu se repercutează negativ nici asupra calității, nici asupra confortului.

 

Citroen C3 vs Ford Ka+, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki Baleno

 

Honda Jazz rămâne consecventă conceptului de mini-MPV, care îi permite să adopte soluții unice în segment, precum sistemul de rabatare a banchetei Magic Seats, care permite ridicarea șezutului pentru a obține un spațiu vast pentru transport de marfă.

 

 
Citroen C3 vs Ford Ka+, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki BalenoSingurul care ignoră „revoluția internetului“ și invazia ecranelor tactile este Hyundai i20. Totuși, integrarea smartphone-urilor este bună, surprinzător dacă luăm în calcul sistemul multimedia puțin evoluat. Ajungem la Mazda2, care se detașează de concurenți printr-un finisaj fără cusur și dotări demne de clasa compactă, precum tapițerie din piele perforată și head-up display, dar care nu oferă decât două motoare de 1,5 litri, unul pe benzină și unul pe motorină. Și asta într-o lume guvernată de ani de zile de downsizing.

 

Citroen C3 vs Ford Ka+, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki Baleno
Citroen C3 vs Ford Ka+, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki Baleno

Să ținem cont și de faptul că, în ciuda cele mai lungi caroserii, are cel mai mic interior, din cauza siluetei de coupe: capota lungă și plafonul înclinat nu sunt aliații călătorilor de pe banchetă. Este exact opusul lui Suzuki Baleno, care deși măsoară fix patru metri, pare mult mai mare. Japonezii au reușit și să elimine o bună parte din greutate, iar rezultatele sunt evidente, așa cum reiese din paginile următoare. Să înceapă lupta!

 

Dinamică

Dacă demarajul și cuplul mare la turații joase sunt apanajul japonezei Mazda2, avantajată de motorul mare, fapt care se simte și în mers (148 Nm la 4.000 rpm, față de doar 110-120 Nm la rivali), adevăratele surprize vin de la doi concurenți neașteptat de rapizi: Jazz și Baleno. Perfect egale la demarajul 0-100 km/h și abia depășite de Mazda, cele două modele dovedesc, pe de o parte, importanța puterii maxime, iar pe de altă parte influența pozitivă a greutății scăzute asupra dinamicii. În afară de C3, toate modelele sunt echipate cu motoare în patru cilindri cu blocul din aliaj ușor, două axe cu came și sistem de distribuție variabilă.

Citroen C3 vs Ford Ka+, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki Baleno

Propulsorul Honda, o evoluție a conceptului i-Vtec, produce 102 CP la 6.000 rpm. Cu o dezvoltare progresivă a puterii și o funcționare fără vibrații, singura limită a motorului rămâne puterea relativ scăzută, însă dacă este turat, propulsorul poate deveni chiar distractiv. Motorul lui Baleno oferă o soluție tehnică rafinată și extrem de rară: două injectoare pe fiecare cilindru. Însă nu aceasta este principalul său atu, ci greutatea de doar 1.019 kg a exemplarului din test, extrem de scăzută dacă o raportăm la cele 1.150 – 1.200 kg ale concurenților. Rezultatul: prestațiile dinamice sunt foarte bune, iar consumul și mai impresionant. În ceea ce privește performanța la frânare, rezultatul bun obținut de C3 este egalat doar de i20. La polul opus se situează Baleno și Mazda2, cu spații lungi de oprire.

Confort

Citroen C3 vs Ford Ka+, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki BalenoComparativ cu motorul cu trei cilindri al lui C3, care suferă de vibrațiile și sunetul tipice arhitecturii, celelalte motoare cu patru cilindri beneficiază de un nivel ridicat al confortului acustic. Totuși, izolarea fonică eficientă a modelului francez este evidentă la măsurarea nivelului de zgomot din habitaclu în timpul accelerării maxime: C3 este cel mai silențios, în timp ce la capătul opus se află Mazda2 și Baleno. Surpriza vine însă de la Ka+, care, deși cel mai mic din grup, oferă cel mai mare confort acustic la viteze de autostradă. Asta nu înseamnă neapărat cel mai mic nivel de zgomot, ci mai degrabă o calitate a zgomotelor mai puțin deranjantă decât la concurenți. Suspensia moale raportată la concurenți (deși nu la fel de moale ca a altor autoturisme low-cost) și structura rigidă a caroseriei îi permit să filtreze denivelările șoselei foarte eficient. Mazda2 este cea mai puțin confortabilă din grup.

Habitabilitate

Citroen C3 vs Ford Ka+, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki BalenoO siluetă de minivan pe o mașină de oraș lungă de 4 metri este un pariu riscant, dar măsurătorile noastre relevă un spațiu interior incredibil de mare, mai ales pe lungime în cazul japonezei Honda Jazz. Distanța dintre pedalier și banchetă (211 cm) este la nivelul modelelor compacte, în timp ce spațiul maxim la genunchi pentru călătorii din spate este de peste jumătate de metru. În plus, șezutul banchetei poate fi ridicat, datorită sistemului „magic seats“. Cel mai mare spațiu la cap este însă oferit de Hyundai i20, în timp ce Mazda2 are cel mai coborât plafon. La versiunile cu plafon din tablă nu riscați să atingeți cu capul, dar plafonul vitrat coboară cu 4 cm înălțimea interioară. Toate modelele au volan reglabil în adâncime, cu excepția lui Ka+.

Test Fiat 500X vs Ford EcoSport, Jeep Renegade, Opel Crossland X, Peugeot 2008

Mãsurãtori în centimetri, unghiuri în grade      
C3KA+JAZZi20MAZDA2BALENO
184-10193-10288-10391-10585-10188-101
27-3912-4222-527-378-3920-48
3918993959090
4126-160117-151147-178124-154125-156131-164
56860676358-6365-71
6555956535456
7777061767680
8201192199198198194
9206201211200197208
10134129132129127128
11125126126128126128
12127130127130122130
13988910210595102
1411210812412699139
15185178181176178180
1611°11°10°13°

 

Siguranță

Acum doi ani, când a fost lansată, Mazda2 a ieșit din tiparele clasei mici, oferind un pachet de sisteme de asistență rezervat până atunci modelelor din clasele superioare. În plus față sistemul de frânare automată, modelul este echipat cu lumini full-LED (inclusiv cele de ceață), sistem de avertizare la părăsirea benzii de rulare, monitorizare a unghiului mort, avertizare asupra traficului la ieșirea din parcare, senzori parcare, ploaie și lumină, toate disponibile standard la echiparea Revolution. Însă în zilele noastre, „democratizarea“ sistemelor de asistență a permis și concurenților să facă pași mari înainte. Evident, aceste sisteme vin de multe ori în pachete suplimentare și pot fi comandate doar la versiunile mai scumpe. Așa-numitele ADAS (Advanced Driver Assistance Systems), devin totuși din ce în ce mai accesibile și, odată cu trecerea timpului, ajung să fie disponibile și pe versiuni mai ieftine.

Citroen C3 vs Ford Ka+, Honda Jazz, Hyundai i20, Mazda2, Suzuki Baleno

La modelele din test, ne surprinde plăcut prezența pilotului automat adaptiv de la Baleno, care păstrează constantă distanța raportată la autovehiculul din față, accelerând și decelerând automat mașina. În plus, modelul nipon are și avertizare la iminența unei coliziuni frontale, dar lipsesc asistentul de bandă și cel de unghi mort. Cel mai slab dotat este Ka+, al cărui nivel de asistență se află sub cel al segmentului mașinilor mici. Deși a fost gândit în principal pentru piața din India, importul său în Europa i-a obligat pe americani să echipeze modelul low-cost cu minimul legal de sisteme de asistență: șase airbag-uri și control de stabilitate. Ceva mai bine dotat este i20, care este echipat inclusiv cu radar pentru avertizarea asupra riscului coliziunii frontale. Citroen C3 se evidențiază prin sistemul de detectare a gradului de oboseală a șoferului.  Cotațiile Euro NCAP îl creditează cu 5 stele pe Jazz, dar nici C3, i20, Baleno și Mazda2 nu stau rău, obținând 4 stele. Codașul este Ka+, care nu a reușit să obțină decât trei stele.

Verdict FloteAuto

Trebuie să recunoaștem, diferențele dintre modelele testate sunt mari. Niciuna dintre companiile care cochetează cu ideea unei flote de Citroen C3, plin de gadget-uri și cu o personalitate puternică, moștenită de la crossover-ul Cactus, nu va fi atrasă de banalitatea unui Ka+, chiar dacă prețul mic îl recomandă flotelor chibzuite (atenție, totuși: există și Dacia Sandero!). Mai probabil va arunca un ochi la oferta modelului Mazda2, chiar dacă utilitatea sa este cea mai scăzută. Dacă spațiul interior este cerința principală, Jazz și Baleno sunt oferte demne de luat în seamă, în timp ce raportul optim preț/prestații este oferit de i20. 

Adaugati comentariu