11 drumuri pentru Oltenia

Prin 11 proiecte de investiţii în infrastructura rutieră, autorităţile încearcă să îmbunătăţească legătura dintre Oltenia atât cu celelalte zone ale ţării, cât şi cu regiunile europene.



taxa-drum-floteauto

Oltenia este una dintre regiunile României cu cea mai puţin dezvoltată reţea de drumuri la standarde europene. Lipsa acestora a dus la scăderea potenţialului investiţional în zonă şi implicit la reducerea locurilor noi de muncă.

Vestea bună este că Master Planul General de Transport (MPGT) prevede implementarea a 11 proiecte mari de infrastructură rutieră. Vestea mai puţin bună este că durata de execuţie se întinde pe o perioadă de cel puţin 7 ani.

Toate proiectele de infrastructură rutieră prevăzute de MPGT pentru Oltenia însumează investiţii de peste 12 miliarde de euro, iar finalizarea lor reprezintă conectarea, din toate punctele de vedere, a regiunii cu Europa. Pentru perioada 2017 – 2020 valoarea proiectelor de implementat din Master Plan se ridică la peste 3 miliarde de euro, iar a celor ce trebuie pregătite, la peste 2 miliarde de euro.

Autostrada Sibiu – Piteşti

Arondată de autorităţi regiunii Oltenia, construcţia autostrăzii Sibiu – Piteşti a fost solicitată cu insistenţă de ani de zile atât de francezii de la  Renault, cât şi de americanii de la Ford, dar începerea lucrărilor rămâne în continuare o mare necunoscută.

Singurele lucruri certe sunt traseul şi faptul că la licitaţia pentru atribuirea contractelor de proiectare şi execuţie a secţiunilor 1 şi 5 au fost primite 9, respectiv 8 oferte. În rest, din partea autorităţilor, doar promisiuni. De exemplu, directorul general al CNAIR, Ştefan Ioniţă, spunea că până la finalul anului trecut vor fi publicate în SEAP anunţurile de licitaţie pentru ultimele secţiuni, iar autostrada ar putea fi finalizată chiar până la sfârşitul anului 2020. Ceva mai realist, ministrul Transporturilor, Felix Stroe, amână această dată cu trei ani, prelungiind până în 2023 mult-aşteptata inaugurare.

Autostrada Sibiu – Piteşti are o lungime de 123 km şi un cost estimat de 1,6 miliarde de euro, fiind împărţită în şase secţiuni:

– Secţiunea 1, Sibiu – Boiţa, de la km 0 la 15, asigură legătura între DN 7 (Defileul Văii Oltului) prin continuarea autostrăzii existente;

– Secţiunea 2, Boiţa – Racoviţă, de la km 15 la km 43, leagă localitatea Boiţa cu localitatea Racoviţă;

– Secţiunea 3, Racoviţă – Văleni, de la km 43 la km 72, asigură continuitatea   autostrăzii prin Valea Băiaşului, făcând conexiunea dintre Defileul Oltului şi Defileul Văii Topologului;

– Secţiunea 4, Văleni – Curtea de Argeş, de la km 72 la km 90, traversează Valea Topologului, face conexiunea cu localitatea Curtea de Argeş;

– Secţiunea 5, Curtea de Argeş – Piteşti, de la km 90 to km 123+037, leagă localitatea Curtea de Argeş cu oraşul Piteşti şi autostrada existentă prin valea Argeşului;

– Secţiunea 6 constă în construcţia a 2,5 km de drum nou şi reabilitarea a 14 km de drum naţional, respectiv DN 73C care face legătură între Nodul Rutier Tigveni şi Râmnicu Vâlcea.

Drum Expres Craiova – Piteşti

Deşi iniţial legătura dintre Piteşti şi Craiova trebuia realizată la nivel de autostradă, până la urmă s-a optat pentru varianta drumului expres (DE). Cu un cost total de 3,77 miliarde de lei fără TVA, autorităţile speră să fie finalizat în 40 de luni de la semnarea contractelor de execuţie.

Autorităţile spun că pe cei 121 km ai drumului se va putea circula cu o viteză de 130 km/h. DE Craiova-Piteşti va avea 4 benzi de circulaţie (2 benzi pe sens) şi va beneficia de toate elementele de siguranţă specifice unei autostrăzi. „Principalul element care va face diferenţa între un drum expres şi o autostradă este banda de urgenţă de 1,5 m”, menţionează CNAIR.

Conform Ministerului Transporturilor, şoseaua ar putea fi finalizată de abia în 2025.

Procedura de achiziţie publică pentru proiectarea şi execuţia celor 4 tronsoane a fost lansată în SEAP în iulie 2017, iar CNAIR a primit în octombrie 20 de oferte pentru primele două secţiuni şi 15 oferte pentru celelalte două. De atunci nu s-a mai auzit nimic.

Drum Transregio Filiaşi – Târgu Jiu – Petroşani – Haţeg – Deva

Proiectul presupune reabilitarea şi modernizarea a 226 km de drum cu finanţare obţinută prin Fondul European de Dezvoltare Regională (FEDR), perioada de realizare fiind însă 2022-2025. Totodată, MPGT  prevede pe acest aliniament şi reabilitarea DN 66, Rovinari-Petroşani, în perioada 2014-2020. Potrivit Ministerului Transprturilor, secţiunea Rovinari – Bumbeşti Jiu a fost finalizată şi deschisă traficutui în luna iunie 2017, iar pe secţiunea Bumbeşti Jiu – Petroşani sunt în curs de execuţie lucrări de reabilitare, “înregistrând-se un progres fizic de 89,5%”.

Reabilitare DN 6 Alexandria – Craiova

Lucrările de reabilitare pe Lotul 1 (km 90+190 – km 132+435) şi Lotul 3 (km 185+230 – km 222+182) au fost finalizate în 2013. Pentru Lotul 2 (km 132+435 – km 185+230), a fost lansată procedura de licitaţie în vederea atribuirii contractului de lucrări, câştigător fiind desemnat Asocierea Secol Societa Edile Costruzioni e Lavori  – Secol Romania.  Valoarea contractului este de 152,8 milioane de lei fără TVA, perioada de execuţie, de 18 luni, iar perioada de garanţie, de 108 luni.

Reabilitare DN 56 (E 79) Craiova – Calafat

Lucrările de reabilitare sunt în curs de derulare, Ministerul Transporturilor susţinând că “a fost înregistrat un progres fizic de 99% pentru Lotul 1 şi de 90% pentru Lotul 2”. Drumul are o lungime de 80,4 km, iar modernizarea lui a început în perioada de programare 2007-2013, fiind unul dintre proiectele fazate de Comisia Europeană. Valoarea estimată a proiectului se ridică la 19,31 mil. euro. Finalizarea sa va facilita transportul rutier din zona Craiovei spre podul “Noua Europa” (Calafat-Vidin) şi mai departe, spre Sofia, capitala Bulgariei.

Transregio Râmnicu Vâlcea – Racoviţă

Acest proiect presupune reabilitarea şi modernizarea drumului de legatură cu autostrada Bucureşti – Piteşti (A1) şi are ca orizont de implementare perioada 2019-2021. Localitatea Racoviţă poate deveni astfel, un punct central al accesului spre Valea Oltului, Ţara Loviştei prin Defileul Lotrului şi Transalpina.

Varianta de ocolire Târgu Jiu

Contractul de execuţie a lucrărilor este în curs derulare şi s-a înregistrat un progres fizic de 39%. Începând cu luna octombrie 2017, contractul a fost suspendat în vederea achiziţionării lucrărilor de consolidare a terenului de fundare, aferent sectorului estic al variantei de ocolire. Procedura de achiziţie pentru această consolidare a fost lansată în data de 18 august 2017, iar în prezent este suspendată de CNSC, în vederea soluţionării contestaţiilor. Şi acesta este un proiect fazat, valoarea estimată în MPGT fiind de 16,81 mil. euro. Teoretic, termenul de finalizare este trimestrul IV 2018.

Varianta de ocolire Râmnicu Vâlcea

Potrivit Ministerului Transporturilor, “procedura de achiziţie publică a fost lansată şi anulată, deoarece nu s-au putut adopta măsuri corective de corelare a prevederilor din Caietul de sarcini fără ca acestea să conducă la încălcarea art. 2, alin. 2 din Legea 98/2016 privind achiziţiile publice. Aceste prevederi se referă la principiile care stau la baza atribuirii contractelor de achiziţie publică şi a organizării concursurilor de soluţii: nediscriminarea; tratamentul egal; recunoaşterea reciprocă; transparenţa; proporţionalitatea; asumarea răspunderii. În aceste condiţii, DRDP Craiova a solicitat CNAIR relansarea licitaţiei. Potrivit MPGT, valorea estimată a proiectului, în lungime de 22 km, este de 52,8 mil. euro. Teoretic, termenul de finalizare este trim. IV 2023.

Varianta de ocolire Slatina – Balş

Oraşele Slatina şi Balş sunt incluse pe aliniamentul Drumului Expres Craiova – Piteşti. Lungimea proiectului este de 39,4 km, valoarea sa estimată fiind de 253,9 mil. euro. Teoretic, termenul de finalizare al celor două şosele de centură este trimestrul IV 2023.

Varianta de ocolire Caracal

Contractul de execuţie lucrări este în derulare, iar Ministerul Transporturilor susţine că stadiul lucrărilor este de 97%. Proiectul este unul fazat, valoarea estimată fiind de 8,38 mil. euro. Termenul de finalizare este decembrie 2017.

Reabilitare DN 67 B Scoarţa – Târgu Carbuneşti – Piteşti

Proiectul de reabilitare nu este cuprins în MPGT, dar problemele drumului sunt majore, din cauza alunecărilor de teren. Deşi s-a crezut la un moment dat că reabilitarea va fi anulată, CNAIR intenţionează să facă o reanalizare a modalităţilor prin care acest drum naţional secundar, în lungime de 189 km, să fie adus la un nivel corespunzător, prin efectuarea de lucrări de strictă necesitate în vederea asigurării circulaţiei în condiţii de siguranţă. Valoarea acestora era estimată la 89 mil. euro.

Drumul expres al Sudului București – Craiova – Lugoj

Posibila realizare proiectul a fost anunţată la finalul anului trecut, odată cu aprobarea în Guvern a Memorandumului privind portofoliul de investiţii pentru perioada 2018-2027.

Şoseaua va avea o lungime de 397 km, valorea proiectului fiind 2,5 miliarde de euro.

Ideea realizării unei şosele moderne care să lege, prin sud, Capitala de zona de vest nu este nouă. Autostrada Sud (A6) a fost propusa iniţial încă din 2004 pe traseul Bucureşti – Alexandria – Craiova – Calafat, cu extindere spre Drobeta Turnu Severin – Lugoj, pentru joncţiunea cu Autostrada A1 pe traseul Lugoj – Timişoara – Arad – Nădlac. Cu excepţia a …11 km inauguraţi între Balinţ şi Lugoj, despre A6 nu s-a mai spus nimic.

 

(Articol publicat în revista Flote Auto, februarie 2018)

 

 

Adaugati comentariu