Ce traseu va avea autostrada Sibiu-Făgăraş? Două variante

Deşi au trecut 4 ani de la semnarea contractului pentru Revizuirea Studiului de Fezabilitate a autostrăzii Sibiu - Făgăraş, traseul viitoarei şosele de mare viteză încă nu a fost stabilit. Sunt luate în calcul două variante.



autostrada-floteauto

Tronsonul Sibiu – Făgăraş face parte din viitoarea autostradă Sibiu – Braşov, care va avea o lungime totală de aproximativ 120 de km. În Master Planul General de Transport, Autotrada Sibiu – Braşov este parte din Autrostrada Transilvania şi are ca perioadă de implementare 2016 – 2020, cu un cost al construcţiei estimat la 737 milioane de euro.

Pentru Revizuirea Studiului de Fezabilitatea pentru Sibiu – Făgăraş, contractul a fost semnat în aprilie 2015. Şase luni mai târziu, CNAIR a fost înştiinţată de Ministerul Fondurilor Europene că proiectul nu va mai primi finanţare prin POS Transport, iar în lipsa altor surse de finanţare, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a suspendat proiectul imediat, în noiembrie 2015. Evident, vina aparţine CNAIR, care în stilul tradiţional românesc, nu a depus proiectul la timp.

După fix un an, în noiembrie 2016, suspendarea a fost ridicată ca urmare a fondurilor obţinute în cadrul Programului Operaţional Infrastructura mare (POIM) 2014-2020. Dar, din cauza unei perioade prea lungi de inactivitate, a fost nevoie de alte 60 de zile pentru verificarea şi contactarea „experţilor cheie”, adică până în 17 ianuarie 2017.

Între timp, în data de 7 noiembrie 2016, CNAIR primise şi o notificare de la prestatorul contractului de revizuire a Studiului de Fezabilitate, Asocierea Aecom Ingenieria – Consitrans – Search Corporation, care anunţa schimbarea „liderului de asociere”, fapt pentru care în 8 februarie 2017 s-a încheiat actul adiţional privind modificarea denumirii asocierii şi a duratei contractului de servicii, iar în data de 10 februarie a fost emis ordinul administrativ privind reglementarea de predare a livrabilelor în cadrul duratei contractului de servicii.

„Precizăm că în perioada 14 martie – 28 mai 2017 au fost realizate investigaţii geotehnice pe sectorul de autostradă cuprins între km 0+100 – km 23-0000. De asemenea, în luna mai a avut loc o primă şedinţă cu reprezentanţii JASPERS în care au fost analizate aspecte referitoare la Analiza multicriterială preliminară (AMC). La final, reprezentanţii JASPERS au recomandat analizarea mai multor variante de traseu”, arătau, în urmă cu doi ani, reprezentanţii Ministerului Transporturilor, care precizau că traseul va fi stabilit până la finalul lunii august a acelui an, adică 2017.

Dar nu a fost să fie 2017, cum nu a fost nici 2018, Acum am ajuns, iată în 2019, iar Ministerul Transporturilor spune că traseul este încă în analiza experţilor JASPER, care evaluază două variante: cu conectare în autostrada A1 la Veştem sau cu conectare în A1 la Boiţa.

Reamintim că JASPERS este un parteneriat de asistenţă tehnică între Comisia Europeană, BEI şi BERD, care oferă consultanţă independentă pentru pregătirea proiectelor majore cofinanţate din Fondul European de Dezvoltare Regională şi Fondul de coeziune.

Promisiunile

„În prezent studiul geotehnic este în curs de realizare pe sectorul comun dintre cele două variante de traseu. După finalizarea AMC II , urmează avizarea în CTE-CNAIR a traseului, termenul estimat fiind trimestrul al doilea din 2019. Finalizarea Revizuirii Studiului de Fezabilitate şi aprobarea în CTE-CNAIR are ca termen estimat trimestrul al treilea din 2019. Aprobarea indicatorilor tehnico-economici prin Hotărâre de Guvern – termen estimat trimestrul patru 2019”, promite CNAIR.

Cu alte cuvinte, până în iunie 2019 va fi anunţat traseul autostrăzii dintre Sibiu şi Făgăraş, întregul Studiu de Fezabilitate va fi gata până în septembrie 2019, iar costul construcţiei va fi stabilit până în decembrie 2019.

Pe hârtie planurile arată bine. Dacă lucrurile chiar se vor derula conform planificării, atunci CNAIR ar putea reuşi, după cum promite, ca procedura de licitaţie pentru contractarea serviciilor de proiectare şi execuţie a autostrăzii Sibiu – Făgăraş să fie lansată în trimestrul I din 2020.

Finanţate pentru revizuirea SF

În pofida atâtor promisiuni neonorate, vestea bună este că CNAIR a obţinut măcar finanţare pentru Revizuirea Studiului de Fezabilitate (SF).

 

CITEŞTE ŞI:

Ce promite Primăria Capitalei pentru infrastructura de transport

Familia sau cariera? Legea care le permite pe ambele

 

La începutul acestui an, instituţia a anunţat că valoarea totală a proiectului este de 19,9 milioane de lei, acesta urmând a fi finanţat prin Programul Operaţional Infrastructura Mare 2014-2020. Contribuţia Uniunii Europene din Fondul European de Dezvoltare Regională este de 12,6 milioane de lei, contribuţia proprie a CNAIR – 4,2 milioane de lei, restul de 3,1 milioane de lei reprezentând cheltuieli neeligibile, inclusiv TVA.

 

 

Adaugati comentariu