anvelopa
Home Administrare flote Anvelope Ce recomandă ANPC la achiziţionarea de anvelope second-hand

Ce recomandă ANPC la achiziţionarea de anvelope second-hand

Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC) atrage atenţia celor care intenţionează să
achiziţioneze anvelope second-hand asupra informaţiilor pe care ar trebui să le urmărească. Alături de cele 4 sfaturi, instituţia a elaborat şi o schemă care facilitează interpretarea marcajelor de pe peretele lateral, o adevărată „carte de identitate”.
Recomandări pentru anvelopele second-hand:

1. să nu prezinte tăieturi profunde, crăpături, deteriorări, uzură neuniformă pronunţata;

2. adâncimea profilului principal (zona centrala de 3/4 din lăţimea benzii de rulare) să fie minim 2 mm pentru
anvelope cu diametrul sub 20 inch sau minim 4 mm pentru anvelope cu diametrul peste 20 inch, atât pentru
anvelopa de vară, cat şi pentru anvelopa de iarnă;

3. informaţiile de bază conţinute pe peretele lateral (flancul) anvelopei referitoare la marcajele producătorului să
fie vizibile:

● lăţimea secţiunii anvelopei în mm;
● construcţia anvelopei (R=radiala)
● diametrul jantei în inch;
● data de fabricaţie (săptămâna, anul);
● denumirea comercială.
● caracteristici de iarnă (simbolul de iarna „M+S” sau „M.S” sau „M&S”). Informatia este inscripţionată cu litere pe peretele lateral (flancul) al anvelopei.

4. acordarea garanţiei de conformitate de minim 1 an la anvelopele second.

Informaţii şi marcaje

Peretele lateral al unei anvelope (flancul) conţine toate informaţiile de bază. Acesta poate fi considerat „cartea de
identitate” a anvelopei.

anvelope
Marcajele tipice de pe o anvelopa sunt ilustrate astfel:

1. Lăţimea secţiunii anvelopei in mm;
2. Raportul dintre înălţimea secţiunii şi lăţimea sectiunii in %;
3. Construcţia anvelopei (R = Radiala);
4. Diametrul jantei în inch;
5. Capacitatea maximă de încărcare (indice de sarcină);
6. Simbol de viteză;
7. Anvelopa FĂRĂ CAMERA DE AER;
8. Marca şi număr aprobare tip ECE;
9. Amplasarea indicatorului de uzură a benzii de rulare;
10. Caracteristici de iarnă M&S (Mud & Snow = Noroi şi Zăpădă);
11. Testată şi calificată pentru „Utilizare în condiţii servere de iarnă cu zăpadă abundentă”;
12. Data de fabricaţie (săptămâna, anul);
13. Simbol de conformitate al Departamentului/Autorităţii de Transport;
14. Cod producător D.O.T. (D.O.T. = United States Department of Transportation);
15. Ţara de fabricatie;
16. Denumirea comercială;
17. Detalii de construcţie de anvelopei (D.O.T.);
18. Marcaj al sarcinii şi presiunii (D.O.T.);
19. Tipul anvelopei (radial);
20. Marca impusă de reglementări privind informarea consumatorului (Clasa de calitate);
21. Amplasarea indicatorului de uzură al benzii de rulare pentru iarna.

Explicaţia marcajelor anvelopei:

Poziţia 1: Lăţimea secţiunii anvelopei este distanţa liniară în milimetri dintre părţile exterioare ale pereţilor laterali ai unei anvelope umflate excluzând elevaţiile datorate etichetării (marcajelor), decoraţiunile sau benzile de protecţie sau jantele.

Poziţia 2: Raportul dintre înălţimea secţiunii şi lăţimea secţiunii exprimat in %. De-a lungul duratei de viaţă a anvelopei acest raport se schimbă, în sensul micşorării, datorită uzurii benzii de rulare dar şi tendinţei de turtire în timp a anvelopei, rulând sub sarcinî.

Poziţia 3: Construcţia unei anvelope radiale este indicată prin litera „R” din marcajul anvelopei de pe peretele lateral.

Poziţia 4: Diametrele jantei au crescut în ultimele decenii. Dacă o jantă de 16″ era considerată excepţională acum 10 ani, astăzi jantele de 16″ sunt foarte comune.

Poziţia 5: Indicele de sarcină al unei anvelope este o indicaţie numerică a sarcinii maxime pe care o poate duce o anvelopa la viteza indicată prin simbolul său de viteză şi la o presiune de umflare dată. De exemplu, pentru indicele de sarcină 88, corespunde o sarcină maximă de 560 kg.

Poziţia 6: Simbolul de viteză al unei anvelope face parte din indicele de sarcină şi este o literă care indică viteza maximă la care anvelopa poate duce o sarcină corespunzatoare indicelui său de sarcina. De exemplu, pentru simbolul de viteza H, corespunde o viteza maxima de 210 km/h. Indicii de sarcină şi simbolurile de viteza sunt înscrise pe ambii pereţi laterali ai anvelopelor.

Poziţia 7: Termenul „TUBELESS” („fără cameră de aer”) indica faptul că anvelopa se va utiliza fără camera de aer.

Poziţia 8: Marca şi numărul aprobării tip ECE confirmă că anvelopa este conformă cu cerinţele reglementării internaţionale ONU-ECE R30.

Poziţia 9: Arată amplasarea indicatorilor de uzură a benzii de rulare din profilului principal (şanturile principale) al benzii de rulare a anvelopei. Dacă anvelopa este uzată până în punctul în care indicatorii de uzură ai benzii de rulare se află la aceeaşi înălţime cu nervurile adiacente ale benzii de rulare, atunci înseamnă că s-a epuizat rezerva de exploatare şi anvelopa trebuie înlocuită.

Poziţia 10: Literele „M&S” indica faptul ca anvelopa este o anvelopa de iarna sau are capacităţi pentru zăpadă şi gheaţă.

Pozitia 11: Anvelopa a fost testată pentru “utilizare severă pe zăpadă” îîn conformitate cu procedurile de testare ISO, a fost gasita acceptabila şi este certificata ca atare.

Pozitia 12: Înainte de 2000, data de fabricaţie a anvelopei era indicată prin 3 cifre la sfârşitul numărului de serie, primele două reprezentând săptămâna de fabricaţie, cea de-a treia, anul de fabricaţie. Începând din 2000, se utilizează 4 cifre, primele două reprezentând săptămâna de fabricaţie, cea de-a treia şi a patra reprezentând împreuna anul de producţie.

Poziţia 13: Simbolul „DOT” reprezinta conformitatea cu reglementarile privind anvelopele.

Poziţia 14: Codul de producător D.O.T. este o valoare codată pentru construcţia şi identificarea anvelopei în conformitate cu reglementările.

Poziţia 15: Ţara de fabricaţie indică originea de fabricaţie a anvelopei.

Poziţia 16: Denumirea comercială a anvelopei include denumirea familiei şi denumirea design-ului.

Poziţia 17: Detalii de construcţie a anvelopei cerute de reglementări.

Poziţia 18: Capacitatea maximă de încărcare şi presiunea de umflare în conformitate cu reglementările.

Poziţia 19: Anvelopa are o construcţie „RADIALĂ”.

Poziţia 20: Marcaj impus de reglementarea privind consumatorii pentru Clasificarea uniformă a calităţii anvelopelor.

Poziţia 21: Arată amplasarea indicatorilor de uzură a benzii de rulare din profilului principal (canelurile principale) al benzii de rulare a anvelopei pentru iarnă. Dacă anvelopa este uzată până în punctul în care indicatorii de uzură ai benzii de rulare se află la aceeaşi înălţime cu nervurile adiacente ale benzii de rulare, atunci înseamnă că s-a epuizat rezerva de exploatare pentru condiţii de iarnă şi nu se recomandă ca anvelopa să mai fie utilizată în astfel de condiţii. Producătorii recomandă utilizarea anvelopelor de iarnă numai până la adâncimea profilului principal de 4 mm, pentru a garanta siguranţa optimă în exploatare, în condiţii de iarna. Prevederea legală, Ordinul nr. 2133/2005 – RNTR 1, menţionează ca anvelopele vehiculelor rutiere, cu excepţia mopedelor, motocicletelor şi remorcilor acestora, sunt nesigure pentru circulaţia rutieră dacă adâncimea profilului principal (zona centrală de 3/4 din laţimea benzii de rulare) este sub limita admisă de 2 mm la anvelopele cu diametrul sub 20” şi sub limita admisă de 4 mm la anvelopele cu diametrul peste 20”, fără a se preciza sezonul (anvelopa de vară sau anvelopa de iarnă).

 

 

Comentați?

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Articole similare

Administrare floteAnvelope

Continental obține primul loc în cadrul ADAC Summer Tire Test

Anvelopele PremiumContact 7 produse de Continental au obținut primul loc în cadrul...

anvelopelor de iarnă
AnvelopeJuridic

Legislația anvelopelor de iarnă în Europa

În cazul în care conduceți prin Europa în anotimpul hibernal, este important...

anvelope
Anvelope

Comisia Europeană efectuează inspecții inopinate în industria de anvelope. Se suspectează coordonarea prețurilor

Comisia Europeană efectuează inspecții inopinate la sediile companiilor active în industria de...