Ce model de clasă mică achiziţionăm?

Clasa mică reprezintă una dintre cele mai populare opţiuni pentru companiile care au nevoie de parc auto, mai ales când exploatarea se face preponderent urban.
Dacia Sandero

La o simplă privire în jur, pe stradă, ai toate şansele să dai de o maşină de firmă, colorată, pe care tronează diverse sloganuri sau logo-uri de companii. De cele mai multe ori constaţi că este vorba despre modele de clasă mică sau compactă, pentru că acestea sunt cele mai pretabile în situaţia îndeplinirii sarcinilor pe care le poţi imputa unui automobil de companie.

În analiza de faţă ne vom concentra atenţia pe clasa mică, un segment foarte popular în România, şi nu doar în cazul vehiculelor ce alcătuiesc flote auto. Argumentele care vin în sprijinul acestui tip de automobil sunt multiple, dar esenţial este faptul că această clasă reprezintă un echilibru raţional între spaţiul disponibil în vehicul şi totalitatea costurilor (de achiziţie, exploatare sau mentenanţă).

În ceea ce priveşte costul iniţial, cel de achiziţie, putem spune că ne învârtim într-un interval care, în funcţie de echipările alese, este cuprins între 10.000 şi 15.000 euro cu toate taxele incluse. Sigur, există şi excepţii, una la îndemână fiind chiar liderul clasei în materie de vânzări, Dacia Sandero, care poate fi achiziţionat în echipări peste medie la sume ce nu ating pragul minim menţionat anterior.

Cum şi în celălalt sens se poate opta pentru vehicule al căror preţ final depăşeşte binişor 15.000 euro, dar deja din acel punct se intră destul de mult pe teritoriul clasei compacte.

tabel_1Dincolo de buget, clasa mică oferă un spaţiu interior decent pentru patru persoane, mai ales pentru o exploatare preponderent urbană. Majoritatea modelelor din clasă sunt disponibile în două versiuni de caroserie, fie cu trei, fie cu cinci uşi, cel din urmă fiind mai popular, în vreme ce acela cu doar trei uşi fiind mai convenabil din punct de vedere financiar şi pretabil acelora care lucrează în principal singuri în maşini (ex. curieri, reprezentanţi vânzări etc.).
Dimensiunile reduse ale caroseriei sunt ideale, în special în oraş, parcările în zonele aglomerate fiind mai facile. În ciuda acestui aspect, automobilele din clasa mică nu neglijează deloc considerentele ce ţin de siguranţa pasagerilor, majoritatea obţinând câte cinci stele în testele EuroNCAP (versiunea veche de testare). Cele mai noi modele au fost testate după noua schemă EuroNCAP (în analiza de faţă este vorba de rezultatele care precizează şi procentul de protecţie al pasagerilor).

Din punctul de vedere al propulsoarelor, multe modele oferă ca intrare în gamă motorizări pe benzină, cu cilindree de 1 litru sau puţin peste, şi puteri cuprinse între 60 şi 90 CP. Motorizările turbo pe benzină câştigă teren considerabil, dar sunt încă prea scumpe, fiind justificate în special în cazul vehiculelor cu echipări mai generoase. Motorizările diesel nu sunt la fel de populare precum în cazul altor segmente de piaţă, costurile mai mari de achiziţie şi exploatare punând amprenta pe procentele din vânzări.

10. Toyota Yaris – 10.750 euro, TVA inclus

yaris_1Motorizare: 1.0 i/69 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/ mixt): 5,8/4,3/4,8; Garanţie oferită de producător: 4 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecţie): radio CD cu MP3 player, aer condiţionat manual, geamuri electrice faţă, oglinzi electrice, airbag-uri frontale şi laterale, închidere centralizată cu telecomandă.

Toyota este una dintre cele mai apreciate mărci de automobile la nivel global în momentul de faţă, iar afirmaţia se aplică şi în România. Din păcate Yaris nu are rezultate notabile în clasa mică, ocupând doar cea de-a zecea poziţie în vânzările pe 2013. 566 de Yaris şi-au găsit clienţi noi, un procent cu 14,4 mai mic decât totalul din 2012. Yaris se poate lăuda cu o calitate deosebită a fabricaţiei şi cu o fiabilitate mult peste medie, iar gama are una dintre cele mai exotice oferte din segment – o versiune hibridă. Preţul de pornire al modelului este de nivel mediu, ca şi echiparea standard oferită, dar Yaris are un atu important în ceea ce priveşte evoluţia în timp a valorii sale de revânzare.

fabia_19. Skoda Fabia – 8.827 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.2/66 CP; Consum de carburant (urban/ extra-urban/ mixt): 7,3/4,5/5,5; Garanţie oferită de producător: 4 ani; Calificativ EuroNCAP: 4 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: rezultate mult peste media clasei; Dotări standard (selecţie): centuri de siguranţă pretensionate, aer condiţionat manual, imobilizator electronic, priză 12 V, servodirecţie, ABS, ESC, airbag-uri frontale şi laterale.

Fabia este un model foarte popular în parcurile auto ale beneficiarilor din România. Deşi se apropie de sfârşitul vieţii, o nouă generaţie fiind deja pregătită de debut, modelul ceh nu şi-a spus ultimul cuvânt încă, preţul imbatabil, calitatea dovedită în timp (certificată şi de studiile DEKRA, unde se situează printre premianţii clasei mici) şi costurile foarte avantajoase de întreţinere fiind argumente care cântăresc serios. Modelul nu excelează la capitolul motorizări pe benzină, unde vârsta îşi pune amprenta asupra ofertei, dar joacă foarte tare în liga diesel, prin motorizările TDI din ofertă. La capitolul siguranţă nu se poate lăuda decât cu patru stele, obţinute după schema veche de testare.

208_18. Peugeot 208 – 10.901 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.0/68 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/ mixt): 5,2/3,7/4,3; Garanţie oferită de producător: 2 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele/88% protecţie pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecţie): geamuri electrice faţă, airbag-uri frontale, laterale şi cortină, regulator+limitator viteză, închidere centralizată, ESP, servofrână cu AFU, servodirecţie.

Peugeot 208 beneficiază de o moştenire importantă în clasă, „bunicul” său, 206, fiind un model care a făcut carieră în România. Deocamdată cifrele nu sunt explozive, 709 exemplare reuşind să-şi găsească stăpâni autohtoni, dar putem spune din experienţă că 208 este un model reuşit, care ar putea avea o priză mai bună în special la publicul feminin. Argumentul mechanic principal este reprezentat de motorizările HDi, unele dintre cele mai performante din clasă, dar nici oferta pe benzină nu este de neglijat. Alte caracteristici care pot cântări în momentul alegerii unui automobil pentru o flotă sunt gradul sporit de confort oferit, rezultatele excelente în ceea ce priveşte protecţia pasagerilor

Opel Corsa 20117. Opel Corsa – 9.635 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.0/ 65 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/ mixt): 6,4/4,3/5,1; Garanţie oferită de producător: 2 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: rezultate peste media clasei; Dotări standard (selecţie): ABS, volan reglabil, indicator interval revizii, kit reparare pană, tetiere, grilă frontală cu bară cromată, airbaguri frontale.

Pe locul 7 în clasamentul vânzărilor pe 2013 (conform APIA) se află un model care nu mai are nevoie de multe prezentări în România, el fiind atât una dintre cele mai populare opţiuni de automobile noi, cât şi o vedetă a pieţei second-hand. Opel Corsa, deşi a primit mai multe îmbunătăţiri tehnologice de-a lungul vieţii, se apropie de punctul final al acestei generaţii. Chiar şi aşa, dacă studiem analizele efectuate de organisme specializate, precum DEKRA, Corsa este una dintre cele mai atractive oferte din punct de vedere al fiabilităţii şi al exploatării. Motorizările disponibile încep să arate amprenta timpului, dar un bun negociator poate profita de toate aceste aspecte şi să obţină oferte de achiziţie foarte bune.

i20_16. Hyundai i20 – 10.159 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.25/85 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/ mixt): 5,6/4,1/4,7; Garanţie oferită de producător: 5 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: rezultate peste media clasei; Dotări standard (selecţie): aer condiţionat manual, computer bord, geamuri electrice faţă, torpedou refrigerat, închidere centralizată, servodirecţie electrică, scaun şofer reglabil pe înălţime.

Hyundai i20 poate fi catalogat drept un model corect, iar acest lucru se poate observa cel mai bine datorită celor 870de unităţi comercializate în 2013. Rezultatele îl plasează pe poziţia a şasea în topul vânzărilor, în ciuda faptului că discutăm despre un model aflat la finalul carierei. Totuşi, fiabilitatea coreeană, ofertele comerciale bune, dar şi garanţia oferită, de cinci ani (la care se adaugă şi diferite servicii post-vânzare), au cântărit decisiv în alegerile multora. Alt artificiu la care apelează Hyundai de multe ori este echiparea bogată de serie, multe dintre dotările standard pe care i20 le oferă fiind doar opţiuni în cazul concurenţilor din segment.

Der neue Volkswagen Polo5. VW Polo – 11.844 euro, TVA inclus

Motorizare: 0.9/90 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/ mixt): 6,3/4,6/5,2; Garanţie oferită de producător: 3 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele/ 88% protecţie pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecţie): faruri zi cu LED, radio MP3 cu Bluetooth, geamuri electrice, airbag-uri frontale şi laterale cu protecţie pentru torace şi cap, ISOFIX, ABS, AFU, ESP.

Polo este genul de model care nu are nevoie de prezentări pompoase şi, care, după cum ar spune-o vânzătorii experimentaţi, se comercializează de la sine. Cel puţin în cazul unui responsabil de parcuri auto, când este pus în situaţia de a comanda vehicule de clasă mică, grija principală este a negocia, cât mai agresiv, preţul unui… Polo. Şi aici intervine discuţia în ceea ce priveşte oferta celor de la VW, pentru că preţurile despre care discutăm nu sunt tocmai mici, mai ales pentru un model care mizează pe soluţii tehnologice consacrate şi mai puţin pe inovaţii răsunătoare. Totuşi, fix această strategie este motivul pentru care Polo este văzut ca un etalon de fiabilitate, iar organismele occidentale specializate în acest sens confirmă acest lucru.

captur_14. Renault Captur – 12.900 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.2/60 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/ mixt): 7,3/4,5/5,5; Garanţie oferită de producător: 4 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: rezultate peste media clasei; Dotări standard (selecţie): volan reglabil, filtru de praf şi polen, servodirecţie hidraulică, MP3 Player, închidere centralizată, ISOFIX, airbaguri frontale şi laterale, scaun şofer reglabil pe înălţime.

Renault este prezent pentru a doua oară în top cinci datorită lui Captur, un model care a adunat doar câteva luni de comercializare de la lansarea în România şi, care, spre exemplu, în luna decembrie a anului 2013 a fost pe locul doi în topul preferinţelor, după Sandero, 228 dintre cele 957 de unităţi comercializate în 2013 fiind tranzacţionate atunci. Captur are de partea sa un preţ bun de pornire, avantajul unei gărzi la sol apreciabile în România dar şi plusul oferit de noul limbaj de design adoptat de Renault. Deşi aparent ar putea fi catalogat drept SUV, echiparea cu sistem de tracţiune integrală nu este posibilă, dar la capitolul motorizări se poate opta pentru unităţi moderne şi performante, cum sunt cele TCe sau cunoscutele dCi.

fiesta_13. Ford Fiesta – 11.400 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.0/65 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/ mixt): 5,8/3,8/4,6; Garanţie oferită de producător: 4 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: rezultate peste media clasei; Dotări standard (selecţie): airbag-uri frontale, laterale, cortină şi genunchi, computer de bord, geamuri electrice faţă, oglinzi electrice, sistem MY KEY, geamuri electrice faţă, kit pană.

În ciuda unei scăderi a vânzărilor cu 35,3% comparativ cu anul 2012, Ford Fiesta se menţine printre premianţii clasei, unde este depăşit doar de oferta imbatabilă a celor de la Dacia şi de Clio, care se bucură în primul rând de avantajele unui model mai nou. Din perspectiva utilizatorului, Fiesta rămâne unul dintre cele mai plăcute modele de clasă mică în exploatare, plusul dinamic fiind un atu ce devine marcă înregistrată Ford. Sub capotă poate fi montat propulsorul EcoBoost de 1 l, mândria celor de la Ford, care promit cifre interesante pentru el; atâta doar că preţul său nu poate fi un argument. Nişa pe care Fiesta este greu de bătut este cea a posibilităţilor generoase de echipare, mai ales după facelift-ul operat modelului actual.

clio_12. Renault Clio – 10.200 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.2/75 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/ mixt): 7,2/4,9/5,7; Garanţie oferită de producător: 3 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele/88% protecţie pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecţie): faruri zi cu LED, scaun şofer reglabil pe înălţime, ABS, geamuri electrice faţă, banchetă fracţionabilă, ESP, airbag-uri şofer şi pasager, ISOFIX.

Clio beneficiază de atuuri importante în cazul unor modele care pot fi considerate, până la un punct, de buget. În primul rând de prezenţa foarte activă a mărcii în România, de infrastructura aferentă dar şi de imaginea bună pe care producătorul francez o are în accepţiunea consumatorului român. Apariţia unei noi generaţii, una care a ridicat considerabil ştacheta comparativ cu modelul pe care l-a înlocuit, a contat destul de mult, de asemenea. Odată cu apariţia lui Clio IV, consumatorilor li s-au oferit şi tehnologii de ultimă generaţie, cum ar fi motorizările TCe şi transmisia cu dublu-ambreiaj EDC. Totuşi, din raţiuni economice, au fost păstrate şi soluţii consacrate, precum motorizarea pe benzină de 1,2 l (75 CP).

sandero_11. Dacia Sandero de la 7.090 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.2/75 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/ mixt): 7,7/4,9/5,9; Garanţie oferită de producător: 5 ani; Calificativ EuroNCAP: 4 stele/80% protecţie pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecţie): ABS, ASR, ESP, airbag-uri frontale şi laterale, asistenţă la frânarea de urgenţă, direcţie asistată, banchetă fracţionabilă (60/40), sistem ISOFIX.

Dacia Sandero nu este întâmplător cel mai popular model din clasa mică. Cu un raport imbatabil preţ/ofertă este, din perspective concurenţilor direcţi (cel puţin în cazul flotelor auto), modelul de care trebuie să te păzeşti. Iar situaţia nu mai este de mult una strict naţională, din moment de vânzările ating cote excelente chiar şi pe pieţe mult mai dezvoltate (şi, implicit mai mature) decât cea românească. Alte argumente care vin în sprijinul modelului patronat de Renault sunt costurile mici pe care le implică unele echipamente opţionale şi cele reduse pentru întreţinere şi mentenanţă. În plus, ca un atu suplimentar, poate fi luată în calcul şi versiunea Stepway, un model cu alură de crossover.

Alternative

swift_1Suzuki Swift – 11.265 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.2/94 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/ mixt): 6,1/4,4/5; Garanţie oferită de producător: 3 ani; Calificativ EuroNCAP: 5 stele; Raport de fiabilitate DEKRA: peste media clasei; Dotări standard (selecţie): aer condiţionat manual, geamuri electrice faţă/spate, cruise control, radio-CD cu MP3, proiectoare de ceaţă, port USB, priză 12 V, banchetă fracţionabilă.

 

note_2Nissan Note – 13.600 euro, TVA inclus

Motorizare: 1.2/80 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/mixt): 5,9/4/4,7; Garanţie oferită de producător: 3 ani; Calificativ EuroNCAP: 4 stele/86% protecţie pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecţie): cruise control, limitator viteză, system Stop&Start, comenzi pe volan, computer de bord, USB, ABS, EBD, aer condiţionat manual, închidere centralizată.

mirage_1Mitsubishi Space Star – 11.490 euro, TVA

Motorizare: 1.0/71 CP; Consum de carburant (urban/extraurban/ mixt): n.c./n.c./4; Garanţie oferită de producător: 5 ani; Calificativ EuroNCAP: 4 stele/90% protecţie pasageri; Raport de fiabilitate DEKRA: nu a fost testat încă; Dotări standard (selecţie): computer de bord, aer condiţionat manual, geamuri electrice faţă, USB, servodirecţie, ABS, EBD, banchetă rabatabilă, închidere centralizată.

 

(Articol publicat în revista AutoExpert Flote, luna martie 2014)

Adaugati comentariu