Cum se obține o poliță CASCO optimă?

Vrei o poliţă CASCO cu acoperire maximă, dar bugetul alocat este limitat? În astfel de situaţii, consultanţii de risc recomandă cele mai bune soluţii, ţinând cont de starea flotei și de modul de utilizare a vehiculelor.

În general, companiile care și-au externalizat administrarea flotei auto au mai puţine problemele legate de asigurarea autovehiculelor, în special cele care implică poliţele CASCO, în comparaţie cu acelea care au preferat managmentul in-house. Și asta pentru că una dintre misiunile celor care au preluat autovehiculele în administrare este de a monitoriza și de a realiza periodic rapoarte privind rata de frecvenţă a accidentelor și rata de daunalitate, adică raportul dintre ceea ce a fost plătit asigurătorului sub formă de primă și ceea ce a cheltuit societatea de asigurare pentru reparaţia mașinii. Nu de puţine ori, se constantă că, de exemplu, 20% dintre utilizatorii autovehiculelor dintr-o companie determină 80% din cheltuieli.

În astfel de situaţii, în care există dezechilibre majore, firmele specializate în managementul flotelor propun planuri de măsuri pentru reducerea daunalităţii sau chiar pentru updatarea preţului poliţei CASCO. În celelalte cazuri, în care administrarea parcului auto este internalizată și managementul riscului nu reprezintă o prioritate, administratorii de flote își pot minimiza cheltuielile generate de utilizarea autovehiculelor prin intermediul consultanţilor în asigurări. Rolul lor este de tocmai acela de a identifica riscurile și, funcţie de acestea, poliţa CASCO optimă.

Statisticile asupra daunelor sunt primul pas spre identificarea modalităţilor de reducere a ratei daunei și, ulterior, a primei.

“În consultanţa pe care o acordăm clienţilor pornim de la evaluarea situaţiei actuale a flotei și a modului de utilizare a vehiculelor. Totodată, vrem să cunoaştem problemele cu care s-a confruntat clientul de-a lungul timpului și să obţinem date privind retenţia anumitor riscuri sau franșize. După toate acestea, identificăm acoperirile și serviciile optime, pentru a propune apoi soluţiile care să ofere acoperirea maximă pentru bugetul companiei – client”, explică Eduard Simionescu, directorul general al GrECo JLT România, consultant de risc și broker de asigurare independent, parte a grupului cu același nume, lider de piaţă în regiunile CEE, SEE și CIS.

20% din parcul auto din România este acoperit de poliţele CASCO.

Cu alte cuvinte, pentru identificarea unui produs de asigurare optim este foarte importantă cunoaşterea istoricului daunelor și tipul de activitate desfăşurat de compania care intenţionează să-și asigure parcul auto.Dar, din păcate, nu toate companiile păstrează sau gestionează bine datele utile într-o astfel de analiză. Din nou, consultantul poate salva situaţia. „Din experienţa noastră, am identificat peste 30 de clauze suplimentare și derogări care pot veni în sprijinul companiilor cu flote pentru a îmbunătăţi poliţa CASCO în funcţie de activitatea pe care o desfăşoară și daunele cele mai frecvente. Nu toate companiile dispun de resursele necesare pentru urmărirea cauzalităţii daunelor parcului auto, iar pentru această operaţiune consultantul și brokerul de asigurare joacă un rol esenţial. Statisticile asupra daunelor sunt primul pas spre identificarea modalităţilor de reducere a ratei daunei și ulterior a primei de asigurare”, precizează reprezentanţii Marsh România, lider mondial și local al pieţei de asigurări și al consultanţei de risc. Compania face parte din grupul Marsh &McLennan Companies cu 54.000 de angajaţi în toată lumea și afaceri de peste 10 miliarde de dolari.

Dincolo de soluţiile de asigurare existente, o serie de companii se arată interesate de poliţe personalizate.

Pe piaţa din România, Marsh plasează aproximativ 230 milioane lei prime anual, iar prin intermediul unei echipe de 90 de specialişti în linii de asigurări și tipologii de riscuri, compania intermediază și administrează în prezent circa 30.000 de poliţe CASCO pentru autovehicule deţinute de companii medii și mari. „Cele mai frecvente daune acoperite pe poliţa Casco rămân ciocnirile auto și daunele declarate de şoferi ca accidente în parcare cu autor necunoscut. Un alt aspect remarcabil este că furtul de autovehicule nu este totuși un risc atât de frecvent în România comparativ cu percepţia populaţiei. La volumul de poliţe intermediate de compania noastră, sunt înregistrate între 2-4 cazuri de furt pe an, ceea ce se traduce într-o probabilitate de 0.0066% – 0.012%”, adaugă reprezentanţii Marsh România. Cele mai frecvente riscuri înregistrate de societăţile consiliate anul trecut de GrECo JLT au fost de tipul avariilor în parcare, avariilor datorate propriilor angajaţi, ale jantelor, anvelopelor, elementelor vitrate, ale celor produse de fenomenele naturale sau de către terţI,vandalism și furt.

Poliţele personalizate, o variantă

eduard simionescu

Dincolo de soluţiile de asigurare care există în acest moment pe piaţă, o serie de companii se arată interesate chiar de poliţe personalizate. „În momentul de faţă există câteva companii care sunt deschise la discuţii în vederea creării unor produse tailormade, dar ar fi de dorit o deschiderea mai mare la astfel de propuneri din partea celor interesaţi”, spune Eduard Simionescu, directorul general GrECo JLT România.

Vrem să cunoaştem problemele cu care s-a confruntat clientul de-a lungul timpului și să obţinem date privind retenţia anumitor riscuri sau franșize. După toate acestea, identificăm acoperirile și serviciile optime, pentru a propune apoi soluţiile care să ofere acoperirea maximă pentru bugetul companiei.

(Eduard Simionescu, Director general al GrECo JLT România)

Cert este că, fără doar și poate, asigurătorii preferă să vândă produsele standard din portofoliu. Mai ales pentru că dezvoltarea unui nou produs de asigurare este un proces complex, care necesită atât calcule actuariale noi, dar și aprobări interne suplimentare. Potenţialul de vânzare trebuie să fie de asemenea substanţial pentru a se reuși implementarea. „Unul dintre produsele nou create de Marsh România împreună cu grupul Dacia-Renault-Nissan a fost negociat intens și au fost depuse eforturi pentru implementare. Însă clienţii sunt deschiși să afle ce alte oportunităţi mai au prin piaţa de asigurări, dar decizia de cumpărare este una care se ia după o atentă analiză a tuturor versiunilor”, adaugă reprezentanţii companiei de consultanţă.

Potrivit acestora, o parte dintre firmele consiliate accesează chiar produse de asigurare auto din străinătate. „Acesti clienţi sunt în general companii multinaţionale a căror politică de grup este să păstreze asigurările în afara ţării. Trebuie spus că, în cazul asigurărilor CASCO, acestea nu diferă foarte mult între ţările membre UE. Un alt exemplu este asigurarea de garanţie extinsă pentru autovehicule, produs de asigurare care se poate plasa și în afara ţării”, punctează Marsh România.

Un caz concret: firmele de curierat

Datorită specificului activităţii, firmele de curierat și de distribuţie înregistrează mari dificultăţi în ceea ce priveşte încheierea poliţelor auto de tip CASCO. Nu este o legendă urbană faptul că societăţile de asigurări sunt reticente cu astfel de companii care înregistrează, de altfel, o rată mare a daunalităţii. În acest caz, reprezentantul GrECo JLT România spune că, prin intermediul consultanţilor, se pot identifica soluţii privind asigurarea societăţilor ce activează în aceste domenii. “Trebuie găsită varianta care să corespundă corect nevoilor clientului.

30.000 poliţe CASCO intermediază și administrează Marsh România pentru autovehiculele deţinute de companii

Dificultăţile provin din faptul că rata daunalităţii este foarte ridicată în cele mai multe cazuri. Aceasta, combinată cu absenţa unor măsuri de management al riscului, poate chiar de acceptarea unor franșize mai ridicate, reprezintă câţiva factori care fac ca aceste riscuri să nu fie pe placul firmelor de asigurări”, este de părere Eduard Simionescu. Acesta precizează, însă, că nevoile clienţilor se pot identifica doar în urma discuţiilor cu aceştia și a analizei punctuale. “Negocierea cu asiguratorul trebuie să aibă ca rezultat o acoperire cât mai completă a nevoilor clientului”, recomandă directorul general al Greco JLT România.

Deși există o tendinţă a companiilor de distribuţie de a analiza opţiunea de a renunţa la asigurarea CASCO, numărul firmelor care au renunţat la astfel de poliţe nu este totuși mare, spun consultanţii. „Renunţarea la CASCO este o decizie recomandată doar în urma unei analize complexe de date statistice despre o flotă. Această analiză poate fi efectuată cu ajutorul unui consultant de risc/broker de asigurare cu experienţă. Suntem convinși că din ce în ce mai multe companii care au probleme în a-și asigura flote vor apela la un consultant de risc care să îi sfătuiască în sensul diminuării costului aferent acestui risc”, arată reprezentanţii Marsh România.

Cum sună viitorul

Conform cifrelor furnizate de companiile de asigurări, poliţele CASCO acoperă doar 20% din parcul auto din România, iar frecvenţa daunelor este de aproape 50%, adică din 100 de mașini asigurate 50 au daune. Este mult, este puţin? Este foarte mult, dacă ne raportăm, de exemplu la situaţia de pe piaţa din Polonia, unde frecvenţa nu depăşeşte 30%. Practic, în perioada 2009-2012, primele brute subscrise pe CASCO s-au redus cu 46%, iar cele mai recente date arată că în primele 11 luni ale anului 2013 piaţa a înregistrat o scădere de 8,4%, până la 1,62 miliarde lei, astfel că pe parcursul ultimilor cinci ani, segmentul CASCO s-a redus la jumatate.

Pe segmentul CASCO, asigurătorii estimează că primele medii de asigurare vor rămâne stabile.

Cauzele care au determinat acest trend sunt deja arhicunoscute: îmbătrânirea parcului auto odată cu prăbușirea vânzărilor de mașini noi și importul de masini second-hand din ce în ce mai vechi, scăderea pieţei de leasing financiar și a finanţărilor bancare, dar și competitia dură pe preţ între jucătorii din piaţa de asigurări. În aceste condiţii, reprezentanţii Autorităţii de Supravegere Financiară nu estimează reveniri imediate. „Pe segmentul poliţelor auto facultative, CASCO, cred că datele finale pentru 2013 vor arăta că subscrierile vor atinge 1,78 miliarde de lei, un rezultat inferior celui din decembrie 2012, de 1,91 miliarde de lei”, spune vicepreşedintele ASF, Corneliu Moldoveanu.

cristian constantinescuNici pentru 2014, prognozele nu sunt mai optimiste. „În ceea ce priveşte asigurările auto CASCO, am reţineri serioase în potenţialul acestui segment, deși flotele de autoturisme sunt destul de învechite, de peste 5 ani chiar. De ce? Întrucât, chiar dacă economia se va revigora, nu cred că dotarea cu mașini noi va fi un punct important între priorităţile companiilor„, a explicat în cadrul conferinţei XPRIMM Annual Forecast Meeting 2014, specialistul în Asigurări, Cristian Constantinescu.

La rândul său, nici directorul general al GrECo JLT România nu estimează o relansare majoră pe segmentul CASCO. „Conform ultimelor date prezentate pentru anul 2013 și a previzunilor pentru 2014, este posibila o uşoara creştere a achiziţiilor de autovehicule noi pe fondul îmbunătăţirii climatului economic și a creşterii volumului de finanţări, dar un răspuns mai concret depinde de relaxarea condiţiilor de finantare în sistem leasing și credit bancar”, este de părere Eduard Simionescu.

50% Reprezintă frecvenţa daunelor raportate de asigurători pe segmentul CASCO

Vestea bună pentru 2014 este că pe segmentul CASCO, asigurătorii estimează că primele medii de asigurare vor rămâne stabile, în condiţiile în care această clasă a înregistrat, la nivelul pieţei, scăderi abrupte. Însă, atâta timp cât aceste produse sunt deja adaptate să ţină cont de rata daunei, preţul la reînnoire va fi ajustat în funcţie de despăgubirile achitate de asigurător.

Adaugati comentariu