Uniunea Europeană este cel de-al treilea emițător de emisii de CO2 din lume, dar urmărește și cel mai ambițios obiectiv climatic: reducerea emisiilor cu cel puțin 40% până în 2030 în comparație cu nivelurile din 1990. Lansat în 2005, sistemul de comercializare a cotelor de emisii (ETS) este unul dintre instrumentele înființate de UE pentru atingerea acestui obiectiv și vizează în mod specific industria.
Schema de comercializare a emisiilor obligă peste 10.000 de centrale energetice și fabrici să dețină un permis pentru fiecare tonă de CO2 pe care o emit. Acest lucru ar trebui să ofere un stimulent financiar pentru a polua mai puțin: cu cât poluezi mai puțin, cu atât plătești mai puțin. Companiile trebuie să cumpere permisele prin licitații, iar prețul este influențat de cerere și ofertă.
Cu toate acestea, unele permise sunt alocate gratuit, în special în sectoarele în care există riscul ca întreprinderile să transfere producția în alte părți ale lumii cu constrângeri mai reduse legate de emisii.
Reglementarea prețului carbonului
După criza financiară din 2008, aceste permise au devenit foarte ieftine întrucât cererea a scăzut, iar oferta a rămas constantă.
Excedentul mare și prețurile scăzute descurajează companiile să investească în tehnologii ecologice, reducând astfel eficiența schemei în combaterea schimbărilor climatice.
Ca soluție, a fost creată o Rezervă de Stabilizare a Pieței care să echilibreze mai bine cererea și oferta prin plasarea excedentului de certificate într-o rezervă, din care acestea să poată fi eliberate în caz de nevoie.
Reforma ETS în cadrul Pactului Verde
Pentru a alinia ETS la obiectivele mai ridicate de reducere a emisiilor din Pactul Verde european, UE lucrează la o actualizare a schemei. Comisia propune reducerea emisiilor din sector cu 61% până în 2030.
Modificările propuse includ coborârea limitei superioare pentru emisiile anuale din sector, revizuirea regulilor pentru certificatele gratuite și pentru Rezerva de Stabilizare a Pieței, extinderea schemei pentru a include transportul maritim și crearea unui sistem ETS separat pentru construcții și transportul rutier.
Ce dorește Parlamentul European?
Eurodeputații doresc să crească miza propunerii Comisiei prin scăderea numărului de alocații anuale disponibile până în 2030. De asemenea, ei doresc includerea în schemă a incinerării deșeurilor municipale începând cu 2026.
Cotele gratuite ar trebui să dispară până în 2030, când Parlamentul European dorește ca mecanismul UE de ajustare la frontieră în funcție de carbon să fie deplin operațional. Acest mecanism va aplica o taxă la bunurile de import din țări mai puțin ambițioase în obiectivele climatice, descurajând astfel companiile să-și mute producția în țări cu reguli mai puțin stricte privind emisiile.
Pentru a proteja cetățenii de costurile suplimentare cu energia, Parlamentul dorește ca noul ETS să acopere doar construcțiile și transportul rutier comercial. Transportul și construcțiile private ar urma să fie adăugate abia din 2029 necesitând o nouă propunere a Comisiei.
Toate veniturile din ETS ar trebui folosite exclusiv pentru acțiuni climatice atât la nivelul UE, cât și la nivelul statelor membre, spun europarlamentarii.
Parlamentul va vota asupra reformei în sesiunea plenară din iunie, după care eurodeputații vor putea începe negocieri cu statele UE în privința formei finale a normelor.
CITEȘTE ȘI:
BNR va utiliza 62 de autoturisme în leasing operațional. Cine le furnizează
Preluarea Țiriac Leasing de către Banca Transilvania, autorizată de Consiliul Concurenței
Comentați?