Când vom circula pe autostrada Braşov – Sibiu

Autostrada Braşov - Făgăraş - Sibiu este una dintre cele 11 autostrăzi prevăzute în Master Planul General de Transport, pentru care autorităţile aveau planuri mari. Potrivit documentului, lucrările ar fi trebuit începute în 2018 şi finalizate până în 2020. Cum acest lucru este imposibil, termenul de inaugurare a fost amânat pentru 2023.



proiecte

Pentru realizarea construcţiei, autostrada Braşov – Făgăraş – Sibiu, cu o lungime de 120 km. şi o valoare a investiţiei de 884,7 milioane de euro (fără TVA), a fost împărţită în două tronsoane: Sibiu – Făgăraş şi Făgăraş – Braşov. Pe niciunul dintre aceste două sectoare nu s-a mutat vreo piatră.

Pentru primul tronson, Sibiu – Făgăraş, contractul de revizuire a Studiului de fezabilitatea a fost semnat în aprilie 2015. Şase luni mai târziu, CNAIR este înştiinţată de Ministerul Fondurilor Europene că proiectul nu va mai primi finanţare prin POS Transport, iar în lipsa altor surse de finanţare, Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a suspendat proiectul imediat, în noiembrie 2015.

După fix un an, în noiembrie 2016, suspendarea a fost ridicată ca urmare a fondurilor obţinute în cadrul Programului Operaţional Infrastructura mare (POIM) 2014-2020. Dar, din cauza unei perioade prea lungi de inactivitate, a fost nevoie de alte 60 de zile pentru verificarea şi contactarea „experţilor cheie”, adică până în 17 ianuarie 2017.

Între timp, în data de 7 noiembrie 2016, CNAIR primise şi o notificare de la prestatorul contractului de revizuire a Studiului de Fezabilitate, Asocierea Aecom Ingenieria – Consitrans – Search Corporation, care anunţa schimbarea „liderului de asociere”, fapt pentru care în 8 februarie 2017 s-a încheiat actul adiţional privind modificarea denumirii asocierii şi a duratei contractului de servicii, iar în data de 10 februarie a fost emis ordinul administrativ privind reglementarea de predare a livrabilelor în cadrul duratei contractului de servicii.

„Precizăm că în perioada 14 martie – 28 mai 2017 au fost realizate investigaţii geotehnice pe sectorul de autostradă cuprins între km 0+100 – km 23-0000. De asemenea, în luna mai a avut loc o primă şedinţă cu reprezentanţii JASPERS în care au fost analizate aspecte referitoare la Analiza multicriterială preliminară. La final, reprezentanţii JASPERS au recomandat analizarea mai multor variante de traseu”, aratau, în urmă cu doi ani, reprezentanţii Ministerului Transporturilor, care precizau că traseul va fi stabilit până la finalul lunii august a acelui an.

JASPERS este un parteneriat de asistenţă tehnică între Comisia Europeană, Banca Europeană de Investiţii (BEI) şi Banca Europeană pentru Reconstrucţie şi Dezvoltare (BERD). Acesta oferă consultanţă independentă ţărilor beneficiare pentru a le ajuta să pregătească proiecte majore de înaltă calitate, care urmează să fie cofinanţate din două fonduri structurale şi de investiţii ale UE, Fondul european de dezvoltare regională şi Fondul de coeziune.

Planurile autorităţilor

În acest moment, pentru sectorul Sibiu – Făgăraş, traseul încă nu este stabilit, reprezentanţii CNAIR precizând că încă se lucrează la revizuirea Studiului de Fezabilitate (SF). La urma urmelor, tot este ceva, în condiţiile în care, pentru tronsonul Făgăraş – Braşov, licitaţia pentru completarea aceluiaşi document nici nu a fost lansată.

Cu toate acestea, CNAIR este optimistă şi anunţă că revizuirea SF pentru tronsonul Sibiu – Făgăras va fi finalizată în trimestrul III din 2019, iar procedura de licitaţie pentru contractarea serviciilor de proiectare si execuţie a lucrărilor va fi demarată în trimestrul I din 2020.

Pentru tronsonul Făgăraş – Braşov, completarea SF va fi finalizată în trimestrul IV din 2020, iar procedura de licitaţie pentru contractarea serviciilor de proiectare si execuţie a lucrărilor va fi demarată în trimestrul I din 2021.

Astfel, CNAIR consideră că lucrările de execuţie ale ambelor tronsoane de autostradă vor fi finalizate până în trimestrul IV din 2023.

Adaugati comentariu