Potrivit Indicelui anual de trafic, realizat de compania olandeză TomTom, Bucureşti este cel mai aglomerat oraş din Europa din punctul de vedere al circulaţiei rutiere. Blocajele din orele de vârf cresc zilnic durata deplasării cu aproape o oră.
Lider mondial în soluţii telematice şi administrare de flote, TomTom analizează anual nivelurile de aglomerare ale traficului auto în aproape 400 de oraşe cu populaţii de peste 800.000 de locuitori, din 48 de ţări. Potrivit companiei, calculele se realizeazaă „pe baza timpului efectiv de deplasare realizat de către şoferii vehiculelor care au instalate dispozitive GPS TomTom”. Astfel este realizat un indice, care exprimă nivelul de congestie al traficului la nivel urban.
În clasamentul din acest an, Bucureştiul ocupă primul loc din Europa şi al cincilea la nivel mondial din punctul de vedere al blocajelor în circulaţia rutieră, timpul de deplasare al şoferilor fiind în medie cu 50% mai mare decât dacă ar fi circulat în condiţiile unui trafic fluid.
Cu alte cuvinte, în 2016, conducătorii auto din Capitală au pierdut, la volan, 218 ore, la o medie de 57 de minute în fiecare zi, un timp pe care l-ar fi putut folosi într-un mod mai util sau – de ce, nu – mai plăcut.
Dar vestea cu adevărat rea nu este aceasta, ci faptul că nivelul de congestionare al circulaţiei rutiere din Bucureşti a crescut aproape continuu în ultimii 6 ani. Statistica TomTom arată că în 2011, durata deplasării era cu 39% mai mare decât în situaţia unui trafic fluid, iar în 2015 şi 2016, aceasta a urcat cu 43%, respectiv cu 50%. De altfel, toate valorile de acum doi ani arătau ceva mai bine, când blocajele din traficul Capitalei prelungeau deplasărilor cu 83%, iar seara, cu 87%, adică şoferii pierdeau zilnic în traficul bucureştean 51 de minute, iar anual, 196 de ore.
Cele mai mari întârzieri sunt înregistrate dimineaţa şi seara, când durata de deplasare în oraş aproape că se dublează: la începutul programului de muncă timpul creşte cu 90%, iar la finalul zilei, cu 98%.
Datele analizate de TomTom mai arată că, în medie, dimineaţa cu cel mai aglomerat trafic este cea a zilelor de luni şi marţi, timpul de deplasare majorându-se cu 95-96% între orele 8.00-9.00. În ceea ce priveşte traficul din timpul serii, nu avem vreun pont prea util de dat, pentru ca statistica arată că, între orele 17.00-18.00, în zilele de vineri durata creşte cu 101%, iar în cele de marţi şi joi, cu 100%. Luni şi miecuri seara, circulaţia nu este nici pe departe mai fluidă, dat fiind faptul că blocajele din trafic cresc durata deplasărilor cu 94%, respectiv, 98%.
Potrivit cercetării, cea mai aglomerată zi de anul trecut a fost, în Bucureşti, cea de luni, 5 decembrie, în ajunul zilei de Sf. Nicolae. În 2015, cele mai mari blocaje în trafic au fost înregistrate vineri, 27 noiembrie, când a fost dat startul cumpărăturilor de Black Friday.
Aglomeraţia la nivel mondial, în creştere
Indexul de trafic pentru 2016, arată că cele mai aglomerate oraşe din lume din punctul de vedere al circulaţiei rutiere sunt Mexico City (Mexic), Bangkok (Thailanda), Jakarta (Indonezia), Chongqing (China) şi… Bucureşti.
Capitala Mexicului are cel mai ridicat nivel de congestie al traficului, de 66%, timpul suplimentar pierdut în blocajele de circulaţie ajungând zilnic la 57 de minute, iar anual, la 219 ore. În Bangkok, cu un indice de 61%, şoferii “consumă” în plus, la volan, 64 de minute în fiecare zi şi 239 de ore, anual. Pe locul trei la nivel mondial, capitala Indoneziei are un nivel de congestie de 58%, blocajele sporind zilnic durata deplasărilor cu 48 de minute, iar anual, cu 184 de ore.
Datele studiului TomTom, realizat pentru al şaselea an consecutiv, arată că blocajele în trafic au sporit, la nivel mondial, cu 23% faţă de 2008, însă diferenţele dintre continente sunt semnificative. În timp ce traficul în cele două Americi a crescut cu numai 5%, în Europa, aglomeraţia rutieră urbană a avansat cu 9%. În Africa, indicele a urcat cu 15%, iar în Asia şi Oceania, cu 12%.
“Misiunea TomTom este aceea de a transforma mobilitatea la nivel mondial, contribuind astfel la crearea oraşelor inteligente ale viitorului. O mare parte din cadrul acestei transformări este de a ajuta şoferii să ia decizii mai bune cu privire la modul în care se deplasează. De aici vine expertiza noastră în trafic şi de aceea calculăm anual Indexul de Trafic. Acesta este realizat pentru a sprijini şoferii, administraţiile şi transportatorii să înţeleagă şi, cel mai important, cum să micşoreze aglomeraţia în trafic”, conchide Ralf-Peter Schaefer, vicepreşedintele TomTom.
(Articol publicat in revista Flote Auto, martie 2017)
Comentați?