Șoferii care intenționează să cumpere un vehicul electric (EV) își fac adesea griji cu privire la longevitatea bateriei. Deoarece aceasta este cea mai scumpă componentă a unui vehicul electric, înlocuirea ei poate costa uneori mai mult decât întreaga valoare a mașinii. Prin urmare, ce ar trebui să știe șoferii despre baterii înainte să aleagă un vehicul electric nou sau la mâna a doua?
Producătorii de vehicule electrice oferă de obicei o garanție pentru baterii de 8 ani sau de 160.000 de kilometri (care scenariu survine primul). Cu toate acestea, nu înseamnă că după această perioadă mașina poate fi dusă direct la fier vechi. În realitate, pe măsură ce bateria se uzează, autonomia de rulare a vehiculului electric va deveni pur și simplu din ce în ce mai mică.
„Bateria mașinii electrice poate ține între 10 și 20 de ani, longevitatea fiindu-i influențată de mai mulți factori. Bateriile folosite în țări cu climă caldă sau rece se vor degrada mai rapid decât cele folosite în zone cu climă mai blândă. Atunci când achiziționați un vehicul electric la mâna a doua, importat din străinătate, este bine să știți de unde provine, deoarece acest lucru va afecta starea bateriei”, spune Matas Buzelis, expert auto și șeful departamentului de comunicații al carVertical.
Un stil de condus agresiv are un efect minim asupra longevității, problema pregnantă fiind aceea că mulți șoferi nu știu cum să aibă grijă corect de bateriile mașinilor electrice. Producătorii recomandă menținerea unui nivel optim de încărcare între 20% și 80% și evitarea utilizării frecvente a stațiilor de încărcare rapidă.
Înlocuirea poate costa foarte mult
În timp ce vehiculele electrice au mai puține piese în mișcare și întreținerea lor costă de obicei mai puțin decât cea a vehiculelor cu motor cu ardere internă, dacă bateria unei mașini electrice se deteriorează într-un accident și trebuie înlocuită, ar putea fi vorba despre o cheltuială semnificativă. În funcție de modelul de autovehicul, o înlocuire a bateriei poate costa între 20.000 și 40.000 de euro.
Pentru a economisi bani, unii șoferi cumpără baterii deja folosite, dar chiar și cele mai ieftine baterii second-hand pornesc de la câteva mii de euro. Înainte de a cumpăra una folosită, este important să aveți cât mai multe informații posibil despre nivelul de uzură, capacitatea reală și autonomia sa.
Modelele mai noi, cum ar fi mașinile Tesla, colectează aceste informații automat. Poate fi mai dificil de evaluat uzura vehiculelor electrice mai vechi sau mai rare, dar avem la dispoziție din ce în ce mai multe opțiuni de diagnosticare a stării de sănătate a bateriei. De asemenea, înainte de a cumpăra o mașină este indicat să discutați cu proprietarul și să aranjați ca o inspecție să fie efectuată. În caz contrar, cumpărătorii riscă să cumpere o baterie în stare proastă, care nu mai poate parcurge distanțe mari.
Nivelul de siguranță
Mulți șoferi care iau în considerare achiziționarea unui vehicul electric sunt îngrijorați și de nivelul de siguranță al bateriilor. Există o mulțime de povești despre bateriile mașinilor electrice care iau foc, ceea ce descurajează adesea cumpărătorii potențiali. Deși nicio mașină nu este imună la riscul de incendiu, mai ales în cazul unui accident major, Matas Buzelis spune că ideea că vehiculele electrice pot lua foc spontan este un mit. „O mulțime de studii arată că mașinile electrice iau foc mai rar decât cele pe benzină sau diesel. Cu toate acestea, stingerea unui incendiu provocat de un vehicul electric poate fi mai dificilă. Mulți șoferi rămân sceptici în ceea ce privește vehiculele electrice și sunt mai dispuși să distribuie online materiale controversate despre pericolele pe care le pot prezenta aceste mașini, materiale care lasă impresia că ar fi nesigure”, arată specialistul carVertical.
Cum se întreține o baterie?
Deoarece bateriile mașinilor electrice sunt foarte sensibile la schimbările de temperatură, este recomandat să parcați mașina la umbră în timpul verii și într-un garaj încălzit în timpul iernii. Spre deosebire de vehiculele cu ardere internă care folosesc căldura motorului pentru a încălzi pasagerii, vehiculele electrice se bazează exclusiv pe energia bateriei.
Eficiența motoarelor electrice este de cel puțin două ori mai mare decât cea a motoarelor cu ardere internă, iar în multe cazuri randamentul depășește 80-85%. Datorită faptului că un motor electric generează relativ puțină căldură în timpul funcționării, autonomia de rulare a unui vehicul electric este redusă semnificativ când vremea este răcoroasă.
Atât descărcarea completă cât și încărcarea completă pot dăuna bateriilor. Unii producători limitează nivelul de încărcare pentru vehiculele electrice, împiedicând încărcarea la 100% sau descărcarea la 0%. În special, șoferii ar trebui să evite să-și lase mașinile pentru perioade lungi de timp cu bateria complet descărcată sau complet încărcată. Proprietarii de vehicule electrice care au instalat stații de încărcare acasă sunt sfătuiți să lase mașina conectată pentru a regla automat nivelul de încărcare a bateriei, astfel încât acesta să poată fi menținut la 80%.
Chiar și factori precum accelerarea bruscă sau frânarea pot afecta longevitatea bateriei, ceea ce înseamnă că un stil de condus mai lin și mai calm este benefic pentru vehicul.
Studiile arată că autonomia unui vehicul electric se poate scurta cu 1-3% pe an. Deși producătorii asigură că bateria nu va trebui înlocuită pe durata de viață a vehiculului, o mașină electrică mai veche nu va fi la fel de eficientă, iar autonomia sa va fi redusă semnificativ.
CITEȘTE ȘI:
Mașini pentru flote. Comparație între hibridele plug-in și alte tipuri de propulsie
Mazda, investiții de 10,02 miliarde de dolari până în 2030
Comentați?