Comisarul european pentru politică regională Corina Creţu a aprobat o finanţare de peste 246 milioane de euro din Fondul de coeziune, pentru construcţia secţiunii de autostradă ce leagă localităţile Târgu Mureş, Ogra şi Câmpia Turzii.
„Acest proiect de mare importanţă, situat pe un coridor european strategic, va contribui la crearea unei reţele de transport mai rapide şi mai sigure în România. De asemenea, va face regiunea mai atractivă atât pentru investitori, cât şi pentru turism şi va înlesni dezvoltarea economică, permiţând locuitorilor să reducă timpul necesar deplasării între Tîrgu Mureş şi Câmpia Turzii la mai puţin de oră”, a declarat oficialul european.
Proiectul are în vedere construcţia unei porţiuni de 51,8 km de autostradă, cu două benzi pe sens de circulaţie, între oraşele sus-amintite, precum şi a unei secţiuni de 4,7 km în apropierea oraşului Tîrgu Mureş.
Secţiunea de autostradă va face parte din coridorul 9 Rin-Dunăre, ce leagă Strasbourg de Constanţa în cadrul reţelei de transport pan-european. Proiectul urmează a fi finalizat până în luna octombrie 2019.
Totodată, segmentul este şi parte componentă – subsecţiunea 2A – din autostrada A3 Transilvana. Situaţia realizării acestuia este următoarea:
■ 2A.1 Târgu Mureş – Ungheni, 4,5 km, include un drum de legătură de 4,7 km. În luna noiembrie 2017, antreprenoruL Strabag a fost desemnat câştigătorul contractului de execuţie a lucrărilor, valoarea estimată a acestuia fiind de 192 milioane de lei fără TVA. Perioada de execuţie este de 18 luni, iar perioada de garanţie, de 108 luni.
■ 2A.2 Ungheni – Ogra, 10,105 km. În prezent se află în faza de execuţie. Contractul, cu o valoare de 251 milioane de lei fără TVA, a fost semnat în data de 24 februarie 2015. Ordinul de începere a fost la 1 iunie 2016 şi are un stadiu fizic cumulat de 54,76%. Termen contractual de finalizare era 1 iunie 2017. Având în vedere situaţia lucrărilor, Ministerul Transporturilor estimează că acestea se vor finaliza în 2018.
■ 2A.3 Ogra – Iernut, 3,6 km. În prezent se află în faza de execuţie. Cu o valoare de 55,8 milioane de lei fără TVA, contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat în data de 16 februarie 2015 cu asocierea Geiger Transilvania – Wilhelm Geiger. Data de începere a lucrărilor a fost 4 mai 2016, stadiul fizic al lucrăritor fiind de 41%. Se estimeaza ca receptia va putea fi realizata in trimestrul II din 2018.
■ 2A.4 Iernut – Cheţani, 17,9 km. În prezent se află în faza de execuţie. Contractul de proiectare şi execuţie a fost semnat în 6 aprilie 2016 şi are o valoare de 437,6 milioane de Lei fără TVA. Data estimata a receptiei este iulie 2018. Statisticile MT arata ca executia este finalizata in proportie de 58%. Finantarea este asigurata din fondurile europene din cadrul POIM 2014-2020
■ 2A.5 Cheţani – Câmpia Turzii, 15,691 km. Lucrările nu au început. Cu o valoare de 279,7 milioane de lei fără TVA, contractul a fost semnat în data de 19 februarie 2015. Până în prezent, nu a fost obţinută autorizaţia de construire. Stadiu fizic este de 4,95%. Termenul de finalizare este prevăzut pentru 2019.
România beneficiază de o alocare de peste 22 miliarde de euro în cadrul politicii de coeziune pentru perioada 2014-2020. Proiectele de infrastructură mare din domeniul transportului urmează a beneficia de 5.1 miliarde de euro.
Comentați?